Vorige week teste ik positief op nod of 1 dag na nod. Afgelopen woensdag op 5w1d heb ik een bloedname gehad en stond mijn hcg 471. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik op die zelfde termijn al op 1300. Dit was wel een tweelingzwangerschap. Nu maak ik mij toch wel ongerust of die waarde van 471 op 5w(1d) niet te laag is. Ik heb een miskraam gehad voor mijn tweelingzwangerschap en blijf maar heel angstig dat het weer mis zal lopen.
Goedemiddag, het is lastig te bepalen of het hcg hoog genoeg is, als er maar een waarde bekend is. Mogelijk is het nog wat lager, omdat je misschien wat minder ver zwanger bent dan dat je denkt. Belangrijk is dat het hcg snel toeneemt. Elke twee dagen verdubbelt het hcg zich. Dus alleen met nog een bloedtest op hcg kan er wat over het hcg gezegd worden. En helaas wil het niet altijd zeggen dat als het hcg hoog genoeg is, het geen miskraam kan worden. Dus het zijn helaas weer spannende weken tot het eerste trimester voorbij is. Succes en een goede zwangerschap toegewenst! Groetjes Monique
Gisteren heb ik een nieuwe bloedname gehad. Hcg stond op 7475 en volgens de huisarts een heel goede stijging! Ik schrok er zelf van dat het zo hoog stond. Nu weer in grote spanning natuurlijk of we deze keer 1 kindje of terug een tweeling morgen verwachten. Ik heb op dit moment enorme last van lage bloeddruk. Wat kan ik hier aan doen?
Wat een goed nieuws dat het hcg zo goed gestegen is! Ik ben benieuwd of het een kindje is of twee! Vervelend dat je zo'n last hebt van een lage bloeddruk. Soms helpt het als je een flauw gevoel hebt, wat zoutig te eten. Bijvoorbeeld een bouillon of wat chips. Daarnaast wil drop (zoete drop) wel eens helpen. Het zoethout in drop kan ook voor een stijging van de bloeddruk zorgen. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes! Groetjes Monique
dankjewel voor de tips! Ik ga het zeker proberen! Ik zit er wel een beetje mee dat ik bang ben dan op termijn mijn bloeddruk weer te hoog gaat zijn. In mijn vorige zwangerschap was dat al vrij vroeg het geval en is uiteindelijk uitgedraait op pre-eclampsie waardoor ik doodziek werd en een spoedkeizersnede kreeg op 30w2d. Met mijn meisjes alles ok toen gelukkig maarja de schrik zit er toch in Maar beter nu een te lage bloeddruk natuurlijk dan al van in het begin te hoog he.
Zeker goed als je met een lage bloeddruk begint. Wel is de kans nu kleiner dat je een pre-eclampsie ontwikkelt. De kans is het grootst bij een eerste zwangerschap en dan zeker als er sprake is van een tweeling. Dus wie weet gaat het dit keer goed. Ik hoop het voor je! Groetjes Monique
Maandag heb ik een eerste echo gehad owv hevige pijn rond mijn rechter eierstok maar er was gelukkig niks speciaal aan de hand. We weten nu wel dat we 1 kindje verwachten deze zwangerschap maar ik schrok wel wat omdat de gyne volgens haar meting op echo een week minder ver uitkwam dan ik dacht te zijn. Ik dacht op dat moment 6w5d te zijn maar volgens de gyne was ik maar 5w6d. Moet ik mij hier zorgen over maken? Ik ben vrij zeker van mijn eisprong dus vind het wel gek dat ik een week minder ver zou zijn. Hieronder ook de echo.
Goedenavond, het verklaard mogelijk de wat lagere eerste hcgwaarde. Het gebeurt nog wel eens dat een eitje bevrucht wordt en dan een paar dagen niet verder ontwikkelt. Het begint zich dan in een soort rustfase. Een aantal dagen later gaat de ontwikkeling weer verder en nestelt het eitje in. Dit fenomeen zorgt ervoor dat je bij de echo een aantal dagen minder ver zwanger bent, dan dat je zou verwachten. Dit komt regelmatig voor. Succes! Groetjes Monique