(vage) Kennissen van ons gaan vanwege werk (ver weg) verhuizen. Wij willen super graag hun huis kopen en zijn bereid de vraagprijs te betalen.. contact opgenomen met de makelaar en we kunnen (vanwege vakantieperiode) over drie weken bezichtigen. Nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb een appje gestuurd naar de bewoners. Ze komen morgen terug van vakantie en appen mij dan direct om een afspraak te maken, omdat ze graag het huis aan ons willen laten zien. Yess! Het liefst bellen wij direct erna de makelaar om een bod uit te brengen. (Gaan proberen 10.000 lager in te zetten denk ik...) Maar dat zette mij aan het denken. Zou bij jullie de gunfactor meespelen bij zo'n grote (ver)koop? Het overbieden op huizen lijkt weer een beetje terug te komen begreep ik. Ons vorige huis hebben wij aan de eerste verkocht. We wilde snel handelen en binnen een uur nadat het te-koop bord op het raam geplakt was, was de (voorlopige) koop 'rond' (voor zover kon dan natuurlijk).
Nee, dat zou bij mij echt niet meespelen. Wij hebben ons huis verkocht in januari en hebben vooraf wel gezegd dat het ons leuk zou lijken als het huis “terecht zou komen” bij een jong stel zoals wij waren toen we het huis kochten, of bij een jong gezin. Maar: het is en blijft een zakelijke transactie en het juiste bedrag met de juiste voorwaarden is toch het belangrijkste - althans, dat was het voor ons. Hoe leuk ik het ook zou vinden als het huis naar kennissen zou zijn gegaan, een hoger bod van een onbekende had het bij ons toch gewonnen.
Hmm, ik zou wel graag willen dat ons huis in goede handen komt en bv niet in handen van een investeerder die het vervolgens gaat verhuren voor een enorm bedrag. Maar als puntje bij paaltje komt, is het een zakelijke handeling en zou bv 10.000 euro meer ons ook meer ruimte geven natuurlijk. Mijn schoonouders waren erg gevoelig voor die ‘gunfactor’ bij het verkopen van hun huis, ze kozen vrij bewust voor een jong gezin dat daar wilde gaan wonen omdat hun oma vlakbij woonde etc - dan maar wat minder geld. Jaar later was het huis gestript, volledig gemoderniseerd en werd het verkocht voor veel veel meer… Dat gezin heeft er zelf niet eens gewoond. Ik durf dat om die reden dus helemaal niet, veel te bang dat ik dan te naïef een keuze maak - dus dan liever zakelijk.
Ligt eraan. Of ik nu de vraagprijs krijg of over 3 weken. Dat maakt me vrij weinig uit. En als ik je ken en je wilt mijn huis dan verkoop ik het (als ik mijn huis wil verkopen). Maar dan wel het liefst voor de vraagprijs of daar in de buurt. Ons huis stond uiteindelijk 3 maanden te koop, valt reuze mee maar voelde heel lang dus ben wel meer geneigd naar lekker snel wegdoen.
Wij zeiden ook altijd dat gunfactor mee zou spelen, puntje bij paaltje vonden we het hoogste bod belangrijker. Wij hebben er ook een duurder huis voor terug moeten kopen. In deze situatie: Ik zou zelf alle biedingen willen afwachten. Ook al zou er een vage kennis als eerst komen kijken en gelijk een bod doen. En dan ook 10k minder, tja, niet super interessant. Ik weet natuurlijk verder niet om wat voor huis het gaat en in welke regio maar dat is mijn gevoel. Ben benieuwd voor jullie het het uitpakt! In ieder geval er niet vanuit gaan dat jullie automatisch een streep voor hebben, het gaat uiteindelijk toch om behoorlijk wat centen.
Nee, het gaat om een huis en dus per definitie een behoorlijk bedrag. Dat vind ik puur zakelijk. Daarbij zou het mij geen drol uitmaken wat er met mijn oude huis gebeurt. Het is maar een ‘voorwerp’ dus zodra ik daar niet meer woon heb ik daar geen gevoelens meer bij en het hoeft van mij dus ook niet per se ‘goed terecht te komen’.
Nee ik zie het zakelijk. Iedereen die het huis bekijkt heeft interesse. En als er dan meerdere biedingen zijn ga ik wel voor het hoogste bod.
Bij mij zou het meespelen tot op zekere hoogte. Zou het om een familielid gaan waar ik een goede band mee heb (broer, zus, nicht, neef of whatever) dan zou ik het ze zeker gunnen mits ze met een reël bod komen natuurlijk. Voor wat betreft de rest van de kijkers/bieders, daar zou ik voor het hoogste bod gaan.
Bij mij zou het meespelen als het een vergelijkbaar bod is als een ander. Maar ik ga geen 10000 euro ‘cadeau doen’ aan kennissen. Het is een zakelijke transactie. Maar als er dus een goed bod wordt neergelegd, en ik daarmee dagen bezichtigingen etc zou kunnen voorkomen en het gaat naar mensen die ik ken en die het heel graag willen, dan zou ik daar wel interesse in hebben. Maar dus niet voor 10000 euro minder. Dan wacht ik lekker af. Wij hebben bij ons huis in 2017 ook wat hoger ingezet. We wilden het heel graag hebben. Hadden een mooi bod gedaan (boven de vraagprijs) en aangegeven dat we het vanwege persoonlijke redenen graag die dag hoorden (twee dagen later stonden nog veel meer bezichtigingen gepland). We hoorden die middag dat het akkoord was. Win win situatie.
Wij hadden ons huis echt prima gegund aan het gezinnetje wat het keam bezichtigen, maar hun bod was 20000 minder dan het bod van de ietwat bijzondere alleenstaande oudere man.. jammer voor de buren, maar dat verschil was ons te groot
Nou als het niks of zeg 5000euro verschilt speelt die gunfactor wmb zeker mee. Maar goed als we een bod van 30.000meer hebben dan kies ik toch t hoogste bod.. Edit. Ik zou overigens, in hun situatie, ook eerst andere bezichtigingen en biedingen afwachten voor die van jullie evt te accepteren.
Nee, hoogstens als het om directe familie ging. Anders als je een vergelijkbaar bod zou doen als een ander, dan zou ik het kennissen of vrienden waarschijnlijk eerder gunnen. Bij vage kennissen zal zelfs dat waarschijnlijk niet eens meespelen.
Goh nee voor 10000 euro zou mijn gunfactor te klein zijn denk ik. Ook voor kennissen, familie heel misschien nog wel maar zelfs dan. Dat is gewoon echt wel best veel geld en ik weet niet hoe het momenteel gaat maar vaak wordt er toch veel overboden tegenwoordig. Mijn gunfactor zit hem eerder in maatgordijnen laten hangen of dressing kasten laten staan en daar dan geen geld voor willen. Maar daarvoor zou ik wel mijn vraagprijs willen, of toch dicht in de buurt ervan willen zitten.
Als je dit huis heel graag wil kopen en bereidt bent om de vraagprijs te betalen, dan zou ik niet nu tienduizend minder bieden. De andere partij wacht dan rustig die drie weken af om te zien of er een beter bod komt, lijkt mij. Maar als je het zelf heel zakelijk kan benaderen en vindt dat het huis niet meer waard is, dan kun je lager gaan zitten. Wij/ ik heb altijd een bepaald gevoel gehad bij onze twee gekochte huizen en wilde dan per se alleen dat specifieke huis heel graag kopen. Wij hebben dus nooit heel scherp geboden en misschien wel net te veel betaald. Over de gehele looptijd van de hypotheken is mij dat meer dan waard geweest. succes met jullie keuzes; sowieso superspannend allemaal!
Met mijn verstand denk ik net zo, met mijn gevoel weer anders. Bij mij zou het een situatie zijn waarin ik moet overwegen of verstand gevoel overwint en man dan waarschijnlijk de doorslaggevende factor is om verstand te gebruiken. edit. Als ik het iemand echt gun zou ik misschien wel nog op tafel gooien wat het beste bod is zodat ze nog een kans krijgen hetzelfde te bieden en dan voor de gun factor gaan.
Ik snap niet helemaal dat je eerst zegt dat je de vraagprijs wilt betalen en later 10.000 minder. Dat is niet een bod dat aangeeft dat je dit huis heel graag wilt hebben. Ik zou als verkoper mooi nog even wachten tot er anderen komen kijken Misschien bieden die nog meer. Dit is een zakelijke transactie en vage kennissen geef ik niet zomaar 10.000 korting.
Nou even heel simpel gezegd: Ik zou niet weten waarom ik een ander €10000 meer zou gunnen dan mijn gezin. Dat is echt veel geld, en met een dochter die gaat studeren, etc… Geen haar op mijn hoofd die de gunfactor door doet slaan naar een bekende, laat staan een vage kennis (zoals in geval van ts)
Ik ga voor gunfactor maar dan alsin dat ik m’n favoriet insight information zou willen geven om bij het hoogste bod te kunnen komen.
Ons huis kwam 6 jaar geleden te koop. Huis 2 deuren verder werd toen voor 12.500 euro boven de vraagprijs verkocht. De verkopers van ons huis gingen in zee met de eerste de serieuze interesse hadden. Wij kwamen met aankoopmakelaar en deden terplekke een bod. Dag later overeen gekomen om de vraagprijs te betalen want dat wilden de verkopers hebben. Daar hebben wij het dus voor gekocht. Dus als je echt serieus interesse hebt, ga kijken en bied de vraagprijs. Daar zullen ze echt over nadenken en mee akkoord gaan hopelijk
Als je iemand kent en er speciaal eerder een afspraak voor kan krijgen, vind ik het niet zo netjes om onder de vraagprijs te gaan bieden eigenlijk. Tenzij je het huis niet meer waard vindt, maar dan moet je ook beseffen dat de verkoper waarschijnlijk niet direct akkoord gaat en verdere bezichtigingen wil afwachten.