Ik lees regelmatig dat er in de zomer een groot tekort is aan kraamzorg in de omgeving van Rotterdam (waar ik woon). Nu wil ik me graag aanmelden bij een kraamzorgbureau dat mij wel de volledige zorg kan bieden (inclusief de 15 extra uren waarvoor ik verzekerd ben) en niet twee weken van tevoren zo'n brief krijgen dat ik maar 3/4 uur per dag zal krijgen. Hoe gaat dit normaal gesproken in zijn werk? Ik kan niet met meerdere kraamzorgbureaus overeenkomsten aangaan (want als je om niet medische redenen annuleert moet je wel de kosten betalen). Als je door zomerdrukte minder uren krijgt dan geïndiceerd ben je neem ik aan te laat om je nog ergens anders in te schrijven? Ik kan bijvoorbeeld bij Kraamzorg Rotterdam om de website niets terugvinden over de tekorten in de zomervakantie, terwijl ik weet dat het wel het geval is geweest in het verleden. Of is dit nu niet meer aan de orde? ik hoop dat iemand mij advies kan geven, alvast bedankt!
Hoi hoi, Het is in kraamzorgland erg lastig wat dit betreft. Bevallingen zijn nou eenmaal niet te plannen. Het is hollen of stilstaan. En waar je je ook aansluit, er is altijd het risico dat je niet de volledige kraamzorg krijgt waar je recht op hebt. In de zomer heb je wel eerder kans natuurlijk omdat er dan kraamverzorgenden op vakantie zijn. Maar ook op andere tijden zijn er soms pieken. En het kan niet zo zijn, dat het ene gezin volledige zorg krijgt, en een ander gezin niets. Het is wel beter geworden de laatste jaren, er zijn veel verkorte opleidingen geweest, zodat het aantal kraamverzorgende weer is toegenomen. Maak je niet al te veel zorgen, het komt hoogstwaarschijnlijk gewoon goed. De kraamcentra doen in ieder geval hun uiterste best hiervoor. Groetjes Adrienne