Overstappen voeding baby 14 weken.

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by ukoldaatje, Oct 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hoi hoi,

AL meerdere malen ben ik heel erg door jullie geholpen met advies.

Nu zit ik weer met een vraag..

Ons zoontje is morgen 14 weekjes jong. Het is een gezonde grote knul van 6385 gram en 61,5 cm drie weken geleden gemeten en gewogen op het cb.

Vorige week kreeg hij opeens weer over zijn romp uitslag. Pukkeltjes op zijn huid en vlekjes in de huid. Ook had hij een week lang verhoging, 37.7 / 37.9.

Hij is sinds dien vreselijk aan het overstrekken en gillen, zeg maar gerust krijssen na een voeding, direct erna en na een uur weer.

Ik ben met hem naar de huisarts geweest, die ook tegelijker tijd bij ons arts is op het CB.

Hij dacht aan een allergie en adviseerde me omneo of frisopep aan tge gaan gebruiken.

Hij krijgt al vanaf zijn geboorte HA van Nutrilon ivm mijn astma, allergieen en ik heb een auto immuunziekte.

Rond de 4 weken had hij precies hetzelfde, verhoging, gillen en krijssen direct na een voeding en een uur of wat later na een voeding.

Hij heeft dan echt kramp en laat keiharde winden. Toen wilden ze een nutramigen test doen. Alleen knapte hij toen weer op en heb ik dat laten rusten.

Maar nu is het weer raak met hele gemene krampen. En die krampen zijn echt wel 8 of 9 weken weggeweest.

Is het nu nog mogelijk dat hij een kma heeft? Dan had hij toch al veel eerder moeten reageren op de voeding?

Ben die erge krampen nu wel zo zat, het is zo vreselijk zielig, hartverscheurend, en ik ben soms een hele middag zoet met de krampen.

Omdat de huis/cb arts dus omneo of friso pep adviseerde en ik gisteren radeloos was was ik van plan omneo te gaan halen.

Maar ik zag dat er wel opstond dat de eiwitten verknipt zijn, maar niet ha. Nog gevraagd en het is geen HA voeding.

Dus nog niets gekocht......

Wat kan ik doen nu?

Hij krijgt 5 voedingen van 180 plus 6. Soms laat hij wat staan, vaak gaat t op. Nu nutrilon ha .

En nu?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Wat vervelend voor je zoontje dat hij zo'n erge last heeft van krampjes. Eerlijk gezegd zou ik ook verwachten als je zoontje een koemelkallergie heeft dat hij de weken hiervoor ook klachten (misschien in mindere mate, andere klachten) gehad zou moeten hebben, dit is niet het geval? Is er misschien recent wat veranderd in de hoeveelheid voeding? Mogelijk dat dat nu voor klachten zorgt.
    De enige manier op deze leeftijd om erachter te komen of je zoontje een koemelkallergie heeft is gedurende 4 weken een speciale voeding hiervoor te geven, dit is FrisoPep of Nutrilon Pepti. In deze voeding zijn de eiwitten waar je zoontje evt op reageert volledig voorbewerkt, en bij Omneo of Nutrilon HA is dit gedeeltelijk het geval. Binnen die 4 weken moet je dan duidelijk merken dat het beter gaat, iom de arts ga je dan na die 4 weken weer de gewone voeding geven om te kijken of de klachten dan terug komen. Om er zeker van te zijn wat nu de oorzaak van de klachten is. Is dit het niet dan kun je weer verder kijken samen met de arts.
    Succes, hopelijk gaat het snel beter! Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten.
    Groetjes Angelique

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hoi ANgelique, bedankt weer voor je reactie! Ben zo blij met jullie hier!!

Nou ja, het gaat nu weer goed met deze voeding, dus verander er maar niets aan..

Lijkt me ook heel sterk dat het daar mee te maken heeft omdat het al die tijd gewoon goed gegaan is.

Nou is hij 14 weken vandaag en mag hij over 2 weken gaan beginnen met of fruit of groente.

Zelf dacht ik maar te beginnen dan met rijstebloem. Ik heb begrepen dat dat hypo allergeen is?

Hoelang moet je met 1 iets beginnen eigenlijk? Dus bv een maand rijstebloem en dan weer wat bijvoegen zoals groente of fruit of gaat dat sneller?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Wat leuk om te horen, we helpen je graag hoor! Mocht je een keer wat sneller antwoord willen, dan mag je ons ook altijd even bellen (0800-0227434). We zijn ook 's avonds en in het weekeind bereikbaar.

Fijn dat het nu weer goed gaat. Heb je nog een verband kunnen vinden met misschien de hoeveelheid voeding? Heb je pas geleden de hoeveelheid verhoogd?

Als je begint met vaste voeding (groente, fruit of pap) dan kan het zijn dat je zoontje tijdelijk iets meer last krijgt van krampjes en een iets vaste ontlasting. Ik zou je adviseren om dit heel rustig aan te doen en op zijn vroegst als hij 4 maanden oud is. Tot 6 maanden heeft hij het in principe niet nodig en is het meer om te oefenen.

Je kan inderdaad beginnen met een klein beetje rijstebloem bij 1 fles per dag. Je kunt dan beginnen met een klein lepeltje bij de fles. Hier zitten geen koemelkeiwitten en gluten in.

Als je met fruit en groente wilt starten, geef dan eerst kleine beetjes. Een paar lepeltjes is in het begin vaak al voldoende. Begin met 1 ding (pap of groente of fruit) en begin pas met iets erbij als het goed gaat. Vaak duurt dat wennen een week of 2.

Succes!

Groetjes Linda

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hoi Linda,

Ja ik, en ik weet zeker vele mamas met mij, zijn super blij met jullie hier op het forum! Ook van meelezen met andere vragen leer ik al veel..En dat telefoonnummer is ook hartstikke handig! Dankjewel!!

Nee er was helemaal niets veranderd in de hoeveelheid voeding ofzo. Hij was vorige week wel koortsig met uitslag, misschien een buikvirusje?? De uitslag is nu weg, en de krampen zijn stukken minder.

Wat het wel evt kan zijn, ik geef al vanaf een week of 4 een schepje nutritron erbij ivm snel drinken, ms dat ik iets meer erin gedaan heb? Ik doe altijd maar een half schepje op mijn gevoel. Ms dat ik iets meer gedaan heb en hij daar op reageerde?

Ik wil idd heeeeel rustig aan doen met veranderen van voeding, of ik bedoel, strakjes vaster voedsel erbij..Ik ben zo bang voor krampjes. Kan er niet zo goed tegen om hem zoveel pijn te zien hebben namelijk.

Daarom dacht ik ook zelf om maar gewoon met pap te beginnen als hij 4 maanden is. En dan heeeeeeel langzaam opbouwen.

Welke fles is dan tegen die tijd het beste om met wat rijstebloem te beginnen? De ochtendfles of de laatste avondfles?

Dank je wel alweer voor jullie snelle adviezen!

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn dat het nu in ieder geval weer een stuk beter gaat! Wanneer er wat in de voeding verandert moeten de darmen hier vaak aan wennen, bij de een is dit wat meer dan bij de ander. Om dan een nieuw voedingsmiddel geleidelijk te gaan geven is wel heel prettig. Zo kan je kindje wennen en kan je zelf kijken hoe het gaat. Het is misschien fijn om met rijstebloem in de ochtend te beginnen (1 lepeltje) zodat je zelf goed in de gaten kunt houden hoe dit gaat en bevalt bij je kindje. Wanneer het goed gaat kun je het verder opbouwen, het is dan ook geen probleem (als dat prettig is) om het een keer voor het slapen gaan te geven, voor wat meer verzadiging tijdens de nacht.
    Groetjes Angelique

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Dank je wel! Ik weet weer genoeg voor over een paar weken :-D

8. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Zo, zoontje is vandaag 16 weken...heb hem net een schepje vd nutritron, rijstebloem naturel door zn voeding gedaan.

Ik voel me zo onzeker, ben zo bang voor erge krampen..

Maar hij gaat steeds meer smakken en zn handjes kluiven, hij kijkt nu ook echt naar ons eten..

Heb ik t goed gedaan?

Gewoon net als normaal 180 plus 6, nu maar een half schepje nutritron en een schepje rijstebloem naturel.

Hij heeft t nu op.

Geef ik m morgen weer bij deze fles een schepje rijstebloem, moet of kan ik dan al 2 schepjes (gebruik t kleine nutritronschepje) geven? Of weer 1?

En als hij dan bv volgende week een fles met een eetlepel rijstebloem opkan, kan ik de pap dan zonder problemen verschuiven naar de laatste fles?

pffff voek me zo onzeker..

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    (hij heeft er geen krampen van gehad...was maar klein schepje natuurlijk , maar ben ik zoooo blij om.....en toeval of niet....hij slaapt altijd heel slecht overdag, nu slaapt hij al meer dan anderhalf uur...)

10. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,
    Als hij er geen last van heeft kan je dit aanhouden (niet opbouwen) tot hij 4 maanden is en dan verder opbouwen, die fles kan dan verschoven worden dat is geen probleem. Succes!
    groeten Femke

11. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ben er dus net achter dat ik de weken en maanden verwissel, door jouw opmerking Femke... Blijkt dus dat 16 weken geen 4 maanden is. Mijn man heeft me even uitgelegd hoe dat zit:)

Dit zit me dus heel erg dwars. Hij is volgende week pas 4 maanden, eind volgende week, zaterdag.

Maar goed, terug kan ik nu niet? Dan zijn de darmen helemaal van slag?

Dan hou ik het bij het nutritronschepje. Hij dronk vandaag zijn fles niet leeg, dus heeft niet eens het nutritronschepje binnengekregen.

Moet ik nu stoppen?

Oh hij heeft er geen reactie opgegven.

12. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,

Nee hoor, het komt echt niet op een paar dagen aan, je kunt er gerust mee doorgaan.

Groetjes Eveline

Share This Page