'Miraculeuze' behandeling laat MS-patiënten weer lopen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door sydneys, 19 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zulk nieuws lees ik graag. Het is nog maar bij weinig mensen getest maar klinkt veelbelovend.

'Miraculeuze' behandeling laat MS-patiënten weer lopen - HLN.be

Een nieuwe stamceltherapie geeft spectaculaire resultaten bij MS-lijders. Patiënten die voorheen in een rolstoel zaten, kunnen nu weer lopen en de ziekte lijkt teruggedrongen.
    Holly Drewry (25) was aan haar rolstoel gekluisterd na de geboorte van haar dochter Isa (nu twee jaar oud). De vrouw claimt dat de nieuwe behandeling haar leven heeft veranderd.

"Ik kon niet stabiel lopen. Ik kon niet meer op mezelf vertrouwen en dus mijn dochtertje niet meer oppakken omdat ik misschien zou kunnen vallen", vertelt ze aan de BBC. "Het was vreselijk om dit te moeten meemaken als jonge mama. Je vraagt je af waar het eindigt."

Multiple sclerose (MS) is een aandoening van het centrale zenuwstelsel waarbij hersenen en ruggenmerg op verscheidene plaatsen en op verschillende tijdstippen worden aangetast. Oogklachten, gevoelsstoornissen, krachtsverlies en coördinatiemoeilijkheden zijn vaak voorkomende symptomen. Het is een ongeneeslijke ziekte maar deze nieuwe therapie geeft patiënten weer hoop.

Immuunsysteem opbouwen
    De behandeling wordt uitgevoerd door artsen in een ziekenhuis in het Britse Sheffield. De afgelopen drie jaar hebben ze bij 20 patiënten beenmergtransplantaties uitgevoerd met hun eigen stamcellen. Het immuunsysteem van patiënten wordt met chemotherapie eerst volledig afgebroken, waarna het met stamcellen uit het eigen bloed van de patiënt weer wordt opgebouwd. Dat hele proces maakt de behandeling wel erg zwaar en niet zonder risico. Patïënten moeten fysiek voldoende sterk zijn om het aan te kunnen. Bovendien is de therapie vooral geschikt voor een agressieve vorm van MS.

Desalniettemin zijn de resultaten verbluffend. "Het immuunsysteem wordt teruggebracht naar een moment voordat de ziekte ontstond", legt professor John Snowden uit. Sommigen kunnen na de behandeling opnieuw stappen en weer door het leven zonder rolstoel.

Geen rolstoel meer
    Ook Holly onderging twee jaar geleden de therapie in Sheffield. "Al enkele dagen nadat de stamcellen waren getransplanteerd, merkte ik grote veranderingen. Ik wandelde uit het hospitaal, ging mijn huis binnen en knuffelde Isa. Ik huilde en huilde. Het was overweldigend. Het was een mirakel."

Sindsdien heeft ze geen terugval meer gehad. Ook is er geen activiteit van de aandoening te zien op scans. Artsen beschrijven haar ziekte als 'slapend', en hopen dat de symptomen definitief tot het verleden behoren.

Holly kan eindelijk opnieuw een jonge mama zijn. Ze stapt binnenkort in het huwelijksbootje en ziet haar toekomst rooskleurig tegemoet.

"Ik ben helemaal terug"
    Ook andere patiënten ondervonden fantastische resultaten. Steven Storey was een marathonloper en triatleet vooraleer hij MS kreeg en totaal verlamd werd. "Ik kon geen enkele spier nog bewegen", herinnert hij zich. Maar na slechts negen dagen behandeling, had hij weer gevoel in zijn teen en na tien maanden kon hij opnieuw zwemmen en fietsen. "Het was geweldig, ik was helemaal terug." Ook bij hem wijst alles er voorlopig op dat de ziekte niet meer actief is.

De veelbelovende onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de 'Journal of the American Medical Association'.

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Erg dubbel voor mij om te lezen. Ik ben heel blij voor de mensen met ms die gebaad zijn bij deze behandeling. Helaas is het voor mijn vader te laat.

Deel Deze Pagina