Dat is juist wel interessant, ik vind het juist jammer dat je dat niet hoort. Maar veel word ook gewoon door de mensen zelf in stand gehouden.
Ik denk dat het vaak onwetendheid is. Of het 1 of 2 keer gehoord te hebben en denken dat het dan voor iedereen geld. Dus.. door wie wordt het dan in stand gehouden.. En over voorlichting... die wordt volop gegeven hoor. Op de basisschool krijg je al vroeg als ouders te horen dat er voorlichtingslessen gegeven worden en dat de school er vanuit gaat dat je als ouders met je kind gepraat hebt. Dat wordt ook besproken met de kinderen in de klas, hoe er thuis mee om wordt gegaan. Maar er wordt geen seks voor het huwelijk gepromoot, dus voorbehoedsmiddelen ook niet. Wel wordt er gepraat over het feit dat je 'rein' je huwelijk in zou moeten gaan. Maar de jeugd van tegenwoordig is niet dom meer en weet ook wel wat er op de markt is op dat gebied. Maar t blijft een lastig onderwerp en heeft niets met schijnheiligheid oid te maken maar meer met een worstelen tussen regels en gevoelens.
Misschien wel, misschien niet. Als er al geen dialoog over aan kan worden gegaan, omdat er standvastig aan regels vast gehouden wordt en er vanuit de andere partij geen mogelijkheid is tot inleven in een andere mening dan wordt het lastig om vooroordelen uit de weg te gaan. Dat er geen seks voor het huwelijk gepromoot wordt begrijp ik, maar dat betekend dus niet dat jongeren zich er dan ook aan zullen houden. Dan is het toch goed om het ook over de pil/condooms te hebben toch? Natuurlijk weet de jeugd wat er tegenwoordig is, dat begrijp ik ook wel, maar als er thuis gezegd word je mag geen seks en je wil het toch stiekem doen, maar er mogen geen condooms gebruikt worden... snap je waar ik heen wil? En de schijnheiligheid heb ik in mijn vorige berichtjes al uitgelegd waarom ik dat zei en er zo over denk. Daarbij wil ik even duidelijk maken dat ik niks heb, tegen welk geloof dan ook. Misschien komt het nu zo over dat ik een hekel heb aan de gereformeerde gemeenschap, dat is niet zo, ik heb alleen te veel negatieve ervaringen gehad en gezien in mijn omgeving om daar positief over te denken.
Vrij over voorbehoedsmiddelen praten gebeurd niet en gebeuren. Je gaat geen dingen promoten die je kunt gebruiken bij iets wat niet mag. Dat is gewoon krom. Als je als jongere het wel wil dan heb je zelf die keuze gemaakt, ben je bang voor de gevolgen (en de reacties die je zult krijgen) dan wordt er toch wel gekozen voor anticonceptie. Anders zouden er wel veel meer kinderen voor het huwelijk 'ontstaan'. In de tijd van mijn ouders kwam het in ieder geval veel meer voor als nu. En ik denk niet dat het komt doordat de jongeren zich nu minder tot elkaar aangetrokken voelen Dat jij schijnheiligheid en negativiteit ervaren hebt met 'mijn doelgroep' vindt ik jammer. En daarom wil ik je duidelijk maken dat niet iedereen hetzelfde is. Ik heb ook negatieve dingen meegemaakt met een achterbuurman. Maar ik beoordeel nu de rest van de straat niet doordat ik die ervaring heb.
Het eerste gedeelte gaan wij het niet over eens worden... Het 2e gedeelte ligt voor mij toch écht anders en ik vind het geen vergelijking die je maakt... Ik zei al dat geen hekel heb aan de gereformeerde gemeenschap. Maar goed het maakt volgens mij weinig uit wat ik er nog over zeg, het word toch niet goed opgepakt.
Ik denk/zeg niet dat je een hekel hebt aan de gereformeerde gezindte, maar je ervaringen zijn niet positief. Dat vindt ik jammer. Ik vraag me dan af hoe goed je die 2 gezinnen kent door te stellen dat het types zijn die alleen maar sex hebben voor kinderen. Geen voorlichting geven, schijnheilig zijn enz. Ik weet wat er speelt in onze gezindte en in mij. ogen wordt het dan verkeerd/anders uitgelegd. Ik geef zelf toe dat het een lastig onderwerp is en dat er ook met een veroordelend vingertje gewezen wordt naar jongeren die de fout zijn ingegaan. Maar ik weet ook wat er vaak achter zit. En dat dat echt niet alleen schijnheiligheid genoemd kan worden. En dan blijf ik er bij dat je door 1 of 2 negatieve ervaringen je jou mening over een bepaalde gedachtengang van een geloofsgemeenschap lastig kunt baseren. Vandaar mijn vergelijking met mijn achterbuurman. Ik begrijp trouwens heel goed dat onze manier van denken vraagtekens kan oproepen, want het is eigenlijk iets wat tegen je eigen gevoelens in gaat.
Ik kende ze heel erg goed en het waren meer dan 2 ervaringen. Verder wil ik er eigenlijk niet op ingaan. Mocht je verder willen praten hierover dan liever via pb. Dit topic was volgens mij luchtig bedoeld en mede door mij is dat nu veranderd is
Nou mijn moeder anders wel. Die zij: het is jouw keuze. Als je het doet, dan met een vast vriend. En voorbehoedsmiddel. Beter dat dan een tienermoeder. Mijn vader wist van niks, die is/was strenger.
herkenbaar hoor: hier een puber van 18. Wij hebben gewoon condooms in de kast liggen, dat weet hij wel en hij zou ze ook mogen pakken. wij zijn zelf ook gelovig, en nee, wij promoten ook geen seks voor het huwelijk, liever niet, maar je kunt het niet voorkomen/verbieden. Hooguit over praten en je kind moet zelf die keuze maken. Ik ben er heel eerlijk in: ik heb vele malen liever dat hij het "open en bloot" zou doen, dus dat wij het weten, in zijn eigen bed, met een vaste vriendin, incl voorbehoedsmiddelen, dat dat hij bang zou zijn dat we het afkeuren, om die reden het buiten in de bosjes moet doen (bij wijze van) geen condooms haalt, uit schaamte of geen geld of wat dan ook en op die manier zijn (nu fictieve) vriendin zwanger zou maken, of een soa op zou lopen.
Ik speel altijd een beetje "dommetje" als het over dit onderwerp gaat. Ik hoor aan hoeveel mijn oudste al weet en probeer dan zo goed en eerlijk mogelijk uitleg te geven. Dus er is een eitje en zaadje nodig voor een baby maar hoef nog geen uitleg te geven hoe dat zaadje bij het eitje komt omdat hij er nog niet om vraagt. Laatst hadden we het wel over hoe de baby's dan naar buiten kwamen. Ik heb 2 keer een keizersnede gehad dus dat was eerst mijn uitleg maar nu in het kort een uitleg hoe het anders kan bij een vrouw. Hij vond het op dat moment niet interessant om verder te vragen. Wel zei hij laatst, mam twee mannen die verliefd zijn kunnen dus niet samen een kind krijgen. Nee schat, dat heb je goed begrepen! De uiterlijk kenmerken weten ze dondersgoed aangezien wij ook bloot lopen waar zij bij zijn. Ik wil daar ook geen geheim/ taboe of iets dergelijks van maken
Correctie: Dat vind jij krom! Wij zijn ook gereformeerd, mijn man werkt binnen de kerk en wij zijn er wel erg voor ! Als je dan een bepaald beeld recht wil zegten, houdt het dan bij jezelf voordat je andere 'foutieve' beeldvorming creeert over mede-christenen.
Ik sprak vanuit mijzelf en mijn kerkgenootschap. Sorry, ik dacht dat je dat wel begrepen had. De discussie ging over de 'streng gereformeerde' hoek. Lijkt me niet dat je je aangesproken hoeft te voelem als je daar niet bij hoort.
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er ook binnen jouw kerkgemeenschap mensen zijn die er anders over denken dan jij.
Vandaag gelezen/gezien, vond het wel heel leuk. Ouders vertellen kinderen waar baby’s vandaan komen. Hun reacties zijn geniaal! | TrendNova
Tja hier nog even wachten maar wat een slimme kinderen Hier was het je bent vrouw nou joepie :/ Ook geen taart (niet eerlijk). En had een eerste echte vriend en toen was het o dan ga je aan de pil. Nou prima toch. Over geloof. Fijn dat jullie die hebben en deze regels leven. Maar heel eerlijk we leven niet meer in het jaar 1500 waar sex taboe is maar we zijn zoveel jaren verder. Word het niet eens tijd om toch eerlijk en open te zijn sex voor het huwelijk liever safe Toch? Kijk leef je in een dorp waar dat normaal is dan is het gemakkelijker om daarover te zwijgen en die regels te leven. Woon je in een dorp/stad dan gaat het al moeilijker. Vergeet niet dat er bij 6 jaar al vorlichting gegeven word omdat het een sport lijkt te zijn om zo vroeg mogelijk ontmaagt te worden. En op te scheppen
Wat dus betekend dat iemand die.geen zonde begaan heeft iemand mag veroordelen. En er zijn er.maar bar weinig die geen zonde begaan zijn Ook dit staat in.de bijbel; Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. (Lukas 6:37) Ben het voor de rest helemaal met buffy eens! Ook door.meerdere ervaringen en persoonlijk meegemaakt. OT: hier gelukkig nog niet. Ze kwam er zelf mee dat de baby uit de navel gehaald word en papa's en mama's goed moeten knuffelen. En als het dan niet lukt verkopen ze ze vast bij de action..
Dit heb ik ook in de bijbel gelezen (jaja, Buffy is ook met het geloof opgevoed) dus ja, wie de schoen past trekt hem aan... LOL ben blij dat er iig iemand is die het met me eens is
Het gaat niet zozeer over eens/oneens, maar meer dat de hele 'geloof' discussie zo off-topic is Open misschien je eigen topic over dit onderwerp?