Kinderbijslag uit buitenland

Discussie in 'De lounge' gestart door stayfunny, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    Ik vroeg me af of hier meer mensen kinderbijslag uit het buitenland ontvangen, en nu een brief hebben gekregen van de belastingdienst dat ze de kinderopvangtoeslag over 2012 moeten terugbetalen.

Mijn ex en vader van mijn zoon woont en werkt in een ander eu land. Ik ontvang hierdoor de kinderbijslag voor mijn zoon uit het buitenland. Heel vervelend, want er lopen heel vaak dingen mis. Ik heb tot voor kort altijd alleen voor mijn zoontje gezorgd.

En nu stuurt de belastingdienst dus een brief dat de gehele kinderopvangtoeslag 2012 moet worden terugbetaald, en een acceptgiro. Je kan je voorstellen dat dit om nogal een groot bedrag gaat.

Waarom ik geen recht heb op kinderopvangtoeslag 2012 van de belastingdienst kan niemand van de belastingdienst of de SVB mij vertellen. Ik had de SVB aan de telefoon vanochtend, en begreep dat ze bezig zijn met een nieuwe regeling. Maar dat de afspraken nog niet concreet zijn. Deze regeling zou dan gelden voor mensen die kinderbijslag uit het buitenland ontvangen.

Maar ondertussen zit ik hier dus met een beschikking en een acceptgiro.

Ik weet dus niet precies waarom ik het moet terugbetalen, en ook kon niemand bij de belastingdienst of de SVB mij vertellen wie mij dit geld wel had moeten uitbetalen. En hoe dit zou moeten worden opgelost.

Zijn er meer mensen in dezelfde situatie die ook deze brief hebben gekregen en hier misschien meer over weten?
    En hoe pakken jullie dit probleem aan?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

maar de kinderbijslag staat toch op JOU naam neem ik aan? omdat jij de hoofdverzorger bent? raar dat je dan geen kinderbijslag uit nederland krijgt? en wat heeft kinderopvangtoeslag daarmee te maken? die krijg je toch van de belastingdienst en niet van het SVB

je zou kinderbijslag van het SVB moeten krijgen omdat jij ( de moeder) en je zoontje in NL wonen. of krijg je én kinderbijslag uit het buitenland én van de SVB? want dat lijkt me dan idd dubbelop

snap alleen niet waarom je geen kinderopvangtoeslag krijgt als jou kindje en jijzelf in NL wonen. werk je wel?

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik begrijp het wel, je ontvangt kinderbijslag vanuit een ander land en ik denk dat de belastingdienst wil dat dat land dan ook zorgdraagt voor de kosten van de kinderopvang. Ik vind het alleen niet logisch dat jij, als hoofdverzorger niet de kinderbijslag ontvangt. Heeft jouw kindje wel de Ned. Nationaliteit? Werk je zelf?

4. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    Ik kreeg de kinderopvangtoeslag ook van de belastingdienst. En werkte gewoon deze periode.

Dat de kinderbijslag uit het buitenland komt klinkt ook niet logisch, maar dat is wel de regel. De kinderbijslag werd altijd door de SVB aangevuld tot NL kinderbijslag + kindgebondenbudget. Ik kreeg altijd hetzelfde bedrag als wat ik had gekregen als ik kinderbijslag uit NL zou ontvangen plus kindgebondenbudget. Dat noemen ze gezinsbijslag.

Dus mijn kindgebondenbudget werd altijd betaald door de SVB ipv belastingdienst, wat je in een normale situatie zou krijgen. Maar dan onder een andere naam.

Nu denk ik dat het de bedoeling is dat de SVB de kinderopvangtoeslag ook gaat uitbetalen ipv de belastingdienst. Maar daar kunnen ze bij de SVB nog niets over zeggen, omdat de afspraken nog niet concreet zijn.

Erg ingewikkeld allemaal.

5. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    Mijn zoontje heeft trouwens de Nederlandse nationaliteit. Het klinkt ook niet logisch. Maar mijn ex-partner verdient meer, dus komt de kinderbijslag uit dat land. Wat ook in principe niet uitmaakt voor mij, maar het is allemaal zo ingewikkeld. En het maakt mij ook niet uit wie het betaald, ik wil alleen hetzelfde waar andere mensen ook recht op hebben. En niet steeds tussen regelingen vallen.

6. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    De kinderbijslag welk het hoogste is en waar iemand fulltime bij werkt heeft voorrang.

Dus als jij niet werkt en jouw ex wel krijg jij de kinderbijslag uit dat land. Je kunt wel een aanvulling krijgen van de belastingdienst, dit is wanneer de bedragen voor een oudste kind in het buitenland lager liggen als in Nederland. Voor de overige kinderen is er niet zo'n regeling.

Zelfs als jij in NL werkt maar jouw man in bijvoorbeeld DU, en in DU is het bedrag hoger, dan zul je die kinderbijslag ontvangen.
    Hierdoor is DU het voorrangsland en heb jij geen recht meer op NL toeslagen.

Erg ingewikkeld inderdaad! Vrees dat ik het niet echt goed uitleg.

7. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    Denk duidelijker dan mijn uitleg :)

8. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik krijg kinderbijslag vanuit België en Nederland.De vader van mijn kinderen woont en werkt namelijk in België. Ik werk en woon in Nederland.
    Uit Nederland krijg ik de gewone kinderbijslag en kindgebonden budget.Het verschil tussen Nederland en België krijg ik uit België.
    In België krijg je namelijk meer.
    Het is alleen een heel gedoe,moeilijke formulieren invullen,lang wachten.Nu moet ik ook weer bellen,heb al een half jaar niks gekregen.Ellende dus.
    Maar als jij werk kun je toch gewoon kinderbijslag uit Nederland krijgen ? Dat krijg ik namelijk ook en de aanvulling uit België.

9. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Haha, gelukkig maar! Ben nooit zo goed in uitleggen. :)

10. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    maar als jij kinderbijslag krijgt uit buitenland en binnelabd is het toch normaal dat ze het terug willen? is niet echt eerlijk eerlijkgezegt. toen ik naar belgie verhuisde heb ik een half jaar moete wachte op de kinderbijslag om te checke of ik niet iets had ontvangen uit nederland anders had ik hier niks gekregen. toen ze eenmaal uitgezocht hadde dat ik in nederland niks had obtvangen kreeg ik hier kinderbijslag + alles vanaf de geboorte wat ik nietet heb gehad

11. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    Ik krijg geen kinderbijslag uit NL. Alleen uit het buitenland. En zelfs dat met moeite omdat de vader van mijn kind geen formulieren invult, verhuist en niet doorgeeft etc. En wordt het vaak tijden stopgezet. Maar dat terzijde. Het gaat over terugbetaling kinderopvangtoeslag. Omdat ik kinderbijslag uit het buitenland ontvang.

12. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Als het uit belgie komt, moet de vader het aanvragen (moeder kan hier geen kindergeld aanvragen). De moeder is dan de begunstigde, ook al woont ze in een ander land.
    Zover voor belgie, nederland kan natuurlijk dan het kindergeld inhouden van zijnentwege.
    Anders eens googelen op de naam van de dienst voor het kindergeld (staat op de formulieren die je krijgt).
    GELDT ENKEL als het om belgie gaat

13. stayfunny

stayfunny Actief lid

25 jan 2012
    134
    0
    0
    De belastingdienst heeft de volgende voorwaarden op hun website

U krijgt kinderopvangtoeslag als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U krijgt kinderbijslag of een pleegouderbijdrage voor het kind. Of u onderhoudt uw kind in belangrijke mate.

Ik ontvang kinderbijslag voor het kind. Lijkt me dat ik aan deze voorwaarde voldoe. Zelfs al komt het uit het buitenland of staat het op zijn naam. Zo niet, voldoe ik lijkt mij aan de andere voorwaarde. U onderhoudt het kind in belangrijke mate. Ik ontvang geen alimentatie van mijn ex-partner.

14. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    weet niet veel van nederlandse wetgeving,

maar is er iets verandert in je situatie (beter betaald werk, een huwelijk, goedkopere kinderopvang oid) of in de wetgeving (lagere aanslagvoet voor teruggave oid). Mss dat de belastingen daardoor een teruggave eisen

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

Hmm als jij gewoon woont en werkt in nederland zou ik e hele buitenlandse kinderbijslag laten zitten

Bij ons is het straks anders. Wij wonen straks in Duitsland maar vallen ondeer het Nederlandse belastingstelsel omdat mijn vriend in nederland werkt

Hierdoor hebben wij recht op zowel de Nederlandse als de Duitse kinderbijslag. Maar ook op de Nederlandse hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

Ik weet al wat het is voor de toeslag moet je de Nederlandse kinderbijslag krijgen/

17. SannedK

SannedK Actief lid

3 mei 2012
    138
    0
    0
    Van de belastingdienst:

Bij de berekening van de kinderopvangtoeslag kijken we naar de gezinsbijslagen die u in Nederland én in het buitenland krijgt. Krijgt u in beide landen gezinsbijslagen als kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, kindgebonden budget of buitenlandse varianten daarvan? Dan krijgt u in totaal per kind nooit meer dan het hoogste bedrag aan gezinsbijslagen waarop u recht hebt volgens de regels van Nederland of het buitenland. Of de Sociale Verzekeringsbank de gezinsbijslagen volledig uitbetaalt, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Meer informatie hierover vindt u op www.svb.nl/kinderbijslag.

Ik woon aan de grens en er zijn hier veel van dat soort gevallen. Ik ben dan weer een ander geval en woon zelf in Belgie en krijg enkel kinderbijslag uit belgie.

Als je bovenstaande leest komt het er op neer dat je gekort wordt op je kinderopvangtoeslag wanneer je meer kinderbijslag ontvangt dan in Nederland de gewoonte is. Maar dat lijkt me in jouw geval niet?? Dus bezwaar maken!

Hoop dat je hier iets aan hebt!

18. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

TS, jeeeetje, dat zal echt om een hoop centen gaan! Wat ingewikkeld allemaal zeg. Al die regeltjes en dingetjes.

Sorry dat ik even je topic kom "bevuilen". Mijn vriend komt in de toekomst (99,9% zeker) op de Duitse loonlijst te staan. Ik blijf gewoon in Nederland werken (of ik moet echt gewoon geen werk kunnen vinden in Nederland tegen die tijd, maar dat lijkt mij heel sterk).

Nu weet ik dat de Kinderbijslag en de Kinderopvangtoeslag in Duitsland vele malen hoger ligt dan hier in Nederland. Dus nu is het zo, dat wanneer hij full time op de loonlijst in Duitsland staat, wij in Nederland GEEN kinderbijslag en kinderopvangtoeslag mogen ontvangen van SVB en Belastingdienst? Maar mogen wij daarbij wel in Nederland blijven wonen (dit i.v.m de andere verzekeringen, zoals zorgverzekering, door restschuld op de hypotheek zijn wij verplicht om bij dezelfde hypotheekverstrekker te blijven. Die wil ons wel de €30000,00 schuldt voor ons mee financieren, op voorwaarde dat wij in Nederland blijven wonen en weer bij dezelfde hypotheekverstrekker de volgende hypotheek nemen. Die €30000,00 heb ik niet in een oude sok liggen)

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Als je in NL woont en werkt, en toch recht heb op kinderbijslag uit het buitenland, neem ik aan dat je aangevuld word tot Nederlandse norm. (Dat is omgekeerd namelijk ook het geval, het word aangevuld tot de norm van het land waar je woont) Al deze bedragen zijn gewoon terug te vinden.

Omdat je in Nederland werkt zou je hier ook gewoon recht hebben op kinderopvangtoeslag. Precies zoals iemand hierboven al een link gepost had.

Gewoon de belastingdienst nogmaals bellen en desnoods erop staan dat je terug gebeld word door de afdeling die er over gaat. Sowieso bezwaar indienen, inclusief kopieen van alle papieren van je kinderbijslag uit beide landen, en je kdv papieren.

Misschien kan je het SVB of de instantie van je buitenlandse kinderbijslag bellen en informeren of je de buitenlandse kinderbijslag stop kan laten zetten?

Deel Deze Pagina