9Mnd alleen potje!!

Discussion in 'Voeding' started by Gijsje, Apr 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ons zoontje zijn avondeten soms uit een potje maar meestal maak ik het vers. Voorheen alles door de staafmixer maar sinds kort krijgt hij het zo.Met fruit en brood enzo krijgt hij het al zo sinds hij 6mnd is.
    Nu wil ie sinds een week of 2 geen verse aardappel/vlees/groente meer.Ja hij eet een paar stukjes vlees en wat yoghurt ,dat is het dan wel weer.Als ik em een potje geef is dat binnen no-time leeg en daarachteraan nog een schaaltje yoghurt.

Wie herkent dit en is dit nu opeens een fase?
    Weet niet zo goed hoe ik dit nu aan moet pakken,em gewoon zijn zin geven en gelijk een potje geven,eerst zo proberen en als ie daar niet(voldoende) van eet alsnog een potje of als ie niet voldoende eet gewoon pech voor em en dan maar een extra fles pap ofzo?

2. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    ghehe dat deed die van mij ook, ik fopte haar...deed een oud potje vol met eten wat ik maakte en gaf het dan uit het potje...

niet eten..maar vreten deed ze dan....whahaha...en ze had het niet door...

Tuurlijk zit er ook smaakverschil aan, maar ik heb gewoon meer kruiden gebruikt....sterke smaken zijn gewild..dus gepeperd of paprika erdoorheen....

3. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Vers eten bevat veel meer verschillende smaken en structuren dan potjes. Potjes zijn over het algemeen vaak zoeter en worden makkelijker gegeten door kleintjes. Vers eten vergt veel meer geduld van de ouders maar uiteindelijk heb je er meer profijt van. Je kindje zal (waarschijnlijk) makkelijker eten omdat het van jongs af aan al veel meer verschillende soorten, smaken en structuren is gewend.

Daarnaast veranderd zijn smaak nog zo vaak en zal hij dingen over het algemeen een keer of tien moeten eten voor hij het lekker of niet lekker vind. Dingen waar ze op maandag van smullen kunnen ze op dinsdag op de grond gooien?!?!

Periodes met heel goed eten worden afgewisseld met heel weinig eten enz. Tot ongeveer 1 jaar is al het eten nog in steeds mindere mate echt bijvoeding. Houdt dat goed voor ogen. Nog steeds haalt hij de meeste voedingsstoffen uit zijn melk. Dus als hij niets of nauwelijks maakt dat niets uit (zolang het maar gezellig is aan tafel) Zijn buikje eet hij wel vol van zijn fles. Als je met ongeveer een jaar de fles af zou willen bouwen (dan kan dat, hoeft niet) dan kan je ook steeds een bakje kwark of yoghurt geven na het eten dan heb je nog wat achter de hand. Voor 'opvoeden' met eten is hij nog erg jong. Hij snapt nog niet dat zijn niet goed eten consequenties heeft. Concentreer je nu op een goede sfeer aan tafel waarbinnen je zoontje van alles mag proeven en leren en waarbij hij alles mag eten wat hij wil of juist mag voelen, fijnknijpen of wat dan ook. Laat hem lekker onderzoeken er gaat vanzelf wat in zijn mondje... of niet en ook dan is dat niet erg...

4. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    verplaatst naar 'voeding'

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou geen potjes meer geven. Gewoon vers en kijken wat ie eet. Hij leert het vanzelf wel en hij heeft het nu nog niet zo hard nodig.
    Anders blijf je waarschijnlijk het probleem houden.
    Hier krijgt ze vanaf het begin alleen maar vers en eigenlijk nooit problemen mee. Ze eet zelf en de ene keer eet ze beter dan de andere keer.
    Met name brood is het erg wisselend momenteel, maar een droge boterham tussendoor tijdens het spelen gaat er prima in.

6. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

hier hetzelfde gehad, eerst alles vers en als wij iets aten wat ze nog niet mocht (patatjes,pizza, teveel zout eten) dan kreeg ze een potje, rond 9 mnd wou ze ook alleen nog maar potjes dus prima hier heeft ze ze gewoon gekregen en na 2 weken potjes heb ik haar lievelingsprakkie weer gemaakt, aardappels andijvie en gehaktbal en die at ze weer met smaak en sindsdien eet ze weer gewoon vers mee, mits we soep of patatjes eten..

7. Juud78

Juud78 Actief lid

Oct 5, 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Kunnen het misschien tandjes zijn? Mijn zoontje eet altijd heel slecht als er tandjes doorkomen en dan geven we vaak weer een potje. Soms zelfs een 6 maanden potje! Dat is lekker glad gepureerd dus het glijdt zo naar binnen :)

Als het tandje door is, dan eet hij weer gewoon met ons mee......

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hahah die van mij doet dat dus ook. Ik heb het nu weer 2x geprobeerd deze week om vers te geven, maar nee hoor. Hoe lekke rik het ook klaarmaak. Nu heb ik hem van de week wel even beetgenomen. We hadden bloemkool en ik had ook nog ene potje bloemkool. Dus die 2 heb ik samen gemixed zeg maar. De ene keer kreeg hij een hap "potje"en de andere hap was een hap verse bloemkool. Maar nog steeds zag je hem blijer kijken na een hap potje dan een hap verse bloemkool hahaha. Maar we gaan dapper verder en de tijd dat hij vers gaat eten komt vast nog wel :)

Fruit vindt hij overigens wel lekker als ik dat vers maak. Met mamma samen een banaan eten vindt hij bijvoorbeeld geweldig. Eerst mamma een hapje, dan Tycho een hapje :) En ook al kan hij nog niet in een appel bijten, hij wil het maar wat graag leren hihihih

xxx

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,506
    14,006
    113
    Female
    Zal wel een fase zijn. Mijn zoon wil sinds een week 4 of plots geen yoghurt mee, maakt niet uit of het van een schaaltje, bordje of zo'n plastic kuipje is.
    Misschien moet je toch weer met de staafmixer beginnen en het dan langzaam opbouwen tot grover? Of lekker het eten aan hem geven zonder het kleiner te maken a la rapley, dat gaat hier prima.

10. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Met brood en fruit doe ik dus al vaak a la rapley,heel snel gaan doen maar ook daarmee wissel ik wel eens af met een potje,vind ik handiger als we niet thuis zijn,dat levert geen problemen op. Potje warm eten krijgt ie normaal alleen als wij iets eten wat hij niet mag of als we niet eten.
    Blijf het gewoon regelmatig aanbieden.
    Hij krijgt overgens nog maar 2 flessen op een dag 'smorgens als hij wakker word en voor het slapen. Op het CB zeiden ze dat vast voedsel nu wel de hoofdvoeding moet zijn dus geen bijvoeding.

11. Poemi

Poemi Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik wou dat die van ons ook eens een potje zou eten. Nu hij echt mee kan eten is het wel wat makkelijker vers, maar als je een keer op stap bent zijn wij altijd aan het klooien met eten uit de vriezer, want een potje gaat er echt niet in bij meneer! Dus dat is wel weer het andere uiterste...

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik heb daar eigenlijk geen hinder van. Als wij bijv. patat eten, eten we er vaak groente bij en anders kook ik voor haar wat diepvriesgroente en pasta erbij en dan eet ze nog wat patatjes met ons mee.
    Als we ergens anders eten is die mogelijkheid er vaak ook wel. Bij uiteten zijn er ook wel dingen die ze kan eten.

13. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Hey Gijsje

Hier ook problemen met groenten :( Ik maak het steeds vers, maar hij weigert ze dus. Begint te krijsen als ik nog maar met de lepel afkom. Potjes geef ik niet (principe).

Nu had ik een potje fruit van olvarit 8m+ staan, van vriendin gekregen die het overhad, gelukkig maar 2 stuks. Dat ging gisteren wel vrij vlot binnen... Hoop dat hij vandaag wat groenten wil, want ben echt ten einde raad.

Vind trouwens ook dat er helemaal niet veel stukjes in die 8m+ zaten. Veel gladde massa eigenlijk.

14. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    @ Nijntje... niet ten einde raad zijn dat je ventje geen groenten eet. Nu nog niet tenminste... bewaar dat voor later (veel later, en dan nog is het zonde van je energie). Echt het maakt nu nog helemaal niets uit. Hij haalt nog verreweg de meeste voedingsstoffen uit zijn melk en vers eten heeft veel meer smaken en structuren daardoor duurt het veel langer om te leren eten. Blijf het aanbieden. Wissel een aantal groenten af zodat hij ze iedere paar dagen een keer voorbij ziet komen. Of maak een groentensoep en geef alleen het dik. Maar echt maak je vooral nog geen zorgen. Dat is lastiger als het klinkt maar bedenk je... het is nog niet nodig! De sfeer aan tafel is veel belangrijker en als je blijft oefenen en blijft aanbieden komt het vanzelf goed echt waar!.

Heb je al een geprobeerd om hem een beetje zijn gang te laten gaan met de groenten? Er in knijpen, ermee gooien, eraan ruiken en het dan wellicht vanzelf ook een keer per ongeluk proeven? (nog goed voor de fijne motoriek en de oog hand coördinatie ook:p)

Nogmaals er hoeft nog helemaal niet persee wat in ook niet als andere negen maanden oude kindjes wel groenten eten. Ben trots op wat hij wel eet. Het komt vanzelf goed!

15. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    @ johannal: Hij staat onder controle bij de ka voor z'n gewicht. Laatste 2 controles waren goed en moesten niet meer terug. Maar hij begint weer gewicht te verliezen, dus da's niet zo goed... Hij is heel actief en heeft z'n porties energie echt wel nodig om z'n gewicht op pijl te houden. Vandaar mij grote bezorgdheid ;)

Ik ga hem vaker gewoon uit het vuistje geven. Heb een bordje dat ik kan vastmaken op tafel, want nu vliegt het bordje de grond op en alles is voor de hond... Aardappel knijpt hij helemaal plat, maar eet hij zo niet op. Vanmiddag wel stukje wortel uit het vuistje gegeten en in totaal een 160g. Het ging vlot zei m'n zus, dus een gelukkige mama! :)

(Heb er ook een topic over geopend, staat ook onder voeding ;))

16. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Ah goed zo! Tja en met deze extra informatie veranderd de zaak ook wel weer. Maar nog probeer je geen zorgen te maken; die kleintjes voelen alles! Wat ik dan wel weer van jou wil weten is waar je dat bord vandaan hebt? Die van ons (ikea) werkt niet...

17. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    #17 nijntje1984, Apr 4, 2011
    Last edited: Apr 4, 2011
    Je hebt pb ;) Ik heb die van Ikea dus ook ;)

edit: Zie dat je in mijn topic ook al had geantwoord ;)

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Groenten zet niet echt aan, zou me daar niet zo druk om maken. Wil hij wel een extra fles melk? Dat zou ik dan eerder doen.

Hier een meisje dat ook alleen maar potjes wilde, vanaf 8 maanden pas, daarvoor kreeg ze alleen sondevoeding. Met 10 maanden wilde ze maar weinig, ook geen potjes groente meer, maar wel potjes fruit, dus dat kreeg ze dan. We boden haar wel ook telkens ons eten aan. En vanaf 11,5 maand ging ze opeens mee eten! Dat is nog maar een paar weken geleden en ze is nu een echte vuilnisbak ;). Alleen groente wil ze nog niet echt (wel doperwten en een beetje komkommer) en ook nog niet al het fruit. Maar daar maak ik me niet druk om, ze eet verder heel makkelijk en best veel verschillende dingen. Het komt verder wel.

Share This Page