Middel voor betere zaadkwaliteit, bij IUI of IVF

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Pravina, 25 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pravina

    Pravina Lid

    24 jan 2019
    6
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Mijn vriend en ik proberen al een tijd lang zwanger te worden. Bij mij is alles goed, maar mijn vriend heeft een slechte zaadkwaliteit. Eerst zeiden ze dat we misschien IUI konden gaan doen, maar ze wilden eerst opnieuw testen, want het kon nog iets beter worden. Dat was 3 maanden geleden. We hebben nu de nieuwe uitslag gehad, maar die is nog slechter. Het wordt waarschijnlijk IVF. Niet fijn.

    De afgelopen maanden heeft mijn vriend allerlei adviezen gevolgd om z’n zaadkwaliteit te verbeteren. De zaak koel houden, gezond leven, gezond eten, niet roken en weinig drinken enz. Het meeste deed hij voorheen ook al, maar het heeft allemaal niks geholpen.

    Er moet toch wel iets anders zijn dat je kunt doen om de zaadkwaliteit te verbeteren? Is er niet gewoon iets dat hij kan slikken en dat het dan beter word? Ik heb inmiddels vanalles gelezen over allerlei vitamines. Maar ik lees hele wisselende verhalen. Het lijkt bij sommige stellen te helpen, maar vaak ook niet. Niet erg hoopgevend. Wie weet iets beters?
     
  2. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Wat vervelend dat jullie zo’n slechte uitslag gehad hebben. Heel veel sterkte! Heel herkenbaar. Wij hebben een vergelijkbaar verhaal. Mijn man kreeg te horen dat zijn zaadkwaliteit slecht was en er leek niks aan te doen. We zijn toen lange tijd met behandelingen bezig geweest, maar steeds zonder resultaat. Mijn man hoorde toen van een vriend dat ze in het academisch ziekenhuis in Hambrug een middel gebruiken voor een betere zaadkwaliteit. Ik heb mij daar toen in verdiept en hij is dat toen ook gaan slikken. Dat heeft enorm geholpen. Het aantal bewegelijke zaadcellen ging een paar honderd procent omhoog. We hadden daarvoor al heel wat mislukte terugplaatsingen gehad. Prachtige embryo’s, maar ze bleven allemaal niet ‘plakken’. Toen de zaadkwaliteit verbeterd was, was het bij de volgende ronde meteen de eerste keer raak.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  3. Pravina

    Pravina Lid

    24 jan 2019
    6
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor je verhaal. dat geeft me toch weer wat meer hoop. Bedoel je Hamburg? Hoe heet dat middel dat je man gebruikt heeft? Kun je dat zomaar kopen, of heb je er een recept voor nodig?
     
  4. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Ja inderdaad, typefoutje. Nee, je hebt er geen recept voor nodig. Het wordt verkocht als voedingssupplement. Je kunt het gewoon online bestellen. Het heet Punalpin en het komt uit Scandinavie. Het zijn kleine tabletjes. Er zitten twee stoffen in, de ene stof komt uit granaatappel en de andere uit Laos, dat is een soort gemberwortel. Ik had er nog nooit van gehoord, maar je kunt Laos bij elke toko kopen. Al zou je dan wel elke dag kilo’s moeten eten. ;) De beide stoffen zorgen er voor dat er meer bewegelijk zaad komt. Ik was eerst een beetje sceptisch, dus toen ben ik er van alles over gaan lezen.

    Ze gebruiken het in Scandinavie al een paar jaar in fertiliteitsklinieken. Ze hebben daar ook een studie gedaan. Ik heb die studie gelezen en dat zag er erg goed uit. Vrijwel alle mannen die het gebruikten kregen veel meer bewegelijk zaad. Dus toen heeft mijn man besloten dat hij het ook ging gebruiken. Achteraf is het jammer dat hij er niet eerder van gehoord had. Dan was alles waarschijnlijk een stuk sneller gegaan
     
  5. Pravina

    Pravina Lid

    24 jan 2019
    6
    0
    1
    Vrouw
    Klinkt goed! Ik ga het met mijn vriend bespreken. Kan ik die studie ook ergens online lezen? Vind ie vast interessant.
     
  6. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Wat was de uitkomst qua aantallen als ik vragen mag? Ik heb een gelijk soort verhaal. Zodanig slecht dat ICSI onze enige kans was. Sowieso werd hem aangeraden door de gyn om foliumzuur en zink te gaan slikken. En om de 2/3 dagen een zaadlozing. Niet minder maar zeker ook niet meer. Verder van alles geprobeerd maar het verbeterde niet. Wij zijn het ICSI traject ingegaan en bij de 2e terugplaatsing ben ik zwanger geworden. Hou hoop dus! :D
     
  7. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Hier ook vergelijkbaar. Wij hebben nog IUI gedaan, maar uiteindelijk toch ICSI. Tweede terugplaatsing was ik zwanger.

    Wat de artsen ons vertelden was dat je behalve gezond leven eigenlijk niks kan doen. Het is vaak genetisch van oorzaak en daar helpt weinig tot niets tegen.
     
  8. es89

    es89 Bekend lid

    17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Leest mee.
    Mijn man had 20 december 1,5 miljoen goede zaadjes. 15 januari IUI en was het aantal gedaald naar 0,6 miljoen!
    Ik lees geen ervaringen van mensen op forums bijvoorbeeld over dat punalpin. Best prijzig. Ik twijfel...
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.585
    15.061
    113
    Nabij Utrecht
    Is je man toevallig ziek geweest in de 2 weken voor 15 januari.
     
  10. es89

    es89 Bekend lid

    17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Nope. Nooit ziek. Was dat maar waar, konden we t verklaren ;)
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.585
    15.061
    113
    Nabij Utrecht
    Okay ;)
     
  12. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    De studie staat ergens online in een wetenschappelijk tijdschrift maar is misschien niet zo makkelijk te vinden. Ik zal wel even een linkje plaatsen. Ik ga even zoeken, het is alweer even geleden.

    Ik weet niet meer wat de exacte waarden waren van de zaadkwaliteit bij mijn man. Het was eerst iets van een paar miljoen bewegende zaadcellen en het steeg naar enkele tientallen miljoenen. Mijn man heeft het steeds bijgehouden. Hij had al behoorlijk wat uitslagen gehad, die waren altijd laag en behoorlijk constant. Hij probeerde van alles om het omhoog te krijgen, tot en met andere onderbroeken aan toe, maar het had geen enkel effect. Dus toen het zo omhooggeschoten was, waren we enorm blij en ook wel een beetje verbaasd.
     
  13. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Gevonden, de studie staat in het journal Plos One
     
    Pravina vindt dit leuk.
  14. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Zink en selenium wordt aangeraden. Ik heb mijn man daar toen aan gezet en 3 maand later was het flink verbeterd.

    Nog steeds niet goed genoeg voor iui of zelf proberen, maar die poging werd ik wel zwanger en bleef dat. En onze tweede komt ook uit die lichting :)
     
  15. Pravina

    Pravina Lid

    24 jan 2019
    6
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de link. Het is allemaal engels zie ik. Mijn vriend is daar beter in dan ik. Ik ben benieuwd wat hij er van vind. Over zink en selenium heb ik ook positieve dingen gelezen. Bedankt.
     
  16. Kimm17

    Kimm17 Fanatiek lid

    10 feb 2016
    2.513
    1.989
    113
    Condensyl werkte enigzins bij mijn vriend, en hoorde van de week van een vriendin dat bij hun proxeed erg goed heeft geholpen.

    Wij gaan ook opnieuw icsi traject in precies hetzelfde verhaal wat jullie hebben bij mijn vriend is het zaad ook slecht en weinig.

    Heb nu voor hem foliumzuur, zink/selenium en extra vitamine D. Kijken of dit ook werkt.
    Vrijdag heeft hij moeten testen en 5 feb. Gaan we het bespreken met de arts dus ben benieuwd of het wat verbeterd heeft
     
  17. tessmama1

    tessmama1 Actief lid

    4 nov 2018
    329
    321
    63
    Vrouw
    Mijn man heeft zeer slecht kwaliteit en hoeveelheid. Na heel veel gelezen te hebben, is hij begonnen met zink, magnesium, calcium en visolie. Bij onze eerste icsipogingen voor onze zoon zagen we dat het aantal zaadcellen gigantisch steeg. Helaas luke het onze niet via icsi om zwanger te worden, maar doordat zij aantal gestegen was mochten we iui proberen en dat was gelijk raak.
    door omstandigheden was de kwaliteit en aantal weer giga gedaald en stonden we weer voor de keuze icsi, hij is er l-arganine en male sublementen bij gaan gebruiken. We hebben nu 10 cryos in bewaring waarvan 6 goede, dit hebben we in inze vorige icsis nooie bereikt, wij geloven zeker wel in het gebruik van de sublementen
     
  18. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113
    Wel interessant om te horen! Heb het artikel even snel doorgelezen, maar het verschil is niet statistisch significant. Kan dus ook op toeval berusten dat de waarden beter waren in de therapie-groep. Dus ik ben nog niet helemaal overtuigd ;)
    Maar baat het niet, schaadt het niet ;)
     
  19. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Inderdaad, een interessant artikel. Welke waarde bedoel je? Ik lees in het artikel dat het aantal bewegelijke zaadcellen statistisch significant is toegenomen ten opzichte van de placebo groep:

    “Treatment with standardised amounts of P. granatum extract and A. galanga powder for three months induced a 62% increase in the average total number of motile sperm (from 23.4 millions to 37.8 millions) which was a significantly higher increase than in the placebo group (20%: from 19.9 millions to 23.9 millions), p = 0.026 (Table 2). Bootstrap analysis showed very similar results (p = 0.021).”

    Geen toeval dus. :) De concentratie is trouwens ook significant toegenomen:

    “…the concentration of motile spermatozoa also increased significantly in the active treatment group compared with placebo (p = 0.030; 3.8 mio./mL in active treatment vs. 1.1 mio./mL in placebo).”
     
  20. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113

    Oohh heb ik weer te snel gekeken :oops::D
    Ik heb alleen naar een tabel gekeken en zag dat bijna alle P-values boven de 0.05 lagen, behalve 1. Die van 0.021. Maar goed, liefst wil je nog lager natuurlijk :rolleyes:. Maar het is zeker de moeite waard om het te proberen denk ik!
     

Deel Deze Pagina