Gymles basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door panda86, 5 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Bij mijn kinderen op school hebben ze op een andere locatie gymles. Dit is ongeveer 10 minuten fietsen vanaf school. Afgelopen zondag om 16.00 uur kregen we het rooster van gym te horen. Dit jaar moet de klas van mij zoon 2x per week om 8.30 uur gymmen. Er wordt van de ouders verwacht dat de kinderen om 8.20 uur bij de sporthal zijn. Hierdoor komen broertjes/ zusjes standaard te laat op school. Logistiek levert dit voor veel ouders problemen op. Ook zijn er een aantal kinderen die naar de voorschoolse opvang gaan. Dit probleem is aangekaart bij de leerkracht die overigens geen reactie gaf. Er is tijdelijke een interim directrice. Met haar is contact geweest en gaf aan het in het team te bespreken. Gisteren eind van de middag is er een terugkoppeling op gekomen. In het team is het besproken en de gymtijden zullen niet wijzigen. Wij als ouders is gevraagd creatief te zijn en samen te werken door te carpoolen of samen te fietsen.

Ik vraag mij af of de school dit zomaar kan vragen van de ouders. De schooltijden zijn 8.30-14.00 uur. Hierdoor hebben ze 20 minuten per week meer les x 40 weken. Nu zijn er ouders die wel mee willen fietsen, vraag me af of dat gaat werken in de praktijk. Kinderen moeten daardoor om 8.10 uur op school vertrekken. Broertjes/ zusjes moeten dan wachten tot 8.20 uur voor de school opem is. Straks met slechter en kouder weer niet ideaal. Veel kinderen kunnen niet alleen fietsen en hebben echt nog begeleiding nodig. Daarnaast vind ik dat het niet aan de school is om te bepalen of mijn kind alleen mag fietsen naar gym of van gym. Blijkbaar heeft groep 8 tot 14.00 uur gym en moeten zelfstandig naar huis/opvang.

Als er wat gebeurt, het is nog buiten schooltijd wie is dan verantwoordelijk, en hoe zit het verzekeringstechnisch?

Iemand hier ervaring mee of weet hoe dit zit?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Bij ons is dat sinds vorig schooljaar ook. Om meer effectieve gymtijd te hebben.
    Ze hebben bij ons 2 opties: of bij de gymzaal brengen, er is een leerkracht om 8.20, dan heb je precies de 10 minuten om naar school te komen voor broertjes en zusjes. Of idd uiterlijk 8.10 op school dan kunnen ze met de leerkracht meelopen naar de gym. (Overigens als je vso hebt, is dit enkel voor de kinderen die op de vso van school zitten, want andere bso's zijn er niet op tijd om mee te kunnen lopen.) Maar sta je met broertjes en zusjes te wachten voor school. Meer opties zijn er hier ook niet. Als er aan het einde van de dag gym is, is er altijd de optie om met de leerkracht mee terug naar school te lopen, maar sta je wel met broertjes en zusjes te wachten.

We hebben van alles uitgezocht in de protocollen etc, maar ja, dit kunnen ze maken. Als ouder kun je hier niks tegen doen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Het verschil dat het bij jullie lopend is en dat er een leerkracht die vanaf school gaat. Dat is hier niet het geval. Wij als ouders moeten dat zelf maar moeten oplossen.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Hoe oud zijn de betreffende kinderen?

Hier ook bij de hand gehad, moesten we de kinderen eerder afleveren bij de gymzaal. Wij brachten (i.v.m. afstand) met de auto, maar ook zat kinderen die in de buurt woonden en lopend of op de fiets daarheen gingen.

Eigenlijk nooit over nagedacht of iemand over gehoord, het was nou eenmaal zo.

Het praktische probleem wat je benoemt snap ik, maar is wellicht met andere ouders te ondervangen. En je kunt vragen of de schooldeuren op die dagen 10 minuten eerder open kunnen.
    Ben je de enige ouder die geklaagd heeft of zijn jullie met meer?

Dat groep 8 zelfstandig naar huis/opvang gaat lijkt me vrij logisch. Volgend jaar zitten ze in de brugklas en moeten ze het ook zelf doen.

Verzekeringstechnisch zul je bij school na moeten vragen.

En wat betreft de extra lestijd die je benoemt, sorry, dat vind ik wat overtrokken. Hier hadden ze zwemmen tot eind van de middag, 15.00 er uit en omkleden, dan terug naar school of zelfstandig naar huis, dan ben je zo een half uur verder ... Heb er nooit iemand over gehoord dat dat extra lestijd was, zou ook niet bij me opkomen :oops:

olleke vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Het is lopend, maar dat duurt ook 10 min.

6. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    De extra lestijd vind het probleem niet. Het is meer de onderbouwing van alles.

De kinderen zijn denk ik tussen de 8 en 10 jaar. Ik vind het niet direct logisch dat groep 8 maar alleen moet. Tussen groep 8 en de brugklas zit ook nog bijna een jaar verschil. Ik sta dat dus niet toe. De school eerder open gaan ze niet doen. Hier moeten ze op de fiets, lopend is het 20 minuten. Zo goed als alle ouders zijn het er niet mee eens.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is dat ook al jaren zo. Maar bij voorkeur laten ze groep 7 of 8 starten om 8.30, de meesten daarvan kunnen namelijk zelf naar de gym. De andere klassen gaan vanaf school. De kleintjes lopen, vanaf groep 6 op de fiets.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.844
    4.103
    113
    Dat de broertjes en zusjes standaard te laat komen hoeft toch niet als je 5 min eerder gaat?
    En dat ze even moeten wachten is toch ook niet een groot probleem. Bij ons mogen ze überhaupt pas naar binnen als de bel gaat. Eerder is de deur niet eens open. Ze smelten er niet van!
    De meeste gr 8 kinderen kunnen zelfstandig naar school of huis. Dat lijkt mij niet echt een groot probleem, leren ze dat ook gelijk.
    En anders kijken of je met ouders onderling wat kan regelen.
    Verzekering lijkt mij dat als school uit is, de verzekering niet meer onder school valt.

Ik snap dat het lastig kan zijn, maar het is ook niet onoverkomelijk denk ik. Soms is het gewoon zoals het is, en heb je het er maar mee te doen.

Athina vindt dit leuk.
  9. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik als ouder maak de beslissing of mijn kind zelfstandig kan en gaat niet de school.

10. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    En dus mijn kind daar maar achter laten. Ze worden naar school gebracht door de oppas en die gaat dit echt niet doen. En nee ik heb er niet mee te doen. Dan maar geen gym. Groep 6, 7 of 8 ik als ouder beslis of mijn kind zelfstandig naar gym fiets en niet de school. En tussen groep 8 en de brugklas zit ook een verschil. Mijn zoon heeft extra begeleiding nodig, voor hem.is dat vragen om ongelukken.

11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Oudste bij gym afzetten om 8.15 en 5 minuten laten wachten tot de gymzaal open gaat en daarna jongste naar school die is er dan 8.25 (of om de week andersom?) dan is niemand te laat en maar 1 die 5 minuten moet wachten.

Edit. Dit kan ook om 8.19 dan is er 1 kind 1 minuut aan het wachten en het andere kind nog steeds op tijd. Of alles tussen 8.15 en 8.19 in?

Vulpen, Dubbelgeluk en olleke vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Maar in groep 6, 7 of 8 kunnen ze toch wel 5 min bij de gymzaal wachten tot de leerkracht er is? En dan ben je op tijd bij school met de rest.

Edit: zie dat @GossipGirlxoxo dat ook net zegt.

13. tuc

tuc Niet meer actief

School probeert natuurlijk de kinderen voor te bereiden op het VO uiteindelijk. Als ze elke ouder apart moeten vragen of die iets ziet zitten is het lesgeven bijna onmogelijk denk ik.

Athina, Shay25, Dubbelgeluk en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

hoe gaan ze vanaf de gymles naar school en de andere klassen van school naar gym?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Bij ons wordt de gymzaal gedeeld door 3 scholen dus het is passen en meten om alle kinderen te laten gymmen. Ik zet de oudste bij school af (7 jaar) en die moet dan op het plein even wachten totdat de deur open gaat en rij met de jongste door naar de gymzaal. Soms ben ik daar dan om 8.25 uur maar dat is ook geen ramp. Ze lopen met z'n allen terug dus er hoeft geen fiets bij de gymzaal te zijn.

16. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.844
    4.103
    113
    Maar die laatste zin stond niet in de openingspost. Voor sommige kinderen geldt dat niet dat ze zelf kunnen en voor het speciaal onderwijs is het ook anders, maar dat zijn uitzonderingen.

Dubbelgeluk en Cornflake vinden dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

Als het om speciaal onderwijs gaat en alle/veel ouders vinden het niet fijn om hun kinderen alleen te laten wachten dan om de week een andere “wacht” ouder aanwijzen als groep onderling. Dat er 1 ouder bij gym wacht vanaf 8.15 tot de deur daar open gaat zodat de andere ouders naar school door kunnen, of juist 1 ouder die wacht bij school met de broertjes en zusjes totdat school open gaat en de andere ouders door kunnen naar gym?

olleke vindt dit leuk.
  18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.310
    10.279
    113
    Het is geen lestijd. Anders zouden alle kinderen die met de taxi gaan per dag 1.5 /2 uur extra " lestijd" hebben.

Ik herken het wel van verhalen dat je ze moet brengen. Volgens mij gingen die met de leerkracht mee terug.

Afzetten is nog te doen. Dat je valt over alleen terug dat snap ik. Die van ons is 9 en zit al in gr 7. Nog geen haar op mijn hoofd dat die alleen fietst.

Waar is de leerkracht? Die kan dan toch om 8.15 staan en ze daarna mee terug nemen.
    Kunnen ouders met broertjes en zusjes de rest wegbrengen en zijn ze ook optijd.

19. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik heb het ook.niet over speciaal onderwijs gehad. En voor mijn dochter tegen die tijd veranderd die standpunt niet.

20. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Er is geen sprake van speciaal onderwijs. Meeste ouders werken en hebben die mogelijkheden niet..

Deel Deze Pagina