Gymles basisschool

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by panda86, Sep 5, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik zou de oudste inderdaad vijf minuten eerder afzetten. Lijkt me dat dat in de meeste gevallen echt wel moet kunnen in groep 8 (anders is de weg voor een jaar naar zelfstandig naar het VO echt amper te doen). Kan dat echt niet, dan zou ik individueel (dus enkel over jullie situatie) met school in gesprek gaan. Dan zijn de andere kinderen bv. de dag van de gym 5 minuten later oid. Als je oudste echt niet zelfstandig kan (fietsen of wachten), dan moet daar wel wat te regelen zijn, lijkt me.

GossipGirlxoxo and olleke like this.
  2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,647
    27,300
    113
    Female
    Afspreken met andere ouders? Mijn man nam ook wel eens t vriendje van zoon 1 mee omdat zijn vader anders in tijdnood kwam ivm gym.

Tje hier is t net zo. Mijn man komt te laat op zijn werk hierdoor omdat zoon 2 op de gym dag gewoon uit de route is. En zoon 1 kan prima even zelf alleen wachten buiten als hij te vroeg is. Dus hij komt wat te vroeg, zoon 2 op tijd en mijn man dus te laat.

Dat er broertjes/zusjes/werk is, is niet t probleem van school natuurlijk.

Athina likes this.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik geef je de tip om het per kind te bekijken, sommige kinderen zijn al aan meer toe.

Maar je vraag uit de openingspost is denk ik het belangrijkste, en die heb ik al beantwoord: ja, dat mag een school doen, en daar heb je het als ouder (helaas) mee te doen.

4. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    De leerkracht is op school. De gymleraar is bij de sporthal vana 8.20.uur.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Hier fietsten ze overigens vanaf school naar gym, ook met een extra ouder (naast de leerkracht), dat ging prima. Ze hadden gym tot einde schooltijd, dat liep met omkleden wel eens wat uit. En ja, dan moet je met jongere kinderen wel eens even wachten. Of naar een andere locatie of wat dan ook.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dan zou ik het gymmende kind 5 minuten laten wachten.
    Als het idd gaat om groep 8 en een kind kan niet 5 minuutjes alleen wachten dan is een jaar tot aan het VO niet voldoende vrees ik.

7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

En hoe gaan ze vanaf gym weer naar school? Zelfstandig?

tuc likes this.
  8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,468
    8,617
    113
    Female
    Maar even serieus, ik snap je probleem wbt de gymles en de jongere kinderen hoor. Maar breng jij je kind uit groep 8 nog elke dag op school en haal je die dan ook weer op?

Shay25 likes this.
  9. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    De leerkracht haalt ze op en fietsen terug naar school.

10. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Tegen de tijd dat hij in groep 8 zit jazeker! Is dat zo gek?

11. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,468
    8,617
    113
    Female
    Euh ja, ik vind dat gek en ook zielig voor het kind. Hij speelt toch neem ik aan ook dan met zn vrienden buiten schooltijd? Of moet hij in de tuin blijven. Hoe moet het dan als hij een jaar later naar het vo gaat? Breng je hem dan ook?

12. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Vo zijn we een stuk verder en moeten dan zien, tegen die tijd is hij 13. En alleen buiten spelen dat kan hij niet. En nee is niet zielig! Het is totaal niet verantwoord in zijn geval.

Daarnaast zijn er heel veel ouders ook van groep 8 die ze halen en brengen.

13. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,844
    4,103
    113
    Maar jouw kind is dan toch ook anders dan het gemiddelde kind. Dan is het niet gek dat je zo handelt en hem niet alleen laat gaan.
    Maar de meeste kinderen van die leeftijd (bijv gr 8) kunnen echt wel zelfstandig fietsen van en naar school (enkele uitzonderingen misschien, bijv de lokatie/afstand oid) en buiten spelen zonder begeleiding.
    Ik denk dat het voor de meeste ouders echt wel op te lossen is en individuele gevallen moeten even kijken en inderdaad even creatief zijn om het op te lossen met elkaar bijvoorbeeld

Cornflake and GossipGirlxoxo like this.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik weet niet of het gek is, wel denk ik dat je waarschijnlijk de enige ouder bent die dat doet. Hier kwamen ze in groep 8 bij beide kinderen allemaal zelf (in groep 6 en 7 vaak al). Bij het gebouw van 7 en 8 zag je maar sporadisch een ouder (veelal van kinderen die direct doorgingen naar sport ofzo).

tuc, Dubbelgeluk and GossipGirlxoxo like this.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Maar nogmaals; als jouw kind het echt niet kan, ga daar dan over in gesprek. Niet over alle kinderen uit de klas, want het merendeel van de kinderen kan en mag dat waarschijnlijk wel. Dus laat dat bij de ouders van de andere kinderen en ga met school (desnoods directie als de leerkracht niet reageert) in gesprek om voor jullie situatie een specifieke oplossing te zoeken.

Cornflake and olleke like this.
  16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Oh dat verschilt dan echt per school enorm, hier iedere ochtend en middag ontzettend veel ouders van groep 8 nog op het plein (inclusief ikzelf ;) ). Ruimere meerderheid wordt gebracht en gehaald.

NiekeKris likes this.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Kan inderdaad. Hier natuurlijk ook maar ervaring met twee scholen en daar gingen ze dus vrijwel allemaal zelf (sommige kinderen al vanaf groep 4…dat vond ik dan wel weer erg vroeg, maar in groep 7/8 in een bekende en veilige(te) omgeving toewerpen naar zelfstandig gaan vond ik toch wel handig). Ik denk dat ik de ouder was die het langs heeft gehaald en gebracht (tot ver in groep 7, de oudste ook begin groep 8 nog). Op het VO werkt brengen en halen niet echt handig, al is het maar vanwege alle leswisselingen en -uitval. De meeste kinderen willen het ook echt niet (tenzij je ze met de auto brengt :roflmao:).

cowgirl80 and Cornflake like this.
  18. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik denk dat je vraag wel beantwoord is; ja, dit mag de school van de ouders vragen. En als ik het zo lees is er ook al door jou/ouders gevraagd om er nog eens naar te kijken, en is hun antwoord daarop dat het niet anders kan. Ik denk dat jij/jullie daar helaas dan verder niets aan kunnen veranderen.

Heb je je zorgen met school al besproken? Dat het, als ik het zo goed begrijp, voor jouw zoon eigenlijk niet mogelijk is om zonder begeleiding te fietsen? Als de leerkracht naast hem zou fietsen, zou dit dan wel haalbaar zijn? Want ik begrijp uit je verhaal is dat ze terug met de klas & leerkracht zullen fietsen, en nog niet alleen?
    Ik snap goed je zorgen, hoor. Ik heb zelf een dochter van 12 jaar die nog niet zelfstandig kan fietsen. Zij zit echter wel op speciaal onderwijs. Maar zelfs daar zien ze wel het liefst dat ze in de brugklas zelfstandig naar school kunnen fietsen, als ze op fietsafstand van school wonen. Daar werken wij als ouders al lange tijd hard met haar aan, maar dat is bij sommige kinderen iets dat meer tijd kost. Daar weet jij, als ik het zo lees, alles van.
    Ik weet natuurlijk niet waar de hulpvraag bij je zoon vooral ligt. Heeft hij motorisch moeite met fietsen? Of met overzicht in het verkeer?
    Ik zou, denk ik, toch proberen te kijken of dit fietsen niet juist een mooie oefening kan zijn. Zeker als er iets te regelen valt met school dat zij extra goed op hem kunnen letten. Of voelt het voor jou dan alsnog niet goed/veilig?

Cornflake likes this.
  19. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

Jul 12, 2023
    1,296
    1,321
    113
    Female
    Dit. Onze zoon is 9 en die fietst al met vriendjes zelf naar voetbaltraining heen en terug op woensdag. Hij loopt ook zelf naar school en kan ook zelf 5-10 minuten wachten. Maar hij is een verantwoordelijk kind die dat durft en kan dus dit zou geen probleem bij ons zijn. Vorig jaar kwam het ook voor dat ze gingen zwemmen in het zwembad naast de bso en dan ging hij ook al zelf van zwembad naar bso (juf zwaaide uit, bso ontving) Mijn tweede zoon is wat anders en daar moet ik ervaren hoe het gaat zijn al denk ik wel dat ik ook hem op een gegeven moment wel die ruimte ook kan geven alleen kan dat best wat later zijn dan bij de oudste. Als ik het zo om me heen hoor zal gemiddeld genomen een kind van 8-10 dat wel moeten kunnen behalve als het echt niet bij je kind kan en/of natuurlijk als de situatie (eind fietsen, verkeerssituatie) anders is en het bij jullie echt niet kan/er geen oplossing voor is. In dit geval zou ik, aangezien @tuc aangeeft het uitgezocht te hebben dat ze het wel degelijk kunnen maken, 1 op 1 in gesprek gaan met school en kijken wat de mogelijkheden zouden zijn om wel tot een passende oplossing te komen. Ik snap namelijk prima dat school ook probeert te roosteren en kijkt wat dan het beste past voor het grote geheel maar je hebt altijd kinderen waarvoor maatwerk nodig is. Ik kan me niet voorstellen dat school daar niet in mee kan denken?

20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Hier mogen ze van mij vanaf groep 3 al zelf naar school en weer naar huis, we wonen er heel dichtbij en ze hoeven geen drukke weg ofzo over, maar we lopen toch vaak even samen, volgens mij geldt dat hier voor veel ouders. En dan is er nog een flink aantal leerlingen dat altijd met de auto wordt gebracht en gehaald.

GossipGirlxoxo and Cornflake like this.

Share This Page