ethinylestradiol/levonorgestrel ipv microgynon

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door jesje08, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jesje08

jesje08 Niet meer actief

hai iedereen,

ik moest vanmiddag mijn pillen weer ophalen.
    normaal heb ik altijd microgynon 30 en dat stond ook op het recept van de dokter die ik vanmiddag ook gehaald heb,
    bij de apotheek was ik 12 euro kwijt voor een jaar pillen.
    ik zei joh wat goedkoop,stond er versteld van!

eenmaal thuis pakte ik ze uit het tasje en zag dat ik een heel andere heb gekregen namelijk de ethinylestradiol/levonorgestrel..
    ik heb het gegoogled en zag dat dit de goedkope versie is en lees ook alles behalve goeds bij deze pil.

wat ik vreemd vind,de pil moet je zelf betalen,waarom geven ze dan die goedkope bende?je mag dat dan toch zelf beslissen? en op het receptje staat toch duidelijk microgynon!

wat zijn jullie ervaringen met deze pil en wat moet ik hier nu mee??

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    #2 deepfreeze, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
    Helaas.. De regels zijn, dat apotheken deze moesten uitgeven ipv de microgynon. Alleen als je medisch bewezen niet tegen die andere kunt, mag de apotheek die andere meegeven..

Zo probeert de overheid de standaard uitgifte van duurdere medicijnen te voorkomen en meer de goedkopere varianten te stimuleren.

Bij veel mensen gaat het ook wel goed, dus ik zou het gewoon proberen. Alleen als het echt niet gaat, kun je wel terug naar de huisarts..

Ik reageerde niet zo goed op de pil, maar ook niet op zijn lichtere broertje, dus waarschijnlijk gewoon de verkeerde hormonen voor mij..

3. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Heb deze ook gehad tijdens mijn icsi pogingen .
    Idd staat microgynon op het recept maar je krijgt de vervangers.
    Je moet geloof ik tegenwoordig alle pil soorten betalen.
    Ik heb ook de steril gehad.
    beide pil soorten goede ervaring mee , geen hooftpijn , alleen in begin beetje bruinverlies gehad.

Idd uit proberen , en mocht het niet gaan .
    Even weer naar de huisarts die schrijft je een ander voor als dat nodig is.

4. jesje08

jesje08 Niet meer actief

ah het ligt dus weer eens aan die rot overheid!!!laat ze wat nuttigs doen ipv dit zeg,kom op!

ik zal ze proberen,heb nueerst nog een hele microgynon strip dus we zullen zien..

5. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Jesje@ Succes meis laat je even weten hoe het je verging/gaat met de pil.
    Als je nog vragen er over krijgt stel ze gerust , mis kunnen we je helpen.

6. spinner

spinner Actief lid

7 mrt 2009
    152
    0
    16
    Hoihoi,

Ik heb deze ook gehad ipv de microgynon. Ik kon er niet tegen helaas. Heb de eerste strip niet eens afgemaakt, zo raar was ik er van (in gedrag dan). Leuke was trouwens dat de apotheek beweerde dat het gewoon microgynon was alleen dat dit de merknaam was....klopte dus gewoon niet. Ik zal deze pil nooit meer gebruiken.
    Hopelijk gaat het bij jou wel goed (want die ervaringen zijn er natuurlijk ook)

7. mopke

mopke Fanatiek lid

10 aug 2011
    1.841
    4
    38
    Verpleegkundige
    Hoi,

Ik kreeg ook deze van de apotheek, al zeker 2 jaar geleden. Er werd ook verteld dat het gewoon een andere naam was. Ik heb er gelukkig geen last van gehad. Wel had ik het laatste jaar steeds vaker last van hoofdpijn en gewoon niet lekker zijn voor mijn ms.

8. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik heb deze pil jaren gebruikt, eerst microgynon 30 en toen de goedkopere, maar echt nergens last van gehad hoor. Ben probleemloos overgestapt.

9. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Als je microgynon 30 (specialite) wilt hebben kan je dit wel aanvragen bij je apotheek hoor! Maar er zijn afspraken gemaakt dat de apotheek van alle pillen waar ook een goedkope versie (generieke versie) van is om dat uit te leveren.
    Maar dat het precies dezelfde pil is is NIET WAAR. De werkzame stof is hetzelfde, maar er mag een afwijking inzitten en de hulpstoffen mogen ook anders zijn. Bovendien worden deze medicijnen niet meer getest omdat de stof zelf al is getest en daardoor zijn ze dus ook stukken goedkoper. (De kosten voor onderzoek, studies etc maakt het medicijn vaak duur..)
    Dus daarom kunnen sommige ook niet tegen goedkopere versies van pillen omdat ze in praktijk toch niet helemaal gelijk zijn..

10. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik heb ze ook gehad ik hoef niks zelf te betalen.........

11. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Jesje@ Hoe gaat het meis? ben je al met de nieuwe begonnen?

12. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik heb deze pil nu sinds juli en heb er geen last van!

13. jesje08

jesje08 Niet meer actief

ik moet morgen ongesteld worden en ik moet zondag met de eerste strip beginnen van de nieuwe pil,ben benieuwd!

14. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ik stond 3 weken geleden ook bij de apotheek en schrok wat ik bij moest betalen toen zei de apotheker heb ook de goedkopere variant en vertelde me de prijsverschillen ik sprak meteen mijn twijfel uit aangezien ik dit ook al 100x tegengekomen was op internet over de afgelopen paar jaar dat veel mensen er klachten over hebben..
    maar ik dacht goed ik probeer het gewoon want hopelijk starten we binnenkort voor een 2e... heb dus voor 3 maanden meegenomen ook al was voor langere tijd goedkoper (moest geloof ik nog 17 bijbetalen ongeveer weet het niet meer precies)
    en eerst dacht ik nou prima nergens last van maar nu heb ik dus al 2 weken ELKE dag knallende koppijn, en ook zeker 4 dagen per week migraine aanvallen :(

gisteren zei ik het tegen mijn vriend dat ik er nu onderhand wel gsetoord van word en die zei ga dan naar de dokter, maar ineens dacht ik net het zal waarschijlijk met de pil te maken hebben ben ik bang...

bovendien zit ik in mn laatste week en heb ik sinds 2 dagen de hele tijd doorbraakbloedingen, niet veel en voornamelijk oud bloed maar toch wel vervelend :(
    maar goed daar kan ik nog mee leven maar die hoofdpijn belemmert echt mn dagelijkse bezigheden standaard savonds knallende hoofdpijn en voel dan gewoon dat het tegen migraine aanzit gelukkig zet het niet elke dag door in migraine maar heb in die paar weken tijd al mn migraine pilletjes op moeten maken en slik dus dagelijks paracetamol iets wat ik normaal eigenlijk zelden pak..

dus ga toch maar even naar de huisarts wat het beste is om het nog even aan te zien en moet dan nieuwe migraine tabletten hebben (wat ik liever ook niet zo vaak slik uiteraard maar heb ze nu gewoon nodig :S)
    of dat ik toch maar nu overstap op microgynon30 ..

de apotheker zei wel dat ik gweoon elk moment over kon stappen dat ik dat zelf aan mocht geven hoefde daar geen ander recept voor te vragen maar een ander soort pil kon dan weer niet dat moest wel via nieuw recept...
    baal er wel van want hoop na deze 3 maanden gewoon dat we gaan starten voor een 2e maar vind het ook weer zo sonde dat ik dan dat geld voor die overige 2 maanden in de prullenbak kan smijten en weer voor 3 maanden microgynon moet betalen :S

ik dacht echt ik probeer het gewoon misschien valt het mee en af en toe hoofdpijn is niet erg maar dagelijks zo heftige hoofdpijn die vaak migraine word is gewoon echt heel vervelend :(

15. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    lees net op internet dat de puistjes en doorbraakbloedingen en down gevoel ook vaak voorkomen bij mensen die deze pil slikken.. las ook dat als je via de huisarts dit kunt regelen als medische reden dat je niet tegen deze variant kunt je hem vergoed krijgt.. dus dat ga ik zeker proberen die migraine tabletten kosten helemaal een vermogen dus dan heb ik die in elk geval niet nodig, bovendien geen fan van om elke dag tabletten te moeten slikken (paracetamol bij hevige hoofdpijn en migraine tabletten bij migraine aanvallen)

16. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Jesje@ Hoe bevalt de pil meis?

Stampvamp@ Jeetje meis zoon hooftpijn ?
    Zou er idd even mee heen gaan, hoelang ben je nu met deze pil bezig? Als je namelijk heel lang geen pil gehad hebt kan het zijn dat je lijf er aan moet wennen.
    Zijn toch hormonen die je lichaam weer moet opnemen he.
    Ik moest er ook aan wennen ik kan die bloeding dus ook wel, maar na een tijd geen last meer van gehad.

Ik heb Sins 2 maand geen hormonen meer die mijn lijf in gaan , en nu is mijn ongi in eens eerder gok dat het komt door er geen hormonen meer binnen komen.
    Dit is de eerste keer dat ie heel vroeg was.

17. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ja echt zon hoofdpijn! ben al wel jaren bekend met migraine maar buiten toen ik zwanger was om nooit zo vaak last van gehad.. want de eerste maanden in mijn zwangerschap was het ook drama met hoofdpijn en migraine..

en een keertje prima, maar als je dagelijks paracetamol moet slikken en de dagen dat het doorzet in migraine aan die tabletten moet omdat ik gewoon niks kan hebben (zit natuurlijk ook nog met een dochter van 20 maanden en vind het ook voor haar lastig als ik dat heb want elk geluid is gewoon teveel dan)
    heb nog een paar pillen op mn 1e strip zitten.. maar ik denk niet dat ik het nog volhoud dit een maand aan te kijken.. ben sowieso door mijn migraine tabletten heen die zijn ook stikduur, moet sowieso wel nieuwe halen want dat is het enige dat werkt als het migraine word maar om ze nou binnen een paar dagen er doorheen te jagen vind ik ook sonde...

ga dus morgen maar bellen en kijken of ik een afspraak kan plannen en met de huisarts bespreken.. die acne op mn kin vind ik ook vervelend heb ik normaal eigenlijk nooit last van.. doet gewoon pijn . maar goed alleen daarom zouik niet naar de dokter gaan , het is het totaalplaatje...

heb een paar maandjes geen pil geslikt want ik werd niet ongesteld en dacht dat ik zwanger was, bleek niet zo te zijn, dus weer gestart en nieuwe gehaald ... maar zoals ik al zei hopelijk over een paar maandjes voor een brusje beginnen en heb ook mede daarom geen zin (omdat het wss maar voor een paar maandjes is) om door te zetten en die maanden misschien zo te blijven lopen met hoofdpijn en migraine..

heb mijn eigen webwinkel en sommige dagen kani k dus echt weinig doen want achter de laptop is gewoon niet te doen met migraine of hevige hoofdpijn... mijn werk word er dus ook zwaar door belemmerd, dan heb ik het nog niet over mijn belastingaangfite die ik voor het eerst moet gaan doen waar ik al mijn concentratie wel voor nodig heb dit is dus voor mij echt een groot probleem die hoofdpijnen...

heb dit met microgynon30 nooit gehad, ok weleens een klachtje maar niet aan de lopende band of zo belemmerend!

18. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Succes meis bij de dokter laat je even weten?
    Ik had ook altijd hooft pijn nu al jaren een bril en is het wel minder geworden , maar soms ook nog dagelijks . is mee te leven.
    Zou maar zo kunnen dat je lijf er aan moet wennen , net als dat je er mee stopt dan meot je lijf het zelf doen en nu mag je lijf het niet zelf doen maar doet de pi het zeg maar.
    ben benieuwt wat de arts zegt.

19. Hartjes

Hartjes Actief lid

6 aug 2011
    263
    0
    0
    Ook ik ben niet tevreden over deze pil dus ik ben er ook mee gestopt en heb nu een ander gewoon een echt merk.
    Ik kreeg ook doorbraakbloedingen en niet een klein beetje nee mega veel.
    Je hebt ook ethinylestradiol desogestrel richter(die kreeg ik als eerst en toen de levonorgestrel)nou dat was helemaal een ramp want toen ik die nam is er echt geen 1 dag bij geweest dat ik niet bloeden en niet een beetje nee echt golven zo erg heb ik nog nooit meegemaakt kon niet eens de deur uit en moest elk kwartier wel naar de wc om mij te verschonen dus voor mij echt geen goedkope troep meer.

Nu heb ik dus een echt merk maar daar heb ik voor moeten strijden hoor bij de apotheek want ze wilden gewoon weer een goedkope variant meegeven terwijl de HA echt het merk naam had opgeschreven.
    Uiteindelijk kreeg ik hem mee na het zelf te hebben betaald,volgens hun vergoed de verzekering het merk niet nou ik heb de factuur opgestuurd en krijg hem gewoon vergoed hoor dus dat is grote onzin.

Ben benieuwd hoe hij jou gaat bevallen TS.

20. jesje08

jesje08 Niet meer actief

ik heb hem nu vijf dagen en het gaat goed! moet wel zeggen dat ik vanmorgen beroerd ben opgestaan maar of dat ermee te maken heeft?griep heb ik al gehad..
    verder heb ik wel enorm zere borsten!ik voel me zo opgeblazen zeg maar.
    het is net een soort spierpijn in mijn borsten,erg vervelend.

verder merk ik ook wel dat mijn hormonen soms een loopje met me nemen,ben licht ontvlambaar zeg maar en dat vind ik niet leuk.ook niet voor mijn hub,maar dat zal wenning zijn.

tot nu toe gaat het dus goed,maar als ik ook maar 1 aanval krijg van migraine dan ga ik direct naar de ha hoor.hij kent mij goed genoeg en weet dat ik erg gevoelig ben voor hormonen.ik reageer er heel snel op.

ben benieuwd hoe het nu met de rest gaat!

Deel Deze Pagina