GUO 20 weken echo, had me zo anders voorgesteld

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ssaarr, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik kreeg indd de brieven ook mee en heb ze altijd even nagelezen ..
    zo stond er altijd zowiezo in ... niet goed zichtbaar ivm overgewicht...
    (komt nu over als dat ik een tientonner ben -.-'

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Wij stonden ook met een half uurtje weer buiten bij onze GUO. De dame die het deed was ook vrij zakelijk maar legde wel goed uit wat ze bekeek en hoe het er uit zag. Ook hebben we wel een ritsje foto's mee gekregen.

Jammer dat die man het zo zakelijk benaderde en jullie niet vertelde wat hij deed etc. Vraag me af of een klacht indienen echt zin heeft trouwens, het is nu eenmaal een medische echo en ik vermoed haast niet dat ze er nog eentje zullen inplannen alleen voor de foto's.

Maar ja, neemt niet weg dat dit zo ook niet leuk is en ik kan me voorstellen dat je er wel iets meer van had verwacht.

Gelukkig is alles waarschijnlijk wel goed met je kindje, ik ga er toch vanuit dat als er iets niet in orde was geweest, hij echt wel iets gezegd zou hebben.

3. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Wees blij dat je kind gezond is. Bij ons wel een 'poezelige' GUO, maar ook een aangeboren nierafwijking. Nou, geef mij maar een chagrijnige echoscopist en een gezond kind!

4. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Nou.. met mijn vorige reageerster ben ik het natuurlijk eens.. Maar ik heb ook de ervaring met een zwijgzame, chagrijnige kerel die mijn vorige zwangerschap een GUO deed. Ik ging er helemaal niet gerustgesteld vandaan. Ik zat me in de auto opeens te bedenken...wat mompelde hij nou over een hartklepje wat niet goed gesloten was... huh?? Ik vind wel, dat als je dit beroep uitoefent, toch wel enigszins een "klantvriendelijke" houding moet hebben. Maak de "patiënt" de uitslag duidelijk waar ze voor komt. Zij is tenslotte zwanger en wil graag weten of alles goed is.

5. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Nou nou, het mag wel wat vriendelijker hoor.

Hier een GUO gehad van 1,5 uur! Ze lag niet goed en heb tussendoor moeten wandelen en springen in de gangen van het ziekenhuis. De echoscopiste heeft alles super goed uitgelegd en gingen weg met een goed gevoel. Rot voor je dat jullie zo zijn weggestuurd.

6. MyNemesis

MyNemesis Niet meer actief

Hier duurde de GUO zo'n 40 minuten. Moet wel nog een keer terug omdat de gynaecoloog niet alles goed kon zien. Heb er zelf niet bij stilgestaan maar de beste man was absoluut erg zakelijk ingesteld. Zei weinig, antwoordde enkel kort en bondig op een sporadische vraag die ik stelde. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik op dat moment (nog) niet zat te wachten op een echo met een hoger theekrans-gehalte. Genieten van m'n zwangerschap en echte blijdschap zijn er nog niet, de shock overheerst nog ook al groeit de band tussen mij en m'n dochter in spé met het uur en voel ik die intense moederliefde voor haar. Gezien mijn situatie en verhaal maakte de gynaecoloog, ondanks dat hij weinig spraakzaam en zakelijk was, wel even twee 3D fotootjes "voor de sfeer, om aan je vriend te laten zien". Dat waardeerde ik enorm. Een pretecho is het niet en zal het ook nooit worden. Hoeft ook niet, een GUO krijg je niet als alles vlekkeloos verloopt. Dat de gynaecoloog een bepaalde vorm van inleving dient te hebben in de zwangere lijkt me wel realistisch. De zwangere maakt zich immers zorgen om de gezondheid van haar nageslacht. Zachtmoedig en zakelijk dient hierin dus hand in hand te gaan, lijkt me...

7. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hier ook een half uurtje zoiets. Had een vrouw die ook wel wat stil was maar wel alles uit legde. Ze zei ook dat ze wat langer naar t hartje gingen kijken omdat dat soms wat moeilijk te zien is. Toen zag ze idd een aorta deel niet goed en deed ze dit op t laatst nog eens proberen. Het is balen dat je een norse man had maar als hij wat had gezien had hij je dat wel verteld. Ligt echt aan de persoon of die zakelijk is of menselijk. Ga er wel maar vanuit dat t goed zit. Zou zeker even in de papieren snuffelen.

8. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ach, mijn betreffende echoscopiste zit ook op zp :D

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Hahaha!
    Nog even (ik reageerde ook wel wat kort door de bocht): een GUO is écht geen pretecho en ik snap ook niet zo goed dat je je überhaupt kunt verheugen op een GUO. Ik bedoel: als je er al voor in aanmerking komt, betekent dat dat je ergens een verhoogd risico op hebt. Ik heb daar echt wel wat minder goed van geslapen van tevoren hoor. En toen kwam er inderdaad ook nog minder goed nieuws uit. Dan denk je wel: tsja, vervelend dat zo'n man communicatief niet helemaal goed in elkaar steekt (wat natuurlijk beter had gemoeten), maar wees alsjeblieft blij dat je een gezond kindje krijgt. Want dat is het allerbelangrijkst!

10. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind een kwartier voor een guo toch wel erg kort. Voordat ze het hartje van alle kanten bekeken hebben ben je al zo'n 10 minuten verder. Laat staan met het opmeten van vanalles en nog wat erbij. Denk dat het er misschien wel aan ligt om welke reden de guo is gemaakt.

Ik ben het er mee eens dat het geen pretecho is, maar ondanks dat ik er van te voren ook slecht van heb geslapen, verheugde ik me er ook op om ons kleintje weer te zien. Dus die reactie snap ik wel hoor :)

Het belangrijkste is denk ik dat je je er niet helemaal gerust op voelt en het lijkt me verstandig dat je dat even met je vk of gyn bespreekt. Het zou goed kunnen dat het gewoon jouw gevoel is omdat je je het anders had voorgesteld. De uitslag kun je toch even navragen en dan weet je het zeker.

Laat je vooral niet gek maken en geniet ervan dat alles juist goed is :D

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik snap je teleurstelling wel maar bedenk idd waarom je de guo kreeg. Hier ook met weinig woorden guo gehad maar wel met enige uitleg en zeker wel de bevestiging na 30 min dat het er goed uitzag alleen achterliep op groei. Nu achteraf zijn wij zo'n fan geworden van die echoscopiste (we hebben haar nog een aantal keer gehad namelijk) ze is zakelijk en stug maar man wat kan ze het goed! Het liefst ga ik voor elke groeiecho naar haar. En idd prioriteit is niet de fotootjes...echter toen ik vruchtwaterpunctie kreeg heeft ze de 3D daarna aangezet en mooie foto's meegegeven (ws omdat ze de stress wel snapte). Als alles er goed uitzag...zou ik lekker een pretecho plannen! En dan dubbel en dwars genieten van mooie plaatjes!

12. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier 2 guo's gehad dus heb niks om te vergelijken met een seo, maar het was inderdaad vrij zakelijk ja. Ik vond het prima.
    Maar iemand op de eerste pagina van dit topic (sorry weet even je naam niet meer) had het erover dat de echoscopiste niet naar het geslacht wou kijken?? Ze moeten toch ook controleren of de geslachtsorganen goed zijn aangelegd? Vind dat wel raar eerlijk gezegd!

13. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.774
    1.365
    113
    Gelukkig hebben wij een hele fijne ervaring met onze GUO. Misschien scheelt het dat het een opleidingsziekenhuis is en er 2 artsen in opleiding bij zaten die de gyneacoloog ook van alles vroegen. Daardoor kregen wij (indirect) heel veel uitleg over de ligging van de organen en wat er te zien was. Natuurlijk wel in 'artsentaal', maar ook voor de leek was er nog flink wat informatie uit te halen. Van te voren erg zenuwachtig omdat je natuurlijk niet voor niets een GUO krijgt, maar de arts was erg rustig en deed haar best om alles te benoemen. Ook met 3D gekeken naar de rug, omdat we kwamen met indicatie voor open ruggetje, maar gelukkig was alles goed. Dat benadrukte ze ook steeds, dat alles wat ze zag goed was.

Wat betreft geslacht: ze vroegen gewoon van te voren of we het wilde weten en zei op een gegeven moment ook dat we beter even de andere kant op konden kijken (omdat we het niet wilden weten). Kortom, goede ervaring.

Omdat de artsen in opleiding ook moesten leren waar de knop van de foto's zat en ze voordeed hoe ze het beste bepaalde onderdelen op de foto konden krijgen, kregen wij maar liefst 17 (!!) foto's mee. Haha.

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier duurde de GUO volgens mij ruim een uur en ik denk dat ze zeker 20 minuten naar het hartje heeft gekeken. Ook heeft ze een uitgebreide familie anamnese afgenomen. Ik denk dat we 1,5 uur binnen zijn geweest.
    Misschien omdat bij onze dochter al een afwijking (schisis) was gezien en de kans dus groter is op andere aandoeningen.

Geslacht hebben ze bij ons ook gekeken. Verder een hele rij foto's meegekregen inclusief 3d foto's (maar dat was een extra afspraak en hoorde niet de GUO)

15. KimK

KimK Niet meer actief

Een GUO krijg je omdat er misschien iets is met je kind (in jouw geval hartafwijking ivm je schoonzus). Wees blij dat je kind gezond is! Eerst moest het ook al persé een jongen zijn en nu zeuren dat jeGUO niet gezellig was ;)

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb wel een hele goede ervaring met m'n 20 weken echo. Maar ging er ook naartoe met het idee is medisch en geslacht krijg ik alleen te zien als dat makkelijk te zien is verder hoop ik dat m'n kindje gezond is. Wel heel mooi beeld en haar scherpe echo's omdat ze de echo apparatuur gebruiken met het bureau voor de pretecho's delen. Zit allemaal in een dus een mega flatscreen aan de muur waar je alles geweldig op kan zien.
    Ook alles werd netjes uitgelegd. Dus was helemaal gerust gesteld. Misschien hebben ze ook wel extra hun best gedaan hoor. Want bij mij hebben ze met 8+4 de blunder gemaakt het vruchtje niet te zien. En me naar huis te sturen met je krijgt een miskraam.

Laatst nog wel een echo bij de gyn gehad ivm minder leven voelen. Dat was wel heel snel allemaal. Kijk hartje kijk vruchtwater klaar. Geen probleem want hoefde alleen even te weten of alles goed was met de uk.

17. Je reageerde niet kort door de bocht ;) Ik denk er echt exáct hetzelfde over. Dat moment waarop ze je vertellen dat alles goed is met je kleintje, dat is toch magisch? Ik had er een moord voor gedaan, na de eerste GUO. En bij ons was er 'alleen maar' onduidelijkheid, bij jou was er echt iets aan de hand. Niet meer dan logisch, dat je dan zo reageert.

Blij zijn met wat je hebt, lijkt me hier wel terecht.

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik zou je willen aanraden om een pretecho te gaan plannen. Deze zijn bedoeld voor de "leuk". Een GUO krijg je niet voor de leuk.
    Tenminste ik kijk er niet naar uit. Ja.. dat het allemaal hopelijk goed mag zijn.

Deel Deze Pagina