Wie heeft dit ook mee gemaakt..

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door chicka, 20 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chicka

chicka Lid

20 apr 2010
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zal ff bij het begin beginnen, dan is het wat duidelijker.
    Zwangerschap is op zich goed verlopen, heb me 20 weken echo gehad, moest daarna nog eens terug komen, kindje was toch iets aan de kleine kant, na 2 weken ben ik terug gegaan, was niet zo best, liep meer als 2 weken achter. Sindsdien elke 2 weken terug voor een groei echo en een afspraak met de gyncl.
    Zo dus ook 2 weken geleden, kindje nog steeds te klein, maar ze groeit, dus op zich niet echt heel erg.
    Vandaag weer terug, kindje groeit niet goed. Moet nu 2 x in de week terug komen voor een ctg scan en een dopler test.
    Sta op het randje van opname.
    Ik werk al meer als een maand niet meer, en neem naar mijn idee voldoende rust. Ben alleenstaand.
    Maak me erg zorgen dat er iets aan de hand is, en zit van alles te bedenken wat het kan zijn, maar heb geen flauw idee...
    Weet niet hoeveel ik precies achter loop, maar zoiezo onder het gemiddelde wat dus op 1,5 week ligt. Wat ik kon zien op het scherm was het gewicht volgens de metingen iets van 1578 gr, niet veel dus voor bijna 34 weken.
    Iemand die een soort gelijk iets heeft mee gemaakt...???

2. Jee meid wat een verhaal. ik heb niet iets soortgelijks mee gemaakt, dus ik kan je geen raad/adviezen geven. Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen en hopelijk gaat je kindje nog een hele grote groeispurt maken! Succes!

3. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Is de dopler wel goed ??? Heb je veel last van stress,want dan kan je rusten tot je een ons weegt, maar dan groeit de kleine ook minder hard.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier ook een kleintje met groeiachterstand. Rusten is idd het enige dat je kunt doen, maar als de kwaliteit van je placenta achteruit gaat kun je daar ook niet veel meer van verwachten. Zoals AstridDi aangeeft kun je dat navragen bij een groei echo als ze de navelstreng doppleren.

Rusten is het enige dat je kunt doen, en ook al helpt het niet veel, alle beetjes helpen. Stress is ook niet goed, dus probeer je zoveel mogelijk te ontspannen. Stel je erop in dat je een klein kindje gaat krijgen en dat je opgenomen gaat worden. Een reguliere zwangerschap zit er voor jou niet meer in. Vraag na bij het ziekenhuis of er mogelijkheden zijn voor thuismonitoring, dan mag je zo lang mogelijk in ieder geval thuis volledige bedrust houden, en vraag na of je de neonatologie afdeling mag zien. Als je kindje klein geboren wordt gaat hij/zij waarschijnlijk daar heen en dan is het fijn om alvast een beetje voorbreid te zijn op couveuses en infusen en monitoren en alarmen.

Hoe moeilijk het ook is, maak je niet teveel zorgen. Een kindje van 34 weken heeft prima kansen, en met een beetje mazzel blijft hij/zij nog even zitten zodat je hem/haar ook lekker snel mee naar huis kunt nemen! De mijne is geboren met 33+2 wk en 1500 gram, en is nu een lekkere stoere stampvoetende dreumes van 13 maanden :D

5. chicka

chicka Lid

20 apr 2010
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb elke 2 weken een groei echo gehad, en dan meten ze ook de doorbloeding van de navelstreng, en dat is tot nu toe goed geweest. Vruchtwater ziet er ook steeds goed uit, en er is voldoende beweging in me buik.
    Heb iid veel stress gehad, toen ik 6 mnd was, kreeg ik te horen dat me contract niet verlengt werd, (met een smoes) en heb daar best wel mee gezeten. Zit nu al 1,5 mnd thuis en doe wel minder dan ik voorheen deed. Ik rust nu meer, en verwacht ook dat ik opgenomen ga worden, zit natuurlijk liever thuis de rest van mijn zwangerschap, maar als het me kindje gaat helpen, dan moet het maar. Ben er ook op voorbereid dat ze in een couveuse komt, als ze het maar gaat redden.
    Maar omdat ik niet weet waarom ze niet goed genoeg groeit, en de artsen het ook niet weten, maak ik me zorgen. Als ik het weet, weet ik ook wat ik er tegen kan doen.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai Chicka,

Wat naar dat je kindje niet goed groeit! Wel heel fijn dat je al "zo ver" bent, EN dat je goed gevolgd wordt.

Ze weten blijkbaar tijdens de zwangerschap niet altijd waardoor een kindje niet zo goed groeit.

Vrienden van ons hebben ook zoiets meegemaakt, en hebben een gezond, lief, vrolijk kindje gekregen. Wel bleek ze later toch een genetisch probleempje te hebben waardoor ze ook kleiner zal blijven als ze opgroeit. Dat was achteraf gezien dan ook de oorzaak van de mindere groei tijdens de zwangerschap, maar dat was toen dus niet bekend. Ik hoop niet dat dat je ongerust maakt, zo is het niet bedoeld, want het is een heerlijk enthousiast kind! Ik bedoel maar dat er soms wel een oorzaak is voor mindere groei, die pas later bekend wordt, en dat je er dan dus ook helemaal niets aan kunt doen tijdens de zwangerschap.

Voor nu is belangrijk dat ze het kindje goed volgen, dat jij goed voor jezelf zorgt, en dat ze nu al zo ver is dat ze goeie kansen heeft buiten je buik. Over het algemeen bepalen ze volgens mij waar het kindje op dat moment het beste kan zijn, en zodra dat niet meer in je buik zou zijn maar in de couveuse, dan zal ze gehaald worden.

Succes, hoop dat ze nog lekker wat in je buik mag blijven en nog lekker wat doorgroeien natuurlijk!

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    hier ook een groeiachterstand van 5 weken met 35 week. bijna 4 weken ziekenhuis maar allemaal goed gekomen.mijn kindje woog ongeveer 2 kilo en heeft een week in de couveuze gelegen.Hij is nu 19 maanden en weegt 11,5 kg! :D Het is vaak alleen de groei die achterblijft. De ontwikkeling is meestal wel goed. Ze missen dus alleen het laagje vet.

Meis maak je niet te druk...meestal komt het wel goed maar ik mag aannemen dat de gyn dat ook wel tussen neus en lippen door gezegd heeft. Dit komt nl best vaak voor.

8. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Bij een vriendin van me was ook een groei achterstand geconstateert, bij haar dochtertje, zelfs zo erg dat ze het zijn gaan halen.
    Er kwam een kerngezond klein meisje uit waarmee niets aan de hand was, maar achteraf gezien is de moeder 1.63 en de vader nog geen 1.70, beide kleine mensjes....ergens kan je dan ook niet verwachten dat er een hele grote baby uit komt.

In de jaren daarna was het ook een constant gevecht met het consultatie bureau, want het meisje groeide niet snel genoeg, ze moest maar meer eten geven (wat het kind dus niet wou en niet op at) om er meer volume in te krijgen.

Natuurlijk kan het allemaal meerdere redenen hebben, maar bij hun was het dus achteraf allemaal verspilde moeite, het eruit halen met keizersnee en de rest, het is gewoon een klein gezinnetje.

9. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hoi Hoi

Mijn schoonzusje is van de week bevallen van haar zoontje doormiddel van een keizersnede.
    Ze was pas 33 weken.
    Haar zoontje lag ook heel erg achter en woog slechts 1220 gram (andere toppic vertelde ik 1260 maar dit bleek achteraf niet te kloppen).
    Haar navelstreng toevoer bleek niet goed te zijn en ze had een hoge bloeddruk.
    Ze heeft een week in het ziekenhuis gelegen en toen hebben ze toch besloten haar zoontje te gaan halen..het was beter voor hem buiten de baarmoeder.
    Nu word haar placenta onderzocht wat de reden zou kunnen zijn.. ik ben dus heel benieuwd.

Deel Deze Pagina