niet willen praten na overgang naar peutergroep op kdv

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Haags Zonnetje, Mar 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Haags Zonnetje

Haags Zonnetje Actief lid

Jun 26, 2008
    173
    0
    16
    Hoi meiden,

Mijn zoontje is net twee geworden en zit sinds drie weken op de peutergroep, 2 en 3 jarigen.

Sinds hij daar is heeft hij nog geen woord gezegd, wanneer de leidsters hem iets vragen geeft hij geen antwoord en schudt hij hooguit met zijn hoofdje. Op het moment dat ik binnen kom is alles goed en praat hij voor tien. Hij praat meer dan een kind van zijn leeftijd wanneer ik er bij ben.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en is dit vanzelf over gegaan, heeft iemand tips wat we er aan kunnen doen?
    Hij gaat wel zelf naar binnen, huilt niet en loopt gewoon naar de leidster toe en zwaait naar mij. Ook eet, drinkt en slaapt hij goed.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Haags Zonnetje

2. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

Apr 8, 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Vaak gaat zoiets vanzelf wel over.
    Wij hebben bij ons op school (ben kleuterjuf) ook regelmatig kinderen die bij de start niets zeggen... en na een tijdje wel loskomen.

Het is in ieder geval al een goed teken dat hij gewoon contact zoekt met de leidster en zich iig niet overal voor afsluit.
    Wacht het gewoon af, houdt goed contact met de leidster en als je (of jullie) zorgen hebben, zou ik eens verder gaan informeren.

Succes!!

3. Haags Zonnetje

Jun 26, 2008
    173
    0
    16
    dankjewel ienimienie, maar heb ook het idee dat hij zich wel een beetje afzondert in de groep. Toen ik hem vandaag ophaalde zat hij heel leuk in een keukentje te spelen terwijl de juf met alle andere kids een boek zat voor te lezen. Hij vermaakt zich goed hoor. Heb toen gezegd dat ik wil dat ze hem meer betrekken moeten bij de samen dingen. Zo komt hij nooit los als ze hem zijn eigen ding laten doen. Hij is altijd wel een einzelganger geweest en ook een beetje de kat uit de boom kijken.

4. lynn1986

lynn1986 VIP lid

Jan 7, 2008
    5,901
    56
    48
    Female

Je ziet het vaker hoor... Je zoontje moet gewoon even wennen tussen 2 en 3 jaar zit echt een kloof.. Samen spelen enz begint nu pas te komen net als een boekje lezen... Hij wil nog lekker alleen ontdekken...
    En over het praten, hij moet nog even vertrouwens krijgen in de groep...Komt goed!

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,861
    3,373
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter is zojuist naar de 3e groep overgegaan. En op het afscheidsbriefje van de dreumesgroep stond ook iets in de trant van 'je kwam binnen als een heel stil, verlegen meisje. Maar al snel kregen we in de gaten dat je een aardige babbel had'

Bij ons heb je 3 groepen, 0-1,5 en 1,5 - 2,5 en 2,5 tot 4 jaar..
    ze is dus net naar de volgende groep weer gegaan. Nu is overgang weer even wennen - bij aankomst wil ze naar haar oude groep. Maar ik denk dat het erbij hoort. Ze kent de kindjes in principe prima, 3 of 4 andere zijn een maand vóór haar over gegaan. Maar bij de 1e overstap was ze ook heel stilletjes.

Ik vond zelf de overgang ook groot qua geluid en drukte.. wat was de babygroep héérlijk rustig... wat een lawaai bij de grotere kinderen! Zelfs voor mij als ouder behoorlijk indrukwekkend.

Het heeft voor onze dochter ook echt wel weken geduurd voor ze loskwam daar. Maar oke. Ze wennen wel.

En ik kan me voorstellen dat de leidsters je kindje JUIST even met rust laten, met het idee van: Als hij gewend is, komt hij vanzelf wel bij de rest kijken.

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    mijn zoontje heeft dit ook gehad en dat ging na een paar weken vanzelf over. Nu heeft hij het hoogste woord. En hij is qua spraak heel erg vooruit gegaan omdat ie nu met grotere kinderen omgaat. De leidsters zouden nu zo af en toe wel willen dat ie weer zo stil was als in het begin. grijns grijns. die van mij praat zelfs in zn slaap nog door, en houdt daardoor de slaapzaal een beetje wakker, dus hij wordt zo af en toe apart gelegd. Komt echt wel goed. Gewoon in de gaten houden.

7. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    In de klas zie ik vaak dat de tweede groepers zich heel groot voelen. Ze durven veel en voelen zich helemaal thuis in de klas. Als ze dan ineens naar de middenbouw gaan, dan zijn ze ineens weer de kleinsten. Veel kinderen moeten weer even wennen en in die nieuwe groep even hun plekje vinden.

Ik denk dat je kindje dit ook gewoon een beetje heeft. Geef hem even de tijd!

8. Haags Zonnetje

Jun 26, 2008
    173
    0
    16
    hallo allemaal, dankjewel voor jullie lieve positieve reacties. Ik hoop dat het snel goed komt. Vind het gewoon zo sneu voor hem. En hij is er al ruim drie weken, dacht dat het wel eerder over zou gaan. Vanaf vlg week vrijdag gaat hij 1.5 week niet, dat zal hem ook wel geen goed doen.:x

Share This Page