Toen ik zwanger werd was mijn schildklier 3,2 met 150 mg Thyrax. Nu is mijn TSH 1.4 en FT4 17 met 250 mg Thyrax. Nu wil de internist dat ik naar 300 mg Thyrax ga en dus over 4 weken weer bloed prik. Met het idee dat hij me liever wat teveel geeft dan dat er straks weer een 0,25 mg bij moet. Maar nu ben ik dus bang dat die te snel werkt over 4 weken en is dit niet gevaarlijk? Begrijp me goed die man begeleid mij al een tijd en vertrouw hem op zijn besluit en het klinkt ook best logisch. Wat vinden jullie?
Je TSH en FT4 van nu zijn prachtig, ophogen zal je schildklier echt niet turbo snel laten werken, dus ophogen kan geen kwaad, maar niet ophogen kan ook niet echt kwaad bij deze waardes. Mijn TSH is wel eens 0,2 geweest terwijl mijn FT4 maar 11 was ofzo Ik zou dus lekker ophogen, zal je TSH wel iets dalen en je ft4 iets stijgen maar zal geen wonderbaarlijke verschillen maken gok ik zo. Maar waarom moet je meteen met 0,50 ophogen ipv 0,25? Je waardes zijn nu ook al goed, dan is 0,50 wel veel om op te hogen?
je tsh mag nog wel lager, ze willen hem het liefst rond de 1 of iets lager zien. ik ben in het begin van mijn zwangerschap met 75 omhoog gegaan, was ook bang voor hyperen, maar tot nutoe niet gebeurd, je kindje verbruikt ook nog veel. ik denk dat hij liever in 1 keer met 50 verhoogt dan elke keer 25. als jij wel het gevoel straks hebt dat je gaat hyperen kan je er altijd 25 afhalen
Ik zou niet zoveel ophogen ineens, absoluut niet. Wat een gek advies. FT wordt in de zwangerschap geadviseerd rond de 20. Ik zou er een 12.5mcg of 25mcg bij doen, meer absoluut niet. TSH liever niet onderdrukt namelijk (kleiner dan 0.01), behalve als de FT4 anders niet rond de 20 kan komen, maar dat is bij jou niet aan de orde.
Ben vandaag toch begonnen met 300 die beste man zal het vast weten. Over 4 weken weer bloedprikken. @ Soeki tsh moet onder de 1 tijdens de zwangerschap. Moet er wel even bij vermelden dat mijn tsh 1,5 jaar geleden begon op 150 en nog nooit onder de 3 is geweest!
FleurSylvano, ik zal even uitleggen waarom ik dat schreef, dat ik geen reden zag om al op te hogen: Ik word gevolgd in een universitair ziekenhuis, ik heb hashimoto (schildklier werkt dus niet meer) en bij mij moet de TSH tijdens de zwangerschap onder de 2 zitten, liefst onder de 1,5. De FT4 moet goed zitten, dat is het belangrijkste zeggen ze me, zodat de baby zeker genoeg heeft. Mijn TSH is nu zoiets van een 1,3 en dat is prima blijkbaar. Ik neem nu 200mg l-thyroxine. Ophogen kan niet zoveel kwaad denk ik, je zal wel merken als je het heel warm krijgt en je hartslag erg hoog wordt, dat je medicatie te hoog zit.
Heb inderdaad ook Hashimoto De hele familie heeft het helaas dus het was wachten op. Zodra ik hartkloppingen of gekkigheid krijg trek ik aan de bel dankjewel voor je antwoord.
Ik heb ook Hashimoto en zou zelf met 0,25 ophogen ipv 0,5. aan de andere kant voel ik zelf vaak goed aan als de sk te langzaam of te snel werkt dus kan ik nog corrigeren, ik weet niet of dat bij jou ook zo is. Ik ben trouwens opgehoogd van 2,25 naar 3,25 in de 1e 16 a 20 weken zwangerschap, sindsdien stabiel met waarden TSH rond de 0,2 en FT4 rond de 19. Ik ben dus ook wel redelijk snel omhoog gegaan...
Ook hier Hashimoto. Bij mijn zoontje ben ik maar 1 keer op hoeven hogen van 125 euthyrox naar 137,5 , mijn waardes bleven daar perfect bij. En dat laatste ben ik blijven nemen na de bevalling ook. Nu gaat mijn schildklier iets te snel, maar dat was juist goed nu ik zwanger ben. Ook ik moet weer bloedgaan prikken over 2 weken.
Hmm.. Mijn tsh was vorige week 1,5 en FT4 18 (wat de internist goed vond maar de gynaecoloog niet). Volgens de internist hoef ik nu absoluut nog niet de thyrax verhogen maar moet wel om de 3 a 4 weken bloedprikken. Toch raar dat ze allemaal wat anders zeggen..
Heb je ook Hashimoto? Daar zal vast verschil in zitten, en mijn TSH begon op 150 1,5 jaar terug dus dat zal ook wel wat anders zitten..
Mijn internist vraagt altijd ook hoe ik me voel, alleen de waardes zegt volgens hem niet alles. Maar mijn arts en mijn lijf kennende zou ik met die waardes wel het advies krijgen op te hogen. Ik snap als mede hashimoto patient zijn advies wel. Mijn Ft4 was steeds tussen de 19 en 22 en daar voel ik me top bij. Bij 17 zou ik sloom worden
Hoi, ik heb ook een trage schildklier, dit weet ik nu sinds een week. Krijg eutirox 25 om mee te beginnen voor 6-8 weken en dan opnieuw bloed prikken. Mijn tsh was 11,0 en de ft4 had wel een goede /gemiddelde waarde. Is 11,0 hoog? Kan het zijn dat het gauw weer beter gaat werken met deze tabletjes? Ik hoop het! Wordt maar niet ongesteld.. Heb daarbij ook iets verhoogde prolactine en daar krijg ik nu een maand cabergolina voor.
11 is best hoog ja daar kan je flink beroerd van zijn. Het nadeel is dat instellen wel jaren kan duren, ook kan je de medicatie enkel langzaam opbouwen ivm hartkloppingen e.d. Loop je bij de internist of gewoon bij de huisarts?
nou meiden ik heb de nieuwe bloeduitslagen, tsh 1,2 ft4 19. Ik moet weer 0,25 omhoog. Internist vroeg of ik ze echt een halfuur voor het eten neem en dit is meestal eigenlijk wel 3 kwartier dus hij vindt het ook erg traag gaan. Rot ziekte :x Maar over 4 weken weer bloedprikken hopen dat het dan nog wat beter is