hoi, Ik ben 14 weken zwanger en heb hypotyriode (traagwerkend schildklier). Ik heb geen schildklierziekte, mijn schildklier ontbreekt. Bij de positieve zwangerschapstest ben ik direct opgehoogd met 25%. Ik slikte 150mg en slik nu 187,5mg. 3 weken na ophogen was mijn TSH 1,2 (voor zwangerschap 0,62 en bij positieve test 1,56) 4 weken later (dus 7 weken na het ophogen) is mijn TSH 0,57 en ft4 18,4. Ik ben onder begeleiding van dr huisarts en hij geeft aan dat mijn TSH te laag is en ik mijn doserong moet verlagen totdat mijn TSH tussen de 1 en 2 uitkomt. De NHG standaard geeft dit als streefwaarde. Echter lees ik online andere berichten, dat de TSH onder de 1 juist aanbevolen word. Al met al ben ik erg onzeker geworden. Op mijn verzoek gaat de huisarts contact leggen met het ziekenhuis, dit gebeurd echter pas volgende week. Ik ben inmiddels angstig geworden dat 0,57 echt te laag is en ik nu de risico’s loop van een hyper (miskraam, placentaloslating etc). Kan iemand mij advies geven?
Dosering omlaag krijg ik overigens ook een vervelend gevoel bij, aangezien de behoefte aan schildklierhormoon toch juist nog toeneemt?
Snap je onzekerheid en dat je geen week wilt wachten op contact met het ziekenhuis! Kun je je vk niet bellen? Vragen of zij met spoed contact opnemen?
Dat kan ik idd proberen, ben alleen bang dat ze me terugverwijst naar de huisarts, omdat die verantwoordelijk is voor mijn schildklier. Ik heb echter geen vertrouwen meer in de huisarts. Hij heeft ook al een aantal keren laten vallen dat ik de expert ben. Ik heb dan wel mijn leven lang al geen schildklier, maar van waardes tijdens de zwangerschap weet ik ook niks. Ik was tevreden met de 0,57, aangezien ik bekend ben met de normaalwaardes van 0,40 - 4,00. Nu ben ik erg onzeker en bang dat er wat mis gaat met de zwangerschap. Na 2 jaar in de mmm had ik gehoopt nu te kunnen genieten na goede echo’s en een goede NIPT. Helaas maak ik me nu alsnog druk. Medicatie verlagen vind ik ook eng, bang dat mn TSH te hoog wordt.
Altijd goed om huisarts te laten checken. Ik heb ook zo iets gehad: Ik liep voor mijn Schildklier in Duitsland, ik had bij 8 weken de volgende waarde: tsh: 0,01 en T4 21,7 (normaalwaarde 10-22). Reactie Gyn: De schildkliermedicatie zou ik nu niet aanpassen, maar het TSH over 3 weken opnieuw laten prikken. Een laag TSH is veel minder een probleem dan een te hoog TSH. Bovendien is het FT4 goed. Jij bent natuurlijk al iets verder dan ik toen, misschien goed om Amerikaanse wetenschappelijke artikelen te lezen, die zijn (net als Duitsland) van lagere waarden dan wij in Nederland.. (Lab Duitsland hield 0,3-2,5 aan)
Bedankt voor je reactie. Inmiddels in het ziekenhuis geweest (na veel gedoe). Daar de bevestiging gehad dat mijn waarde van 0,57 perfect is. Lager zou ook geen probleem zijn. Ik blijf vanaf nu onder behandeling bij t ziekenhuis. Geeft me wel rust om te weten dat iemand met verstand het nu gaat beoordelen!
Ik ben daarvoor bij de internist, ook al toen we zwanger probeerden te worden. Ik zit nu ook op 0,57. En ik mocht het zo houden. (Zolang ik geen hartkloppingen of zo krijg anders moet ik wat omlaag in dosering.) De internist zei er over: zolang het maar boven de 0.4 is, en zeker onder de 2.0 maar liefst rond de 1.0. En omdat ik toch nog wel wat ga aankomen zal het nog wel wat omhoog gaan later in de zwangerschap. Dus helemaal prima zo. Ik prik het trouwens nu elke 4 weken.