Heb een kort vraagje, maar weet iemand of je als je aan de CTG ligt kan vragen of het geluid uitmag zodat ik dus gewoon niets hoor? Werd er vorige keer behoorlijk nerveus van op een gegeven moment als ik die pieken en dalen hoor...
Volgens mij kan je dat wel vragen hoor. Bij mij stond ie vaak wel wat "luider" zodat de assistentes het konden blijven volgen. Zodra de hartslag dan een langere poos niet hoorbaar was, dan kwamen ze even de "dop" anders plaatsen. Meestal hoorde je dan even niets omdat kindje wegzwom. Maar je moet er echt niet zenuwachtig van worden hoor, zo loopt de hartslag van je kindje nu eenmaal. Heb je het CTG tijdens de "rustperiode" van je kindje dan varieert de hartslag tussen de 110 en 140, en is het kindje "wakker" en actief dan kan het oplopen naar 180 met zelfs nog hogere uitschieters.
Bedankt! Ja ik kan er idd toch niets aan veranderen, het is zoals het is... maar vorige keer zat ik doodsbenauwd in 1 houding verkrampt telkens als die harttoon veranderde, en er 1 x zelfs een rood lampje ging branden met een piepje... registreert dat apparaat dan gewoon even niet ofzo? Registreert dat echt alleen net onder de band? Ik baadde geloof ik letterlijk in het zweet. De angst dat iets niet goed zou zijn draagt daar ook aan bij.
Ja ik kan me je angst voorstellen. Bij mij gebeurde het regelmatig dat het apparaat dan even niets registreerde.... negen van de tien keer was dochterlief eigenwijs en was ze dus weggedraaid. Bij mij ging er dan verder niets piepen ofzo, maar zag je een streepje ipv een getal waar de hartslag "zichtbaar" was. Het apparaat registreert behoorlijk "ver" vanaf de "dop", maar als je kindje echt wegdraait, dan valt inderdaad de registratie "uit". Maar dan nog echt geen zorgen nodig meid! Je bent uiteraard ook nog eens overtijd, dat draagt ook bij aan stress, dat snap ik. Ik heb vanaf 29 weken ofzo eerst 2wekelijks en later wekelijks CTG's gehad, dus ben wel wat gewend het was soms ook echt zoeken voor de assistentes om het hartje even te vinden.
Ogh wat rot dat je je zo druk maakt! De eerste keer zat ik ook helemaal gespannen en star naar de monitor te kijken wat er gebeurde. Naarmate ik vaker aan de CTG lag (ooit enkele uren en meerdere keren per dag bij ziekenhuisopname) werd het een stuk minder stresvol en bediende ik het apparaat voort zelf . Het apparaat registreerd alleen op de plek waar de plak zit. Als de kleine op dat moment iets weg zwemt of gaat verliggen kan de hartslag wegvallen. Soms komt deze vanzelf terug, soms moet je opnieuw opzoek naar het hartje. Niets engs dus hoor! De pieken en dalen (flucturatie) zijn juist goed! Als er een CTG is met een rechte lijn dan gaan ze zich juist zorgen maken want dat betekend dat het kindje het niet meer naar zijn zin heeft. Dit is ook niet na enkele minuten hoor, maar in een half uur tijd moet er wel geregeld wat pieken en dalen geweest zijn. Hier lag de hartslag tussen de 110 en de 180, soms maakte ze zich zo boos dat de hartslag echt de pan uit rees. Rond de 27/28 weken hebben we ook een paar keer een dip van 90 of 100 gehad (zo van 140 plots naar beneden) en dat vond ik wel eng maar volgens de gyn mocht dat bij het termijn en inmiddels is mijn meisje al ruim 3 maanden oud dus zo erg zal het niet geweest zijn Probeer lekker ontspannen te gaan liggen en lach gewoon om die gekke streken die er meestal komen als het apparaat er op komt
Wat de rest al zei, het kan wel uit maar dan weet de verpleging niet meer of hij nog wel goed registreert. Het uitlezen van de CTG wordt gedaan adhv de printout, of van de centrale post, dus het geluid is alleen extra. Een rood lampje met een piepje betekent dat hij niet meer registreert, en dan moet de verpleging je kindje weer even opzoeken. Ik zou je aanraden om aan te geven aan de verpleging dat je er doodnerveus van werd de vorige keer, en of ze je uitleg willen geven en er even bij willen blijven. Ik vind alles altijd een stuk minder eng als ik weet hoe het werkt. En op het laatst werd ik er zo bedreven in dat ik het helemaal alleen kon bedienen en de hartslag van beeb weer op kon zoeken, handig voor de verpleging
Ik heb ook een paar x een ctg gehad......vond het de eerste keer eng als ik niks meer hoorde, werd er ook nerveus van hoor. De dag dat ze wilde inleiden heb ik meerdere keren een ctg gehad, ze zette zelf het geluid zelf al zachter anders kon heel de afdeling meegenieten. Ze keken na een half uur hoe het ging,dat lezen ze dan af. Zou het wel even zeggen tegen ze
Ben geweest vandaag, ze had het geluid wel uitgezet. In het begin was het goed onregelmatig = beweeglijke baby, maar het laatste kwartiertje was het beetje constant... alleen ze zeiden dat hij waarschijnlijk aan het slapen was.
Ja beebs hebben een beetje vreemd slaap/waakritme, dat kan per half uur verschillen Maar ben blij om te horen dat het er nog steeds goed uitziet.
Dankjewel! Ik ben gewoon zo bang omdat hij al 42 weken is vandaag, of alles nog wel goed is. Of tijdens de inleiding zullen ze die CTG ook wel aan laten staan, dan ben ik al helemaal nerveus denk ik, dat er iets zou veranderen... @Loki, bij ons daalde de hartslag ook ineens naar iets in de 90 en dan weer helemaal omhoog, dan heb ik het even niet meer... hoe kan dat zo laag dalen?
Hier werd er niet echt op in gegaan maar volgens de gyn hoorde dat bij het termijn (ik was toen 27 weken). Wat ook kan, is dat de doptone even jou hartslag heeft gevonden. Vaak valt het resigstratielijntje dan even weg en komt deze terug op jou hartslag. Maar dat is dus 'vals'. Gewoon vragen wat je wilt weten hoor! Het is jou lijf en kind!
Bij mij gebeurde het idd ook wel dat de doptone mijn hartslag registreerde, dan was het even wiebelen met de doptone en dan registreerde het apparaat weer de hartslag van frummel. Ik snap dat je ongerust bent, zeker gezien je termijn. Als het goed is zal het CTG idd ook worden aangesloten bij je bevalling, om te zien of je lijf goede weëen maakt. En hoe je kindje daar op reageert. Succes!!!!!