Hi allemaal, ik vroeg mij af of er een alternatief is voor de glucosetest? Ik zie het namelijk niet zitten om nuchter bloed te prikken, vervolgens een vies drankje te drinken, 2 uurtjes moeten wachten en ondertussen nog steeds niks mogen eten/drinken, om uiteindelijk wéér te moeten bloedprikken. Ik weet het, het is voor een goed doel. Maar ik weer vrijwel zeker dat ik géén zwangerschapsdiabetes heb. Alvast bedankt!
Dagcurve prikken. Ik haat vingerprikken dus ik had liever de glucose test. Ik had tijdens de 2e zwangerschap enorm zin in zoet, dus ik vond die suikerdrank best oke haha
Vorige keer kwam bij mij dat suikerdrankje er steeds uit. Toen om 08.00, 15.00 en na 19.00 oid bloed af moeten laten nemen. Heb ook wel eens gehoord dat men dat gewoon thuis mocht doen met een vingerprik.
Ontbijttest of dagcurve prikken zijn alternatieven. De suikertest geeft wel de meest betrouwbare uitslag.
Ik moest de ontbijttest (mag geen glucosetest), maar die is helemaal niet zo betrouwbaar. Dagcurve prikken zou ook nog kunnen.
Wat ik begrepen heb is er geen andere test/manier van prikken zo betrouwbaar als de OGTT. Ik wist deze zwangerschap ook 100% zeker dat ik geen zwangerschapsdiabetes had en wilde de test dus ook eigenlijk maar gewoon niet doen. Toch gedaan, en ik had/heb dus toch wel zwangerschapsdiabetes. Ja de test is vervelend maar het is (als het goed is en uitzonderingen daar gelaten) even 1x afzien, zo heb ik mezelf erdoorheen gepraat haha.
Ik heb de OGTT wel gedaan, nuchtere waarde was goed, maar na het drankje te hoog (9.2) Vervolgens 2 weken lang dagcurve geprikt met het apparaatje van mijn moeder, niet 1x te hoog gehad. Zelfs niet zonder aanpassingen in mijn 'dieet'. Ik zou zelf de volgende keer de dagcurve ook gewoon prima vinden, de OGTT is 1 momentopname en nu heb ik naar mijn idee een duidelijker beeld..
Mijn gyn was juist meer fan van de dagcurve, ik had al ogtt gedaan voor ik bij de gyn kwam en die was na suikerdrankje op het randje - bij de gyn een dagcurve, en ook daarna nog bijgehouden, geen enkele keer te hoog, gewoon altijd prima.
Hier ook de test gedaan vorige zwangerschap . Uitslag: waarde te hoog. Daarna 3 week lang dagelijks curves bijgehouden 4x daags prikken. En ik zat altijd goed. Daarna mocht ik afbouwen naar 4x per week curve. Persoonlijk hecht ik dus ook meer aan de dagverse dan de oggt
Hier geen enkele kenmerk dat ik zwangerschapsdiabetes zou hebben, toch wel met de suikertest echt te hoog en ook daarna met dagcurves regelmatig een afwijkende waarde ondanks dieet. Dus ondanks dat ik niet merkte dat ik zwangerschapsdiabetes had ging het duidelijk niet helemaal goed. Ik zou de test dus toch ook wel gewoon doen. Eerste keer moest ik spugen en toen tweede keer hield ik hem wel binnen. Deze zwangerschap moet ik met 16 weken weer de suikertest doen.
Als je de tijd hebt zou ik een dagcurve vragen. Bij mij was het niet in mijn vinger. De eerste was nuchter. Daarna kon ik gewoon ontbijten.
Hier kreeg ik een vingerprik vooraf, suikerdrankje en vingerprik na de tijd. Dus mocht het om het bloedprikken gaan zou je dit kunnen vragen. Mocht je tegen de suikertest op zien (wat ik echt snap ik was zo beroerd ervan) Ik zag een tip op instagram om een rietje mee te nemen, schijnt wat makkelijker te zijn qua smaak
Ik heb bij mijn VK dagcurve laten prikken. Gewoon een vingerptik. Was wel even 3 keer heen en weer fietsen maar beter dan dat drankje, vond ik.
Dankjewel voor jullie antwoorden meiden! Het ging mij meer om het nuchter zijn, ik trek dat nu zo slecht met mijn lage bloeddruk. En dat drankje idd. Ik krijg dat bijna niet weg. Ik heb gisteren trouwens meerdere keren een vingerprikje gedaan met het apparaatje van mijn oma en het was niet 1x te hoog gelukkig!
Ik heb ook een lage bloeddruk. Om niet om te vallen heb ik maar een flesje chocomel meegenomen voor direct na de test. In sommige plaatsen kan je vragen om thuis getest te worden. Mocht dat niet kunnen kan je misschien iemand meenemen?
Fijn dat je goede waardes had! Maar dit lijkt me na een dag ook niet heel betrouwbaar? Ik moest elke dag prikken en ik had niet elke dag afwijkende waardes, dat hangt van veel factoren af waarschijnlijk waardoor ik ene dag wel afwijkende waardes had en andere niet. Ik denk dat ze daarom meestal kiezen voor het suikerdrankje en nuchter of sommige 3x in de week een dagcurve dat lijkt me dan betrouwbaarder? maar als jouw vk het zo goed vind dan is het hopelijk goed zo! Ik moest bij mijn zoontje heel veel spugen, het drankje hield ik de eerste keer dan ook niet binnen. Week later moest ik weer en toen was de tip van de vk om langzaam te drinken ipv snel en geen idee of het daardoor kwam maar het bleef binnen. Zij hoopte ook dat er ooit een andere soort test kwam maar voor nu was het de meest betrouwbare optie.
Even ter info. De ogtt is tegenwoordig niet meer 2x via vingerprik, maar 2x een buisje bloedafname (in ieder geval in ziekenhuis waar ik ‘m kreeg vorige maand, schijnt toch nog betrouwbaarder te zijn)
Wat gek eigenlijk aangezien je met diabetes altijd vertrouwd op een vingerprik. Dit van mij was ook in 2017/2018 dus is even geleden
Bij ons in het ziekenhuis wordt het gewoon nog steeds met de vingerprik gedaan.. overal weer anders dus.