De titel zegt het al....ik ben zwanger van de tweede en ben natuurlijk heel blij maar ook bang! Ik vond het eerste jaar van Julia best zwaar. Ze kreeg bv en moest om de 3 uur drinken hier deed ze dan een half uur over. iIk vond/ vind bv geweldig maar zeer vermoeiend en weet niet hoe het straks gaat. Volgens mij krijg ik dan helemaal geen slaap!!! En de hond..... wanneer vind ik tijd om die uit te laten, en het huishouden ???enz. enz. Kort samengevat hoe doen jullie dat?
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik herken je gevoelens. Ik was ongepland 4 maanden na de bevalling van de eerste weer zwanger. Onze zoon heeft een koemelkallergie en de eerste maanden hebben in het teken gestaan van veeeeel huilen en onrust, niet slapen, eczeem, dokters....brrrr..... ik kon er maar weinig van genieten! Toen koemelkallergie eindelijk onderkend werd en hij dieetvoeding kreeg was hij ineens een heerlijk kereltje.... dat was een week voordat ik erachter kwam dat ik weer zwanger was. Echt even schrikken! Daarbij heeft het 9 maanden geduurd voordat zoonlief doorsliep (elke nacht 1-5 keer eruit) en dat was écht zwaar. En dat ben je allemaal nog niet vergeten als je dan snel weer zwanger bent. Maar met het onzekere gevoel is het vanzelf goed gekomen. Ik ben nu een relaxtere moeder dan een jaar geleden. Het zal straks af en toe echt zwaar worden, maar we kunnen het. Ik heb bij onze zoon borstvoeding geprobeerd (2 weken) maar dit was een crime omdat het bij mij niet op gang kwam (waarschijnlijk door combinatie keizersnede, voorhoofdsholte- en blaasontsteking tegelijk en behoorlijk wat stress) en omdat hij een erg onrustige drinker was. Hoewel ik borstvoeding dit keer ontzettend graag weer zou willen proberen, omdat het in mijn ogen gewoon het beste is, kies ik dit keer voor RUST. En dat is in mijn geval de fles. Maar dat is mijn keuze en dat moet jij voor jezelf bepalen. Het huishouden? Wellicht van te voren goede afspraken maken met je partner hierover. Bijvoorbeeld dat hij wekelijks het zwaardere werk doet als stofzuigen/dweilen en jij bent dan van de was en de strijk. Je eerste kindje kan als je dat doet misschien even zelf spelen (kindermuziekje op en samen zingen gaat ook als je de strijk doet) en de baby kun je in de box of wipstoel leggen. Hond uitlaten? Wij hebben twee honden.... en gelukkig een grote tuin. Soms komt het er niet van om ze overdag uit te laten omdat het glad is, baby ziek is, ik geen puf heb..... Dan geef ik ze een extra dikke knuffel, spelen we met de bal in huis (tot groot vermaak van ons kind, misschien een idee?) of gooi met een stok in de tuin. Of ik laat ze bv. ergens zitten-en-blijven, verstop een bal in huis en zeg dan ZOEK en doe dit 10x. Aandacht genoeg en nogmaals, de baby vindt het ook leuk om te zien. En dan loopt mijn man 's avonds een blokje met ze om. Boodschappen? Wij hebben een duowagen gekocht en hebben een supermarkt in de wijk. Hondjes mee... even buiten vastbinden en dan heb je je boodschappen en je dagelijkse wandeling ook weer gemaakt. Ik hou op dit moment een boekje bij met allemaal inspirerende uitspraken die ik ergens lees of hoor. Want ik wéét dat ik straks ook dagen zal hebben waarop ik het even niet meer trek en ik hoop dan uit die inspirerende uitspraken kracht te halen. Eentje ervan is: "er zijn vast heel veel moeders chill met hun kinderen, maar ik dus niet". En dat is dus géén schande. Mijn grootste tip is: probeer elke dag een uurtje voor jezelf te vinden, bijvoorbeeld als het ene kind op bed ligt en de ander door je partner wordt verzorgd. Ga in bad of douche, verzorg jezelf helemaal, lees een boekje of luister muziek. Dat doe ik elke dag en op dagen dat het even allemaal te veel wordt denk ik daar aan en verheug ik me erop. Veel succes, je kunt het!
Ik ben ook net zwanger van de 2e, (echt heel erg net ) en denk daar af en toe ook aan. De 1e is nog net geen 3 als de baby komt, dus echt een handenbinder. Maar ja, ik denk ook wel, het zal wel goed komen, je moet dan gewoon een heel nieuw ritme vinden, maar het zal vanzelf wel goed gaan
Oh spannend meid! Ook gefeliciteerd!!!! Ik ben op 1 oktober uitgerekend, en jij? Spannend allemaal he, het lijkt wel of ik het nu spannender vind dan de eerste keer omdat het zo anders voelt allemaal..
Ik ben nog niet naar de verloskundige geweest, maar weet wanneer ik mijn eisprong heb gehad. Ik ben uitgerekend op 25 september.
Hoi! Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik ben 6 weken geleden voor de 2e keer mama geworden en tijdens mijn zwangerschap zag ik ook allerlei problemen over hoe dat zou gaan als ik eenmaal 2 kindjes zou hebben. Inderdaad ook 'hoe ga ik de hond straks nog uit kunnen laten' en hoe moet het straks als ik de baby aan het voeden ben en de oudste vraagt aandacht? Allemaal vragen die zich in de praktijk gelukkig wel oplossen. Al is het soms op een onhandige manier, al met al komt het iedere dag tot nu toe nog steeds op z'n pootjes terecht. Het huishouden is ook een stukje inleveren, als manlief vrij is doen we meer in huis als dat ik alleen thuis ben met de kids. Van tevoren heb ik voor mezelf de prioriteit gesteld dat ik ervoor moet zorgen dat in iedergeval m'n kindjes gevoed, verschoond en tevreden de dag door moeten komen, de rest wijst zich vanzelf wel. En inderdaad, de ene dag doe ik meer dan de andere dag, maar tot nu toe ben ik dik tevreden! Tuurlijk, het kan altijd nog beter, maar ach..... Een ritme zal er voorlopig nog wel niet wezen.