In ziekenhuis en verloskundige beide lopen (miskraam geschiedenis)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by piccolina, Jan 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik vraag mij af of dat iemand deed?
    Ik heb dus kort geleden dochter verloren met 16weken.
    Nu opnieuw zwanger en ik loop zoiezo in ziekenhuis hele zwangerschap en bevalling.
    Ik krijg echo 8-12-15-20-32 weken in ziekenhuis. Ook gaan we 17wk pretecho maken. Dat allemaal ivm miskraam rond 14-16wk.

Maar dames die mk hebben gehad zouden het vast herkennen de onzekerheid. Bij verloskundige kan je altijd terecht voor hartje luisteren als je even niet goed zit etc bij zh kan dat niet.

Ik vraag mij af of dat mogelijk en wie deed dat dat je blijft in zieke huis controles en echos hebben maar ook verloskundige als back-up voor eventuele vragen/hartje luisteren.
    Of is dat beetje raar en kan niet ivm verzekering??

Hoe hebben jullie dat opgelost dan met stel wil je toch hartje luisteren of ben onzeker en kan je nergens terecht omdat zh stuurt je weg/geen tijd/niet nodig vind?

2. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

Nov 2, 2013
    1,017
    0
    0
    Ik loop momenteel zowel in het ziekenhuis als verloskundige.
    Ik heb wel miskramen, maar dat is niet de reden. Ik heb zwangerschapsdiabetes, en moest toen over naar het ziekenhuis. Verloskundige bood aan dat ik ook evengoed daar mocht blijven.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij mn laatste zwangerschap heb ik heel veel bloedingen gehad (echt sokken en alles liepen vol) tot ongeveer 22 weken. Aangezien het een onverwachte zwangerschap was en ik zoiets had van 'als het niet goed, heeft het zo moeten gaan' was ik niet heel ongerust. Maar de gyn drukte me op het hart dat ik dag en nacht mocht bellen mocht ik ongerust zijn. Ze zullen vast begrijpen met je geschiedenis dat je ongerust bent, misschien eens overleggen?

4. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ja ik ga 5e februari dan overleg ik dat.
    Is lastig deze zh is zo druk je moet afspraken weken voor plannen en als je onverwacht komt moet je uren lang wachten...
    Ik dacht verloskundige is toch makkelijker in. Kies ik eentje naast huis alleen dus voor het bijv toch wel daar 1x per week gaan voor hartje...

Hoop dat het kan anders wordt ik gek

5. Monja

Monja Lid

Jul 8, 2014
    74
    0
    0
    Ik ben ook bij beide onder controle. Ben begonnen bij de verloskundige, maar ben nu officieel onder behandeling van de gynaecoloog. Verloskundige heeft mij aangeboden alsnog ook bij haar te blijven komen. Dit zou voor de verzekering niets uitmaken. Vind het wel fijn dat dit kan. Extra controle is nooit slecht natuurlijk en bij de verloskundige is het allemaal toch net wat persoonlijker.

6. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Ik ben tijdens deze zwangerschap eigenlijk volledig onder controle geweest en gebleven van de VK, vooral die eerste weken ben ik bijna elke week op controle geweest.
    Zij stelden dit ook zelf voor waardoor ik mij heel erg op mijn gemak bleef voelen.
    Nu ben ik overgedragen aan de Gynaecoloog maar toch behoud ik mijn laatste controles ook bij de VK nu, dit omdat zij net zoveel kan en doet dan wat ze in het ziekenhuis doen.

Geef aan wat jij wil, waar jij je het beste bij voelt.

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    En iemand dat het andersom was?
    In ziekenhuis eerst en dan alsnog bij verloskundige?

Ik had vorige zwangerschap dat ook maar naar 3x gestuurd naar zh zeiden ze bij vk dat ik daar ga nu begeleid worden..dus kon niet blijven.

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hangt een beetje van de goodwill van de vk af.
    Bij de oudste liep ik in het ziekenhuis. Ben ken is gaan maken bij de vk voor 'je weet het nooit'.
    Want zelfs al 'moet' je in het ziekenhuis bevallen, dingen kunnen altijd anders lopen. Mijn vk gaf aan dat ze daar dus niets voor vergoed krijgen. De vergoeding loopt of via het ziekenhuis of via de vk. Niet beiden.
    Voor hartje luisteren heb ik ze echter nooit misbruikt. Dit moet je gewoon via de gyn/vk van het ziekenhuis doen.
    Onrust zal er toch zijn (heb ook miskraam geschiedenis), zelfs al heb je gisteren nog een goede echo gehad. Dus daar moet je (naar mijn mening) gewoon mee leren omgaan. Verwachten dat je 1 keer per week kunt komen om een hartje te luisteren vind ik echt niet kunnen.
    Wel ben ik een keer geweest om m'n bloeddruk te laten meten. Ziekenhuis is hier 40 minuten met de auto en aan het eind van de zwangerschap was dat net een beetje te veel. Dat snapte de vk gelukkig wel.

9. Iris balk

Iris balk Actief lid

Apr 12, 2014
    159
    1
    0
    Hoi piccolina wat fijn dat je ook weer zwanger bent !!
    Ik loop nu ook bij de gyneacoloog mag daar zovaak komen als ik wil maar ik mag ook kiezen om na zoveel weken weer naar de verloskundige te gaan. Ze laten me er nu gewoon helemaal vrij in.
    Volgende week heb ik de eerste echo wel in het ziekenhuis en dan ook even bespreken wat het makkelijkste is en goed voelt natuurlijk

10. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Allereerst wat ontzettend verdrietig dat jij een miskraam hebt gehad met 16 weken. Hoewel ik gelukkig nooit een miskraam heb hoeven doormaken, heb ik wel een hele heftige medische voorgeschiedenis in het zwanger raken en blijven.

Maar ik denk niet dat het realistisch is om en bij de gyn te lopen en een verloskundige te vinden waar je elke week het hartje mag komen beluisteren. Mijn ervaring met bij de gyn onder controle staan is zeer positief. Men heeft mij op mijn hart gedrukt dat ik ten aller tijde langs mag komen als ik het even niet trek en mij erg veel zorgen maak.Ik ben nu 26.1 week zwanger en heb hier tot nu toe aan nog maar drie keer gebruik van hoeven te maken ivm bloedverlies. Maar het maakt niet uit hoe laat het is: er wordt dan tijd voor mij vrijgemaakt. Wellicht dat jij ook zoiets met jouw gyn kunt afspreken? En hoewel ik normaliter niemand een thuis dopler aanraadt.. Zou dit misschien iets voor jou zijn? Dat je even zelf het hartje kunt luisteren als je je te veel zorgen maakt?

11. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ja ik snap het ook dat het iets te om bij de beide te lopen..
    Is ook zo dat vandaag hartje morgen niet je doet feitelijk er niets aan. Geen hartactie is geen hartactie is niet te redden..

Ik denk dat mij voornamelijk eerste 16weken "bang" maken.
    Ik durf nu niemand iets te vertellen: heb vrij snel buik en moet ook tennis trainer doorgeven. Van andere kant tja wat er is zal er zijn ik kan niets verAnderen als dat mis zal gaan en ik kan niet het verbergen..
    Ik moet gewoon dat accepteren en miss nu is lastig omdat het pas 4.5weken zijn maar ik denk later trek ik bij inderdaad.
    En inderdaad ik krijg al extra echo bij mijne mijlpal en nog eens pretecho etc..

12. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik lees juist over vk's waar je nooit zo snel terecht kunt.
    Ik heb vorige x en ook dit x weer in het zh gelopen en ik moet er niet aan denken naar een gewone vk te gaan. Ik mag altijd direct langskomen voor een echo als r iets is. In tegenstelling tot de vk die geen echo kan maken en een plaats moet aanvragen bij het zh.

13. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik kon altijd direct bij vk. Ook als ze gelijk naar zh sturen ook gelijk naar zh maar in zh kon ik nooit gelijk terecht. Eerst wordt telefonisch gescreend of het echt nodig is en dan kom je nog 3-4 uur wachten.
    Ik was hele dag kwijt daar voor ktg of ongeplande afspraak.

Hangt welk zh is denk ik hier is gewoon druk en je komt terecht alleen bij artsen in opleiding. Ik heb tot mijn keizersnede 9 mnd en tijdens 39 uur heftige bevalling geen enige gyn gezien.
    En tijdens mijn miskraam juist alleen hoofd gyn(en). Echt krom

14. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Wij moesten kiezen. We mochten bij de gyn blijven, omdat we daar al onder behandeling waren vanwege IVF-ICSI. Maar dat betekende meteen ook dat we dan niet naar een verloskundige gingen en dat we verplicht in het ziekenhuis moesten bevallen. Naar beide mocht dus niet, dat zal vast een verzekeringskwestie zijn geweest. Want door bij de gyn te blijven, kreeg ik een medische indicatie.

Ik heb dus alle controles bij de gyn gehad. Maar het voordeel daarvan was, dat we elke keer een echo hadden. En voor ons een geruststellende gedachte, omdat er extra uitgebreide controle was na een lang traject van vruchtbaarheidsbehandelingen.

15. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Je kan misschien wel iets regelen. Ik heb het meer om-en-om gehad deze zwangerschap. Intake bij de gyn, daarna controles bij de vk en vanaf 36wk gepland terug naar de gyn. Ik zou het gewoon eens aan de gyn en vk voorleggen. Hartje luisteren kan ook door een verpleegkundige he! Daar heb je niet per se de gyn of vk voor nodig. Misschien kun je met je gyn zo'n wekelijkse check door een verpleegkundige vd afdeling gyn/verloskunde regelen. Gezien je geschiedenis vinden ze dat vast geen gekke vraag.

16. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Begonnen bij gyn door clomid behandelingen ect.
    Zoon dysmatuur geboren dus extra echo's waren gewenst volgens gyn.
    En ook 2 miskramen.
    Toch vlos gebeld omdat ik dit toch een persoonlijke sfeer vind hebben en idd hartje luisteren is nooit geen probleem..drempel is lager zeg maar.
    Hun overlegt met zh en alleen als er met 28, 32 en 36 weken echo's werden gedaan kreeg ik toestemming!
    Nu lekker daar en voel me er top bij

17. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

In het ziekenhuis gaven ze mij aan dat ik altijd mag bellen als het niet goed voelt.
    Bij mijn 1e zwangerschap voelde het niet goed, dus gelijk gebeld. Omdat het een feestdag was moest ik naar de verloskamers.. Duurde even voordat ik geholpen werd maar werd wel geholpen

18. anjak

anjak Actief lid

Mar 13, 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Ik loop bij vk in het ziekenhuis. En ik kan en mag 24/7 bellen als ik het niet vertrouw of zorgen maak. En juist in het ziekenhuis is er toch altijd iemand die dienst heeft?
    Misschien toch bij volgende controle voorleggen wat je hier nu schrijft?

19. marjol

marjol Fanatiek lid

Nov 14, 2009
    1,881
    3
    36
    Gelderland
    Ik had eigenlijk dezelfde vraag...alleen moeten wij nu eerst nog weer zwanger worden. Hebben sinds deze maand weer groen licht na een pauze van 8 maanden i.v.m. herhaalde miskramenonderzoek.

Ik heb bij alle zwangerschappen het eerste contact gehad met de verloskundige. Ik ging pas naar het ziekenhuis als het mis was of leek te gaan :( Ik vond de verloskundige altijd heel laagdrempelig en heel fijn meelevend.

Mijn ervaring hier in NL met gyns is niet al te best, maar aangezien ik nu via Gent allemaal medicatie heb gekregen en van daaruit het advies om me toch door een gyn (liefst in academisch centrum) te laten begeleiden heb gekregen, meld ik me toch maar in een academisch centrum. Misschien zit het ook wel in ons hoofd dat het niet laagdrempelig is in een ziekenhuis.

20. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Wat vreselijk wat jij hebt moeten meemaken!

Ik denk dat je echt een gesprek aan moet gaan in het ziekenhuis en aangeven wat je angsten zijn.
    Ik heb helaas vier missed abortion's achter elkaar gehad en ik was ook doodsbang en onzeker bij mijn laatste ( succesvolle) zwangerschap, dit heb ik open en bloot aangegeven in een gesprek en ik hoefde maar te bellen en ik mocht komen ( dag en nacht) en dat heb ik gedaan ook!!
    Verder heb ik in het begin ook veel pret echo's zelf betaald, en was de dopler mijn beste vriendin :)

Sterkte verder!

Share This Page