Hi, Ik weet het even niet en ik heb het er gisteren met me man over gehad en voor hem maakt het niet zo heel veel uit waar ik naar toe ga. Vanwege medicijn gebruik bij me eerste zwangerschap (ma) ben ik bij de gynaecoloog terecht gekomen. Nu loop ik daar al anderhalfjaar. Vanwege 2e ma en syndroom van asherman. Het is een hele goede en aardige gyn. Maar gisteren was ik daar om een nieuw afspraak te maken en dat was allemaal lastig want ze is erg druk en nu kon het dan nog maar later in me zwangerschap hoefde ik niet te verwachten dat ik altijd bij haar terecht zou kunnen. En dat ze mss ook niet bij me bevalling zou zijn. Daar baalde ik van. Nou slik ik geen med zijn meer dus ik heb gisteren middag een afspraak gemaakt met het geboorte centrum hier. Die vrouw was erg aardig over de tel en legde uit hoe zo een eerste afspraak gaat. En wat ik allemaal mee moet nemen. Maar nou ben ik zo aan het twijfelen over wat ik moet doen. Ik moest vanwege med gebruik in het ziekenhuis bevallen en mocht geen bostvoeding geven en daar had ik me ook op ingesteld. Nou ben ik sinds dec gestopt en het gaat redelijk en zo lang ik zwanger ben ga ik ze niet meer slikken. Dus ik kan nu bortvoeding geven en ik heb keus over waar ik wil bevallen! Ik ben van nature wel wispelturig maar het lijkt nu allemaal wel erger, want blijf ik bij de gyn en ziekenhuis bevalling, of blijf ik bij de verloskundige en thuis bevallen? Kan iemand mij helpen de voor - nadelen van beide of heeft iemand ervaring met beide. Groetjes
Heb je bij de verloskundige wel de garantie dat zij bij je bevalling is, of is het een praktijk met meerdere verloskundigen? Als ze daar namelijk ook met meerdere zijn, weet je vooraf ook niet bij wie je bevalt. Het is dan maar net wie er dienst heeft, net als in het ziekenhuis. Ik heb een vaste gyn en heb ook steeds mijn controles bij hem, maar ik weet ook niet of hij bij de bevalling is. Ik hoop natuurlijk van wel, maar ze zijn met z'n vieren, dus 1 op de 4 kans dat we hem hebben. Weet ook niet helemaal of het me dan veel uit zal maken, denk dat ik dan vooral wil dat ze goed en veilig geboren worden.
Overigens kun je ook in het ziekenhuis bevallen maar onder begeleiding staan van de vk. Je hebt altijd de keus om poliklinisch te bevallen.
Ik ben gestart bij de gyn en later in mijn zwangerschap, toen de gyn niet meer nodig was, overgestapt naar de verloskundigenpraktijk bij ons in de buurt. Ik vond het zelf heerlijk. Geen klinisch gedoe, maar lekker gezellig met je zwangerschap bezig zijn. Mijn ervaring is dat ze meer tijd hebben voor je, en ook heel goed opletten of alles goed gaat. In het kort: ik zou het dus iedereen aanraden Als je twijfelt kan je misschien een keer langs voor de intake en daarna beslissen waar je blijft? Ik weet niet of dat mag (ivm vergoeding van je verzekeraar bijvoorbeeld), maar je kan het ze altijd vragen.
Bedankt voor de reacties, ik ben er nog niet uit dus ik ga er morgen nog maar is met me man over praten. Volgens de tel van het geboortecentrum mag je zonder med reden wel in het ziekenhuis bevallen maar dat kost een hoop geld. Thuis bevallen en een pers aanpak spreekt me steeds meer aan, ik hoop alleen dat het te realiseren is hier, Vrij kleine slaapkamer en 2 honden&katten. groetjes
Moet je geen medische indicatie hebben om in het ziekenhuis onder conrole te lopen? Bevallen mag altijd, maar de controles, zijn volgens mij voor speciale gevallen (risico-zwangerrschappen), toch? Groetjes Vie...
voor een bevalling in het ziekenhuis kan je je verzekeren.. ik wil nl ook in het ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie normaal ben je dan zo'n 400 euro kwijt maar ik heb me verzekering omgegooid en hoef nu dus niks te betalen. en je hebt wel gewoon een afspraak met je gyn? dan zou ik aan hem/haar vragen wat die ervan vind als je voor je zwangerschap gewoon bij de vk gaat lopen.
inderdaad is een gyn wat zakelijker, maar ik heb dit nooit geen probleem gevonden, ik vond het eigenlijk wel ideaal, niet teveel geklets, gewoon komen waar ik voor kom, wat zijn mijn klachten,wat kan zij eraan doen,even babbelen of je de baby nog goed voelt etc.,echootje,( elke 2 a 3 weken een echo) en dat vond ik echt heerlijk, ik kreeg elke 2 a 3 weken mijn kindje te zien.... ik vind dus de gyn een aanrader, ( hoewel ik nog nooit bij een verlos geweest ben hoor, dus kan er eigenlijk ook niet over oordelen )