Gynaecologie echo na novasure

Discussie in 'De lounge' gestart door mama2bengeltjes, 12 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Eind februari heb ik een novasure behandeling gehad ivm heftige menstruaties. Helaas na 2 menstruaties geen resultaat en ben ik vorige week weer bij de gynaecoloog geweest.
    Die heeft een inwendige echo gemaakt, pipelle gedaan en ik heb bloed moeten prikken op tumormarkers.

    Alleen in de brief van de gynaecoloog naar de huisarts staat het volgende beschreven. Wie kan dit vertalen naar het Nederlands?
    TVE; uterus in AVF, hoog in cavum endometrium dikte 5 mm, laag in cavum drielagig endometrium met 9 mm dikte. In het rechter ovarium beeld van een dermoid cyste van 3cm doorsnede. Wisselend echodens, veel schaduw, weinig flow, ovarium remnant. Links normaal ovarium.
    Is; plomp portio, pipelle verricht, veel bloed.

    Dermoid cyste is nooit eerder gezien. Echo gemaakt tijdens de menstruatie.

    Volgende week krijg ik de uitslagen, maar vind de vertaling vast fijn om te weten.
     
  2. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.654
    113
    Brabant
    #2 taliaa, 12 mei 2022
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
    He wat balen!! Heb je de uitslag van lab al??

    Ik denk dat ik niet verder kom dan jij, maar ik zal een poging doen:

    Uterus avf: je baarmoeder ligt wat naar achteren gekanteld

    Endometrium is je baarmoederslijmvlies dacht ik. En je baarmoeder is dus niet egaal bekleed.
    9 km lijkt mij erg flink voor tijdens je menstruatie, dat zal wrs de oor,aak zijn van het flinke bloedverlies...


    Rechter eierstok heeft een dermoid cyste, dat is een cyste die gevuld is met "dingen", weefsel(vetweefsel, haar etc)
    Moeten meestal verwijderd worden

    Dat van echodense etc gaat volgens mij over die cyste.

    Andere eierstok is normaal.


    Een persoonlijk vraagje:
    Hoeveel vloei je?
    Ik heb heftige menstruaties(op piek dagen tot 100ml per dag). En lang(10-14 dagen en laatste tijd zelfs langer, maar de piek dagen zijn max 3)
    Zou je hiermee in aanmerking komen voor novasure? (Hoewel jij geen succes verhaal hebt, sorry)
     
    Orangeapple vindt dit leuk.
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik ben geen gynaecoloog, maar TVE is transvaginale echo (dus inwendige echo via de vagina). Uterus in AVF = baarmoeder in anteversie flectie, dat zegt iets over hoe je baarmoeder in je buikholte ligt (naar voren gekanteld in dit geval).

    Het cavum is de holte van de baarmoeder. Endometrium is het baarmoederslijmvlies. Ovarium is je eierstok.
    Is = in situ (meestal wordt bedoeld wat er uitwendig gezien is tijdens het onderzoek, evt met een eendenbek)

    De rest weet ik niet exact of ben ik niet 100% zeker van.

    Edit: foutje gecorrigeerd, kanteling vd baarmoeder naar voren @taliaa heeft gelijk.
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Dit stukje gaat inderdaad over de dermoidcyste. Wisselend echodens betekent dat het deels "ondoorzichtig" is op de echo. Over het algemeen is vloeistof doorzichtig en andere weefsels in verschillende mate ondoorzichtig. Er zit dus niet alleen vocht in de cyste. Veel schaduw betekent volgens mij dat het echobeeld wat onduidelijkheid is, schaduw kan komen van omliggende weefsels/botten, daardoor kan je iets minder goed zien met de echo.

    Weinig flow betekent volgens mij dat er weinig stromend bloed/bloedvaten van of naar de cyste te zien zijn. Ovarium remnant weet ik niet precies.
     
  5. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Met zoveel bloedverlies als bij jou zou ik toch eens naar de huisarts gaan hoor.
    Bij mij was het ongeveer 8 dagen bloedverlies en inmiddels 2 jaar. Had dagelijks hoofdpijn en werd er duizelig bij. Bij de huisarts geweest toen en hb en ijzer geprikt wat te laag was en daardoor doorgestuurd naar de gynaecoloog.
    Ook heel veel last van vermoeidheid overigens.

    Ik krijg de uitslagen volgende week woensdag dus nog even spannend wat de uitkomst zal zijn. Al wel duidelijk dat ze de baarmoeder, baarmoedermond en de eierstok gaan verwijderen.
    Novasure zelf heb ik weinig last van gehad qua ingreep en dat het bij mij is mislukt is helaas pech.
     
  6. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Vind het zo raar dat die cyste nooit eerder is gezien. In januari ook een uitgebreide echo gehad voor de novasure en nu zit er zo'n raar ding van 3cm.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.654
    113
    Brabant
    Wow, dat is heftig!!! Waarom gaat de hele boel er nu uit?

    Ja bloedverlies is bekend. Combi met pcos. Heb er verder niet zon klachten van, gelukkig.
     
  8. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Doordat ik ijzertekort krijg door het vele bloedverlies en daarvoor ijzertabletten moest slikken. Dat was daarom de reden dat ik de novasure heb gehad zodat mijn HB niet meer kan zakken.

    Gelukkig bij jou geen klachten van het vele bloedverlies!
     
  9. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.654
    113
    Brabant
    Jeetje, wat heftig! Sterkte!
    Hoe vind je het zelf dat alles eruit gaat?
     
  10. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Ook je eierstok??? Dan kom je in de overgang. Kunnen ze die niet laten zitten?

    Bij mij was de novasure ook mislukt en dus hebben ze bij mij ook mijn baarmoeder en eileiders verwijderd.
    Mijn baarmoedermond en eierstokken hebben ze laten zitten gelukkig, want ik had geen zin om direct in de overgang te komen.
    Sinds de verwijdering heb ik geen menatruaties meer.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Geen problemen mee, ben helemaal klaar met die heftige menstruaties. Het enige wat ik nu spannend vind is de uitslag van de tumormarkers en de biopt uit de baarmoeder.
     
  12. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Bij mij halen ze er 1 eierstok uit en kom dan ook nog niet in de overgang gelukkig want daar had ik ook geen zin in. Die eierstok moet eruit vanwege de dermoid cyste en die lost zichzelf niet op.

    Is de operatie je mee of tegen gevallen?
     
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Echt mega vervelend! En ook spannend om de uitslag af te wachten. Hopelijk is het verder niets ernstigs. Sterkte!
    Ik zit in (bijna) hetzelfde schuitje als jij. Mislukte novasure in december en nu continu bloedingen en buikkrampen. Enige optie die nog over is, is baarmoeder eruit. Vind ik toch wel moeilijk, maar ja, ik ben hier ook he-le-maal klaar mee...
     
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Nee de operatie is meegevallen.
    Kreeg wel een ernstige compollicatie na 2 weken, maar die kleine kans hoort helaas bij operaties
     
  15. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Wat vervelend dat bij jou de novasure ook niet geholpen heeft. Heb je nu nog vervolg afspraken staan of dat niet?
     
  16. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Heftig van de complicatie maar dat is inderdaad een kleine kans. Wel fijn dat je nu geen klachten meer hebt lijkt mij.
     
  17. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Vandaag de labuitslag in kunnen zien. De tumormarker ca125 is verhoogd. Is 54 en zou onder de 35 moeten zitten. Andere uitslagen waren nog niet bekend. Staat nu wel bij operatie dat hij gepland is en daar stond op wachtlijst... Toch wel spannend voor de uitkomst woensdag..
     
  18. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Pfff deze verschillende verhalen over een mislukte novasure overtuigen mij des te meer dat het goed is dat ik de tussenstap van de novasure over ga slaan en binnenkort mijn baarmoeder en eileiders laat verwijderen. Ben zo klaar met al dat gedoe van de afgelopen jaren met beroerd menstrueren !
     
  19. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Dat is zeker spannend zeg.
    Toch wel balen dat ze je zo lang op de uitslag laten wachten.
    Gelukkig duurt het nu nog maar een dagje
     
  20. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Zeker spannend. Altijd moeilijk om maar af te wachten, maar morgen krijg je dan duidelijkheid als het goed is.

    Gisteren vervroegd terug geweest naar de gynaecoloog. Er zitten overal nog kleine resten slijmvlies die als een soort wondjes blijven zorgen voor bloedverlies en irritatie waardoor ik nu zo'n beetje non stop ongesteld blijf. Ook zitten er door de novasure nu allemaal verklevingen in mijn baarmoeder.
    Ze zei dat ze nog een nieuwe novasurepoging konden doen, maar de kans dat dat de oplossing was, was klein. Dus heb ik nu gekozen voor de enige optie die hopelijk alles oplost: baarmoeder eruit. Ik sta op de wachtlijst nu.

    Gynaecoloog zei gisteren tegen mij dat de novasure bij het grootste deel van de vrouwen werkt. Baarmoederverwijdering is iets dat echt de laatste optie is, als al het andere niet werkt.
    Voor mij was het toen echt een stap te ver en wilde ik de novasure eerst proberen. Helaas, maar ergens toch "fijner" dat ik wel een poging gedaan heb. Het is vooral vervelend dat de novasure niet alleen mislukt is, maar ervoor gezorgd heeft dat het erger geworden is. Ik ga bijna terug verlangen naar de tijd dat ik 3 dagen per maand uitgeschakeld was, i.p.v. 3 weken per maand ongesteld :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina