Hallo allemaal, Na 4 jaar ivf ben ik inmiddels 21 weken zwanger van een jongetje. Alles gaat goed met hem, alleen heb ik een placenta praevia. Dit betekent dat de placenta in zijn geheel over de baarmoedermond ligt. En vermoedelijk ook aan mijn oude keizersnee litteken van mijn zoon die ook met ivf gekomen is. De placenta kan dus niet meer naar boven groeien met de buik. Ik word met echo's gevolgd, en moet rekening houden met bloedingen en vroeggeboorte. Kan niet meer vaginaal bevallen. De keizersnede zal ook lastig worden, aangezien ze niet eerst de placenta willen raken. Maar kan dit wel vraag ik me af? Maak me enorme zorgen de baby kwijt te raken, en zie op tegen alle weken die nog gaan komen. Mogen geen gemeenschap meer hebben, niet te lang wandelen, niet zwemmen.. Zijn er dames met ervaring op dit gebied? Nogmaals graag alleen reageren als je iets weet over de praevia, dus niet de laagliggende placenta die nog mee kan groeien. Dank vh meedenken. Grt Donna
Wat vervelend dat je op hebt, ik heb bij de tweede placenta praevia marginalis gehad en dat heb ik best als heftig ervaren. Ik ben op Facebook lid van een groep placenta praevia. Daar vind je heel veel ervaringen, gelukkig ook heel veel positieve, en ik heb er veel aan gehad. Sterkte!
Hier een positief verhaal ik had ook een preavia totalis die geen cm meer opgeschoven is sinds de 20 weken echo. Maar geen ongemakken gehad en een super zwangerschap hoewel ik natuurlijk wel gespannen was over of er een bloeding zou komen. Pas met 37 weken kreeg ik een bloeding maar dit was omdat de bevalling begon en mijn zoon is gezond geboren. ik had al wel van te voren een ijzerinfuus gekregen om het extra bloedverlies op te kunnen vangen en dit heeft ook perfect gewerkt. Ligt jou placenta aan de buikwand? Bij mij lag hij uiteindelijk toch meer richting de rugzijde. Heb je al een bloeding gehad ? Heel veel sterkte en probeer ondanks alles toch te genieten van je zwangerschap.