Gynaecoloog had nog nooit gehoord van ....

Discussion in 'Miskraam' started by Aardbeitje7, May 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    #1 Aardbeitje7, May 8, 2013
    Last edited: May 8, 2013
    Hey dames,

Even iets heel raars ik had een tijd geleden n.a.v. mijn miskramen contact opgenomen met mijn verloskundige en huisarts omdat ik graag (om dingen uit te sluiten) wilde prikken voor mijn progesteron of mijn lichaam het wel genoeg aanmaakt. Mijn huisarts belde me op en zei dat ze contact had gehad met het zh en ze zeiden dat ze wel een uitzondering wilde maken of anders moest ik naar het AMC.
    Maar goed vandaag belde ik dus naar het ziekenhuis zit 9dpo en 5 dgn voor nod met de vraag of ik geprikt kon worden voor progesteron ik kreeg de gynecoloog aan de lijn en die vertelde me dat ze hier nog nooit van had gehoord en dat progesteron tekort geen miskraam kon veroorzaken( dit wist ze door jaren ervaring in het zkh:cool:) Ik zei al dat ik het vaker heb gehoord en kenissen het ook hebben gehad. Ze gaf aan dat ze zou overleggen met de hoofd van de afdeling gynecoligie en zou mij terug bellen.
    Ze belde op en zei dat haar collega aangaf dat het geen kwaad kon (en dat het eigenlijk niet nodig is) maar als ik wilde kon ik langs komen en dat het alleen zin had om te testen als ik zwanger was, dus nu ga ik vrijdag ochtend prikken en krijg die middag de uitslag dus ben benieuwd.;)

Ps. had vandaag een lichte tuurstreep op mijn test

2. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Mijn gyn heeft er ook nog nooit van gehoord! Bij mij is het dus ook niet getest, heb alleen een standaard onderzoek gekregen: chromosomen en stollingsafwijking. Via de huisarts mocht ik nog wat andere dingetjes (b12, schildklier) laten checken, maar progesteron helaas niet.

Maar wat spannend die lichte streep op je test!!!

3. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Vreemd is dat he! Maar wat als het daar wel aan ligt?

4. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Tja, ze zeggen dat het daar niet aan ligt :(
    Als ik nog een keer een miskraam krijg, wil ik toch echt wel dat ze dit ook gaan checken hoor!!

5. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    Hoi hier heb ik het zelfde mee gemaakt. Wij kwamen er na meerdere miskramen achter dat ik een te hoge bloedstolling had dus ik kreeg daar eerst spuiten voor helaas ging het weer mis toen kreeg ik de zwangerschap erop spuiten en ascal we zagen twee hartjes kloppen dus vol goede moed maar weer ging het mis. De gyn zei het heeft geen nut die verdunners dus dit hoeft niet meer daarna nog een paar keer zwanger geweest weer miskramen. Ik was het zo beu dat we over gestapt zijn naar geertgen daar de intake gedaan en ik mocht progesteron gaan gebruiken twee jaar na de laatste miskraam was ik weer zwanger vanaf het moment van de positieve test tot aan de 12 weken utrogestan gebruikt en bloedverdunners en het resultaat ligt nu lekker te slapen. Ik geloof dus dat progesteron zeker wel kan helpen want waarom ging het na 9miskramen dan ineens goed. Ik hoop dat ze jullie serieus nemen en anders google er eens op want het is ook via internet te koop baat het niet het schaad ook niet. Aardbeitje gefeliciteerd

6. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Oh jeetje zeg! ik vind het er hier soms zo belachelijk aan toe gaan:x ik kan me er echt kwaad om maken. Ik ben nu ook weer zo bang dat het weer misgaat als het goed bellen ze vanmiddag over de uitslag (heb vannochtend laten prikken) maar omdat ze er niets van af wist vraag ik me af of ze wel voor het goede hebben geprikt enzo. Maar stel ik zou het via internet kopen en mijn progesteron is normaal kan het dan niet alsnog misgaan als ik teveel progesteron zou hebben?

7. missiej

missiej Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,232
    0
    36
    NULL
    NULL
    progesteron heeft zeer zeker wel een grote invloed... toevallig loop ik helaas weer in de mmm en tot op heden kwam er steeds een wat lager progesteron gehalte uit... echter was dit toen om te kijken naar eisprong en wisten we niet precies hoe of wat... maar na preciezere metingen ( ovu testen ed) kwam al gauw naar voren dat mijn lf korter was en kwamen mijn spottingen ook te sprake en dit kan zeer zeker ook komen door de lage progesteron... nu krijg ik deze ronde een intensieve cyclusanalyse (echo's voor eisprong en daarna meerdere keren bloedprikken om oa te kijken hoe de progesteron op loopt en daalt tot ongie) ze zijn nu ook ergens in een zhuis bezig met een onderzoek met ustro.... bolletjes omdat uit het onderzoek is gebleken dat bij een laag progesteron verhoogde kans is op (v)mk's ... en met die bolletjes het aantal % flink gedaald is... het is iig de moeite waard om eens te googlen en ooit eens onder de neus van de gyn te drukken..... mijn gyn was iig blij dat ik mij erg verdiept had in "mijn" probleem en mijn cyclus duidelijk in kaart kon brengen en vond ook dat extra onderzoek naar progesteron geen kwaad kon...

maar ik zag inmiddels dat je mooie testjes had aardbeitje gefeliciteerd!!!

8. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Ja de testjes zijn er maar nu hopen dat ie dit keer blijft plakken..

9. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    Aardbeitje ik ben in mijn zwangerschap nooit geprikt op progesteron en heb het wel gebruikt omdat dit een stof is die je lichaam zelf aan maakt kan het geen kwaad dit te gebruiken. Het komt eigenlijk hier op neer begin van de zwangerschap progesteron goed dan verder in de zwangerschap gaat het bij sommige dalen dit omdat het lichaam niet voldoende aanmaakt na ongeveer 12 weken ga de placenta dit aanmaken en vanaf dan is de progesteron ook overbodig sommige gebruiken het langer.

10. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ook ik heb naar een progesteron-tekort geinformeerd na mijn twee miskramen. Mijn gynaecologe kende de theorie, zoals ook het B12-tekort, maar was van mening dat het nooit voldoende wetenschappelijk onderbouwd is om medicatie voor te schrijven. Ik ben een derde keer zwanger geraakt, zonder welke medicatie dan ook en ben nu bijna 35 weken zwanger. Soms is het echt gewoon pech, hoe moeilijk ook te verkroppen.

11. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Zit nu een beetje te twijfelen of ik het misschien toch zal proberen, maar aan de andere kant waren zoals ik al eerder zei mijn testen bij de vorige 2 zwangerschappen echt heel licht en nu heb ik een knaller dus misschien is dat al een goed teken :(

Aan de ene kant wil ik het proberen om de kans op miskraam te verkleinen maar aan de andere kant wil ik ook weten of ik "normaal" zwanger kan zijn/blijven, maarja daar zit wel weer risico aan dat het mis kan gaan als het aan progesteron ligt en dan ga ik denken.. 'had ik maar..'

12. n0name

n0name Niet meer actief

Ik mag van de gyn wanneer ik weer zwanger ben ook mee doen aan het onderzoek. Maar had geen idee dat je er ook op geprikt kon worden. Gebeurd dus als je zwanger bent en dan moet je aantal keer laten prikken ofzo? :)
    Bij mij en mijn man was het chromosoomonderzoek goed ook de uitslag van de stolling was goed. Schildklier hadden ze als eerste geprikt ook prima. Nu nog wat dingetjes prikken ( geen idee wat, moet eind mei terug naar de FA ). En B12 kan dus ook een probleem zijn? Ik ga het toch allemaal even opschrijven dat ik het kan vragen wanneer ik terug moet komen.

Iig gefeliciteerd met je zwangerschap en hopelijk blijft deze goed gaan.
    Heb je de uitslag al?

13. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Nee ben nog steeds aan het wachten of een telefoontje van de gynecoloog..:(

14. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    N0name ze prikken je progesteron 7dagen na je eisprong dit om te bepalen of je een goede eisprong heb gehad daarna vinden ze het niet meer van belang maar dit is het wel om een zwangerschap goed te laten gaan is progesteron net zo belangrijk als hcg als 1 van beiden daalt tijdens de zwangerschap dan ga het verkeerd.

Aardbeitje je moet doen waar jij je goed bij voelt ik heb inmiddels wel geleerd om op mijn gevoel af te gaan want dat zat toch altijd wel goed. Ik duim voor je dat je een mooi plakbeebje krijg

15. Sweety88

Sweety88 Actief lid

Sep 14, 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Om zeker te weten dat je progesteronwaardes goed zijn, moeten ze je bloed vaker onderzoeken met een afstand van 4 dagen. Een enkele keer heeft geen zin. Ik woonde voorheen in Duitsland, daar is het heel normaal dat bij vrouwen die meerdere miskramen hebben gehad of niet zwAnger worden, het progesterongehalte wordt getest. En als dit te laag is krijg je progesteroneisters. Vreemd dat ze dit hier niet doen?

16. Pharilla

Pharilla Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,131
    0
    36
    Female
    mama zijn ;)
    Drenthe
    Wat voor een pleisters zijn dat? Alleen progesteron?
    Zie wel pleisters als anticonceptie met progesteron en oestrogenen.
    Wij gaan nu een derde keer zwanger proberen te worden, maar als het nogmaals fout gaat trekken wij wel aan alle bellen waar we kunnen.
    Volgende zw schap blijf ik ook door tempen aangezien progesteron ervoor zorgt dat je temp hoger blijft, die was nu de laatste keer aardig gedaalt..wat dus ook klopt want was al gestopt met 5.5 weken.
    Ben benieuwd naar die progesteronwaardes.

X Joyce

17. Sweety88

Sweety88 Actief lid

Sep 14, 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Ja het zijn alleen progesteron pleisters. Je hebt ze ook als tabletten, zalf en in gelvorm. Wel op recept uiteraard.

18. n0name

n0name Niet meer actief

En??

19. Aardbeitje7

Aardbeitje7 Bekend lid

Nov 19, 2012
    862
    2
    18
    Ze hebben niet meer gebeld :x

20. n0name

n0name Niet meer actief

Maar dat is dan het zelfde als wat je gebruikt tot de 12w?
    Ik kan namelijk alleen hetzelfde als Pharilla vinden.

Share This Page