hoi vk, Wij zijn bijna 4 maanden geleden onze dochter verloren met 40 weken precies. Dit kwam door een onrijpe placenta, het kwam natuurlijk totaal onverwachts omdat er de hele 40 weken geen enkel probleem te zien was en heb daarvoor een goeie zwangerschap gehad, perfect dacht ik eerst. Maar ik was helemaal vergeten dat ik toen met 7 maanden bloedingen had, ongeveer een maand lang, Kan dat ook met die onrijpe placenta te maken hebben? kan het een verband hebben met elkaar? Ik weet wel dat het nu nog een keer kan gebeuren bij ons, en zal met volgende zwangerschap ingeleid worden met 37 weken om risico te verkleinen, maar is het mogelijk dat toen met mn vorige zwangerschap dit ook al speelde, maar toen gelukkig niks is misgegaan? of heeft dat er niks mee te maken? Ja ik heb een reden gekregen van mn verlies, een reden wat er mis is gegaan, maar af en toe blijft het malen in mn hoofd.. En heb je er meer kans op omdat deze zwangerschap 5 maanden al na de vorige was, dat mn lichaam wat meer tijd nodig had om te herstellen? En kan het ook eerder gebeuren, voor dat ik ingeleid kan worden, gebeurt dat vaker dat mensen dit 1 keer hebben gehad, en dat het dan weer gebeurt, maar dan zo vroeg dat het kind nog niet geboren kan worden.. Elsa
Hoihoi, Meid, wat vreselijk! Het is n lastige vraag om te beantwoorden, onrijpe placenta kan verschillend worden uitgelegd. Of de bloedingen die je hebt gehad door deze onrijpe placenta is veroorzaakt durf daarom ook niet te zeggen. Dit is een hele goede vraag voor je gynaecoloog. Dat je snel na elkaar zwanger bent geraakt is niet de oorzaak. Het risico op herhaling is iets verhoogd.in de praktijk zien we door het vroeger inleiden nauwelijks herhaling. Ik denk dat het wijs is dat als je graag weer zwanger wilt worden eerst een gesprek met de gyn aan te gaan. zodat je al je vragen kan stellen en je meer vertrouwen en zekerheid hebt om nogmaals een zwangerschap aan te gaan. Imke
ok dankje voor reactie.. ja het blijft natuurlijk ook allemaal heel klein en kwetsbaar zo'n kindje in je buik.. er hoeft ergens in al die systemen en organen maar 1 dingetje niet goed te werken en alles gaat mis.. Ik zal het idd aan de gyn vragen. volgende zwangerschap wil ik zeker proberen! maar niet heel binnenkort, ik wil wel nog een kind maar niet weer die hele zwangerschap.. ik denk over een jaartje ofzo wel weer zal kriebelen, maar moet even mn lichaam en geest wat rust geven dit keer.. Het is ook wel erg lekker om af en toe een biertje te drinken of te doen wat ik wil, werken dansen enz... Ik was toen 2 keer achter elkaar zwanger en voor me gevoel dus 2 jaar lang haha.. even niks nu.. dankje Groetjes Elsa