Ik lig idd ook regelmatig op de grond in de badkamer om het flauwvallen voor te zijn. Zó heftig soms.
Zeer herkenbaar! Ik heb er heel mijn leven al last van en heb een absoluut dieptepunt gehad toen ik 24 was. Ik kon niet meer van de krampen (dokter is meermaals met een spuit gekomen om mijn darmen weer te ontspannen), kon niks binnenhouden en ik woog op de duur nog maar 43 kg. Ik viel dus ook regelmatig flauw door het ondergewicht. Ik heb toen 5 weken in het ziekenhuis gelegen. Dokters daar hielden het op spastische darm en dat ik er mee moest leren leven. Ja makkelijk praten voor hen, maar zo kon het niet verder. Ik ben dan zelf op zoek gegaan naar antwoorden en ben toen bij een hele goede diëtist terecht gekomen die alles mee is beginnen uitpluizen aan wat het kon liggen. Na veel zoeken kwam er uit dat mijn darmen kapot gingen door tarwe (gluten kan ik wel tegen, maar specifiek tarwe maakte mijn darmen kapot en mijn darmen herstelden zichzelf niet meer) en wanneer mijn darmen kapot waren en ik daarboven op dan nog lactose binnen kreeg (zelfs al was het maar een klein beetje), dan gingen mijn darmen volledig in kramp met de ongelooflijke pijnen en misselijkheid tot gevolg. Ik heb mij dan een jaar gehouden aan een specifiek dieet zonder tarwe, lactose en rauwe groenten en dat maakt dat ik nu op een punt zit dat ik het kan controleren (ik kan 1 dag tarwe/lactose eten, maar geen 2 dagen na elkaar want dan komen de klachten terug). Vermoedelijk is het ook heel hormonaal. Tijdens mijn zwangerschappen had ik er bijvoorbeeld totaal geen last van en kon ik eten wat ik wou. Mijn dokter denkt dat wanneer ik ooit in de overgang kom dat de klachten dan ook zullen stoppen (maar daar ben ik nu nog niks mee natuurlijk). Gelukkig kan ik het nu al controleren. Dat maakt het weer draaglijk en kan ik ook weer op restaurant gaan zonder dat ik de angst moet hebben dat ik plots naar de wc moet spurten. Ik zou je dus aanraden om naar een goede diëtist te gaan die mee uitzoekt of de oorzaak bij jou ook in voeding kan liggen. Veel succes, ik weet wat voor hel je door gaat, dus hopelijk is er voor jou ook snel een oplossing!
@liefkleintje heel verstandig door eerst al het onderzoekbare uit te willen laten sluiten. Ook goed idd dat je nu nog niet weg hebt gelaten qua producten, anders is je bloedbeeld idd niet betrouwbaar meer. Ze mogen officieel de diagnose spastische darm ook pas geven als al het andere is uitgesloten. Helaas slaan ze dat heel vaak over en krijg je meteen een stempel op je gedrukt .
Voor mij klinkt het ook als een spastische darm Ik herken je klachten. Ik heb inmiddels veel bloed geprikt, ct-scan gehad, echo, darmscopie, ben echt compleet na gekeken. Maar ze komen er niet achter. Ik loop bij de mdl en die gooit het nu op prikkelbaar darm syndroom.
Dat wil ik evt nog doen na de huisarts. Had voor de zomervakantie al gemaild maar geen reactie gehad. Daarna ook niet meer achteraan gegaan.
Zeker voor Coeliakie eerst testen voordat je gluten weglaat, anders moet je in een later stadium weer 6 weken gluten eten om een biopt te kunnen doen.. Idd naar een andere arts en bloed laten prikken.. Voedselallergie en Coeliakie lijkt me wel het minste
Ik kan woensdagochtend komen. Wil minimaal bloedonderzoek. Is het heel raar als ik al ontlasting in de n potje meeneem? Zodat ze dit gelijk op kweek kunnen zetten?
Mijn zusje had ook dat soort aanvallen die je beschrijft en zij bleek uiteindelijk lactose-intolerantie te hebben. Artsen hebben daar nooit 1 woord over gerept en schoven alles af op andere dingen (er werd zelfs gedacht dat ze een eetstoornis had omdat ze zo mager was) dus ze kreeg het advies van de huisarts om maar wat vaker naar de Mcdonalds te gaan (Echt waar!!!). Uiteindelijk dus naar een diëtiste gegaan en na een provocatietest bleek het overduidelijk lactose te zijn.
Ik heb dat van teveel lactose. Nooit echt last van gehad (Of de link niet gelegd). Een beetje zoals 1 cappuccino kan, maar neem ik meer dan weet ik zeker dat ik buikpijn heb. Het aantal keer dat het zo erg is dat het zweet me uitbreekt en ik er een emmer bij nodig heb valt gelukkig mee. Sinds ik oplet met lactose niet meer gehad.
Ik lees mee, ik heb het ook soms. Kan het niet linken aan bepaalde voeding helaas. Maar de pijn is heel heftig en komt in golven.
Heel herkenbaar. Ik heb een spastische darm, zou het heel goed kunnen zijn. Je zou zakjes vezels kunnen proberen (kun je halen bij de apotheek).
Zo'n onderzoek gaat via het ziekenhuislaboratorium en moet met verse ontlasting in een speciaal potje. Dus een willekeurig potje met poep mag je zelf weer fijn mee naar huis nemen om daar weg te gooien. Niet doen dus.