kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Sophie, Oct 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sophie

Sophie Fanatiek lid

Jul 28, 2006
    3,129
    0
    0
    Noord-Holland
    Fijn dat ik hier met mijn vraag terecht kan!

Mijn dochtertje is bijna 3 weken en krijgt borstvoeding.
    Over ca 7 weken ga ik weer aan het werk. Het is me niet duidelijk hoe ik dit met bv en kolven goed kan regelen.

Het lijkt mij handig om alle dagen van de week hetzelfde ritme aan te houden . Dat betekent dat ik of ander waarschijnlijk twee voedingen per dag (ochtend en middag) afgekolfde melk uit een flesje geef. Zo kan in t weekend mijn man ook af en toe fles geven.
    Als ik per dag hetzelfde doe, hoef ik toch niet te kolven op het werk omdat de productie dat tijdstip terug mag lopen?
    En wanneer kan ik het beste de melk kolven die 's ochtends en 's middags wordt gegeven. Voer ik dan die momenten van kolven (als ik ook al de borst geef) de productie niet enorm op?

En als ik een avondje weg ga (en dus wel productie op gang wil houden, omdat ik andere avonden wel zelf voed), hoe doe ik dat dan?

Het is nogal abacadabra voor me, dus bij voorbaat heel erg bedankt voor het antwoord.

groetjes, Sophie

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Ik snap niet helemaal goed hoe je het wilt gaan doen. maar ik zal proberen om zo duidelijk mogelijk te zijn.

het meest voor de hand liggende is dat jij kolft op de tijdstippen dat je kind normaal aan de borst zou drinken. dus wanneer je bijv. nog 5 keer voedt. om 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00 en je bent nu afwezig om 11.00 en om 15.00 dan zou het het beste zij dat je op deze tijden kolft (op je werk) en de melk kan dan weer dienen om de volgende dag op die tijden aan je kind gegeven te worden.

Als ik jou goed begrijpt dan zou de graag de voedingen van 11.00 en 15.00 uur afbouwen en helemaal geen borstvoeding meer willen geven op die tijd, ook niet wanneer je vrij bent. Je wilt dan liever om na de voeding van 7.00 uur en na de voeding van 19.00 uur kolven, en zo proberen om genoeg melk te krijgen voor de voedingen van 11.00 en 15.00 uur.

Dit kan ook. het is namelijk zo dat je lichaam melk aan gaat maken na aanleiding van de vraag.
    dus wanneer je na de voeding van 19.00 uur telkens kolft zal je productie op dat tijdstip toenemen omdat er ook nog gekolft word dus er is op dat moment meer melk nodig dan wanneer het kind alleen drinkt.

Houdt er echter rekening mee dat niet iedere moeder een volledige voeding per kolfbeurt kan afkolven. dit is per moeder wisselent.
    het is dan ook goed om een paar weken voordat je gaat werken alvast een aantal keren te kolven. om te wennen, te zien wat je kolft en je bouwt zo ook al een klein beetje een voorraadje op.

wanneer je het zo wilt gaan doen omdat je het vervelend vind om op je werk te moeten kolven, moet je weten dat dit per wet geregeld is. Je werkgever is verplicht om je 1/4 de van je werktijd te geven om te kolven tot je kind 9 maanden is. ook is hij verplicht om een geschikte ruimte voor je beschikbaar te stellen.

3. Sophie

Sophie Fanatiek lid

Jul 28, 2006
    3,129
    0
    0
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je antwoord! Dat was inderdaad mijn vraag :D
    Ik denk dat ik moeite ga hebben met kolven op het werk, daarnaast vind ik het handig om elke dag zelfde ritueel te hebben.

Zou je hier nog antwoord op willen geven:
    En als ik een avondje weg ga (en dus wel productie op gang wil houden, omdat ik andere avonden wel zelf voed), hoe doe ik dat dan?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
    Sophie

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Het beste is om als er een mogelijkheid is, te kolven op de tijd dat je kind normaal zou drinken. Op een feestje bij mensen thuis is dit wel te doen, echter vaak is dit heel erg vervelend.
    sommige mensen kunnen het kolven wat uitstellen. Het beste kun je dan of voordat je gaat of wanneer je weer thuis komt nog even kolven. ligt aan de tijd van de voeding die je hebt overgeslagen.
    succes

Share This Page