goede basisschool den haag

Discussie in 'De lounge' gestart door Noolaa, 13 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noolaa

Noolaa Actief lid

6 mrt 2009
    186
    0
    0
    Den Haag
    Roos is nu al 13 maanden en het wordt nu wel eens tijd om haar in te schrijven op een basisschool (als ik al niet te laat ben).
    Ik woon zelf in Den Haag, omgeving Valkenbos/Vruchtenbuurt/Bomenbuurt en ik vroeg mij af of er hier ouders zijn die wellicht tips hebben over wat een leuke en goede school is. Er is een aantal scholen waar ik wel wat in zie, maar vind het zo moeilijk. Ik weet op dit moment natuurlijk nog niet wat voor type onderwijs geschikt voor haar is.
    Op basis waarvan hebben jullie je keuze voor een school gemaakt? Was de afstand huis-school leidend, en welke andere factoren hebben jullie laten meewegen?

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    voglens mij ben je eerder vroeg dan laat hoor, hoewel ik niet weet hoe het in de randstad gaat. Maar neem de tijd om uit te zoeken. bedenk allereerst wat voor school je wil (openbaar, christelijk(waarin weer veel vormen zijn).
    Kijk daarna eens in de buurt welke scholen in aanmerking zouden kunnen komen. Google eens naar de sites, bekijk de sites en lees de informatie.
    Bedenk bij welke school jij goed gevoel hebt (grootte, soort onderwijs etc) Neem contact op met de school en vraag of je de school mag bezoeken.
    Kijk vooral wat je aanspreekt, let op de sfeer, wat voor soort onderwijs er wordt gegeven.
    Via de sites van het ministerie kun je ook zien hoe de scholen scoren, misschien vind je dat ook nog interessant.
    vraag buren/kennisen naar hun ervaring.

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind dat je er vroeg bij bent, mijn zoon is 3,5 en staat nog niet ingeschreven..... maar ik woon in een dorp zonder wachtlijsten, dus dat scheelt.

Waarom kiezen wij voor een school:
    - identiteit (ik wil dat mijn kinderen de christelijke verhalen en vieringen ook op school meemaken)
    - opvangmogelijkheden (voor-, tussen- en naschoolse opvang moet zonder busje/taxi kunnen)
    - het gevoel moet gewoon goed zijn bij een bezoek aan de school

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

13m pas en nu al met de basisschool bezich knap hihi(Grapje)

Ik ga eigenlijk zeggen zoek eerste maar eens een leuke peuterspeelzaal voor als hij/zij 2 jaar word.

En in grote steden enz of steden waar veel scholen en kinderen zijn is het pas gebruikelijk rond 2.5/3 om in te schrijven.

Maar ga scholen langs vraag info enz onderwijs instelling onderwijs methodes.

Jennaplan montesorie enz dat soort dingen even op je gemak uit zoeken en over een jaar pas inschrijven.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Je bent echt niet vroeg hoor meid. In Den Haag krijg je het advies om in te schrijven na de 1e verjaardag van je kind.
    Ik kom zelf uit een andere buurt dan jij, kan je helaas dus niet adviseren

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Volgens mij ben je ook niet vroeg. Mijn ouders wonen in Haarlem, en daar is het hetzelfde verhaal. Bij sommige scholen kun je je geloof ik maar beter inschrijven als je zwanger bent.... hahaha

Eerst zou ik kijken welke vormen van onderwijs je aanspreken. Of in ieder geval welke vormen niet. Dan een straal bepalen. Hoever van je huis (of ga je nog verhuizen/welke wijk etc) en dan kijken op de site van de onderwijsinspectie. Van iedere school staan hier rapporten op. erg interessant. nav deze rapporten gewoon een aantal afspraken maken bij scholen die je aanspreken.
    En dan je gevoel laten spreken.

Overigens gaan we hier in januari kijken voor onze dochter. 1 jaar van tevoren dus, puur omdat het hier goed uitkomt met het werk van manlief. mbt de scholen hadden we nog wel een half jaar of langer kunnen wachten. Hier dus geen wachtlijsten..

7. Noolaa

Noolaa Actief lid

6 mrt 2009
    186
    0
    0
    Den Haag
    Hier in Den Haag is het drama met wachtlijsten. Ligt natuurlijk ook wel aan de school. Zag zelfs dat er een school was die alleen een plek kon garanderen als je kind voor de leeftijd van 6 mnd ingeschreven stond!!
    Ik heb zelf op een montessorischool gezeten en automatisch neig je daar dan ook heen. Alleen voor hetzelde geldt is zij meer een type voor klassikaal.
    Er is een christelijke school in de buurt dat wel goed staat aangeschreven, maar ben zelf niet gelovig (ieg reken ik mij zelf niet tot een bep religie) en dan lees ik weer dat ze daar elke morgen met een gebed beginnen. Is dat normaal op chr. scholen?
    Niks mis met een moment van bezinning op zn tijd, maar daar hoeft naar mijn mening niet altijd god voor bedankt te worden (no offence trouwens).

Op de websites en rondleidingen ziet alles er natuurlijk positief uit, maar ervaringen van ouders zeggen meestal veel meer.

Deel Deze Pagina