gynaecoloog EN verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door , 24 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik heb wat op internet gelezen, en nu kwam ik op een website een stukje tegen waarin gezegd werd dat als je bij de gyn loopt je ook het beste alsnog bij een verloskundige kan lopen. Dit omdat dan niet alle controles bij de gyn hoeven, maar ook voor na de zwangerschap. Veel mensen die bij de gyn lopen, bevallen in het ziekenhuis, maar als je in het ziekenhuis bevalt, en daarna naar huis mag, krijg je controles van een verloskundige. Als je je daarbij al had aangemeld weet je tenminste wie er komt. Anders is dat maar afwachten...
    Het linkt wel logisch.. maar wie heeft er ervaring mee, en is dit echt nodig? Ik vraag het me wel een beetje af in hoeverre het nodig is, en in hoeverre mijn verzekering dit dan vergoed...

Wie kan me helpen?

gr. Natalie

2. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Geen ervaringen mee,
    Maar een vriendin van mij liep ook bij de GYN en na de zwangerschap krijg je nog een paar dagen de VK om te kijken hoe het met je gaat. Ze moest zich wel hier voor aanmelde bij de VK. Ze heeft alleen na de bevalling de VK gehad. Verder niet bij de VK geweest....

3. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    toen ik zwanger was van jason liep ik ook bij de gyn

na de bevalling heeft de gyn de dichtsbijzijnde verloskundige gebeld om te bespreken voor nacontrolle het is allemaal heel soepel verlopen en hoefde zelf niks teregelen

4. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    JE kan er inderdaad voor kiezen om een aantal keer eerst bij de vk te lopen en daarna bij de gyn. Je kan eventueel met je gyn overleggen, want inderdaad krijg je de eerste week een vk op bezoek om je te controleren op koorts en of je bm goed zakt en als je hechtingen hebt houdt ze die ook in de gaten.
    Ik ben niet bij de vk, maar dit is meer omdat ik er geen vertrouwen (meer) in heb betreft controles van mijn kindje.
    Wel weet ik inmiddels wie er komen, maar dat was in eerste instantie voor mij een verassing en dat viel reuze mee. (dit was na mijn vorige bevalling)

5. Dora2003

Dora2003 Lid

13 feb 2008
    64
    0
    0
    Ik ben tot nu toe bij de gyneacoloog geweest en vanaf nu mag in naar de verloskundige. Met 32 weken moet ik weer terug naar de gyneacoloog omdat het een keizersnede gaat worden. Als je je gehele zwangerschap bij de gyneacoloog loopt kun je een verloskundige bij je in de buurt bellen en er 1 x langs gaan om het e.e.a. door te spreken voor de nacontroles.

Succes!

Gr. Dora

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, dit werd mij ook aangeraden door de gyn. Omdat zij dus geen nacontroles bij je thuis komen doen. De verzekering vergoed dit gewoon hoor!

7. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik ben eerst naar de gynaecoloog doorverwezen door mijn huisarts, na 12 weken was het even de vraag of ik verder zou gaan bij de VK, maar toen is besloten bij de gynaecoloog te blijven, omdat de kans groot was dat de VK me op een gegeven moment toch weer terug zou verwijzen.
    Ik had er niet veel zin in om heen en weer gestuurd te worden.

Voor de nacontroles moet ik inderdaad contact opnemen met de VK.

8. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik loop dus bij de gyn EN de vk. Loop bij de gyn omdat mijn schildklier niet goed werkt, maar heb altijd het idee dat ze ff snel naar mn bloedwaardes kijken en dan sta je zo weer buiten. Bij de vk heb ik te minste tijd om ff wat vragen te stellen etc. Heb dit ook met de vk besproken en die zei dat ik gewoon bij hun kon blijven en het medische bij de gyn kan doen. Voel me hier hartstikke goed bij heb het idee dat vk echt voor de baby is en de gyn mij goed controleerd.

Maar bespreek het anders met je gyn / vk en kies dan vooral voor wat je zelf het fijnst vind!

9. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    toen ik zwanger was moest ik eerst afspraak maken bij de gyn daar een echo gehad dat het intact was en gewoon naar de verloskundige mocht tot 35 weken

10. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Meestal heb je alleen of een gyn of een verloskundige, maar dat hangt ook af van de reden waarom je naar de gyn gaat.

Ik loop volledig bij de gyn omdat ik onder strengere controle moet blijven en ik een keizersnde indicatie heb. Voor de nacontroles heb ik wel een verloskundige nodig (al hoewel de huisarts dit in theorie ook kan). Nu is er waar ik woon 1 verloskundigenpraktijk. Toen ik deze vorige week belde om mij aan te melden voor nacontrole bleek dit niet nodig te zijn. Ze hadden dit pas hoeven weten op het moment van ontslag uit het ziekenhuis na de keizersnede. Maar als je het fijn vindt om een keer kennis te maken, dan zou ik ze gewoon bellen. Ik heb daar zelf niet zo'n behoefte aan, ik zie het tegen die tijd vanzelf.

11. Denise787

Denise787 Bekend lid

20 apr 2008
    630
    0
    0
    Heb tot de 38 weken bij de vk gelopen, daarna bij een gyn (ivm stuitligging)

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Deze zwangerschap heb ik tot afgelopen week om en om gelopen. Ene controle bij de gyn, andere bij de VK. Verzekering vergoedt dit gewoon, geen probleem. Ben inmiddels volledig overgedragen naar de VK.

Als het alleen om de nacontroles gaat, zou ik me niet zo druk maken. Ik vond het de eerste keer leuk om de VK na de geboorte nog te zien maar de eerste controle was een invalster die ik niet kende en dat ging ook prima.

13. Niet meer actief

Ik heb gevraagd aan mijn verzekering, en ze vergoeden het niet. Ze vergoeden OF de gyn, waarbij ik dus loop ivm diabetes (geen zwangerschapsdiabetes, ik had het al) OF de vk. Maar niet allebei, ook niet voor de controles erna.
    Ik moet voor de controles na de geboorte zelf maar naar het ziekenhuis gaan als de gyn niet thuis komt.. en anders.. dan moet ik de vk zelf betalen!

14. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik liep ook bij beide maar dat is niet iets wat je voor je lol doet ofzo. Ik begon bij de gyn na 12 wk ging ik naar de vk, halvewege ging ik naar beide ivm zw.suiker en de laatste weken alleen naar de gyn omdat ik een ks in mn geschidenis heb en vanwege de zw.suiker. Na de ks heeft de huisarts de nacontroles gedaan... de vk doen dat hier niet.

15. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nee, niemand gaat voor de lol naar de gyn. Tenminste, in Belgie gaan ze wel allemaal naar de gyn geloof ik? Maar ik zou zo blij zijn als ik eens naar de vk mocht, dan voel ik me tenminste ' normaal' maar nu alleen maar zorgen om de gezondheid van de kleine.

Deel Deze Pagina