Na arretjescake, zijn nu de zandkoekjes aan de beurt! Vind ze echt zo lekker alleen als ik op internet naar een recept zoek dan zie ik zoveel verschillen, allemaal verschillende verhoudingen... Weet dus ook niet zo goed welke het beste is daarvan, het is al zo lang geleden dat ik zandkoekjes heb gemaakt. Volgens mij was dat op basis van een recept uit een BlueBand kookboekje (die mijn moeder heeft). Dus als je een succesrecept hebt, hier posten graag.
KOEKJES MET JAM 300g bloem half zakje bakpoeder 200g roomboter 150g witte basterdsuiker 1 z vanillesuiker Snufje zout Jam Deeg maken. Rol maken. Opstijven in koelkast/ vriezer. Plakjes snijden. Gaatjes met je duim maken en vullen met jam. 150 graden.
Hèt koekjesdeeg recept is dit: 200 gr boter 200 gr suiker 400 gr bloem 1 ei Theelepel vanille aroma. Even in de koeling laten rusten in plastic. Lekker dik rollen en na uitsteken nog even koelen, zo blijven de vormpjes perfect tijdens bakken! Ongeveer 18 min op 175 gr Lekker!!!
Van een ander forumlid! De lekkerste koekjes (en de slechtste ) 250 gr. boter (margarine, ongezouten, bijvoorbeeld dat blauwe pakje van Bertolli of Wajang dat groene pakje) 220 gr. tarwebloem 160 gr. zelfrijzend bakmeel 150 gr. witte basterdsuiker 1 zakje vanille suiker Boter even een uurtje vooraf uit de ijskast en in kleine brokjes snijden (dat mixt beter). Alles tegelijk in de beslagkom en met de mixer (van die kneedstaven gebruiken) doormixen tot het korrelig wordt. Het beslag wordt niet 1 klomp dus dat moet je zelf nog tot een klomp kneden met je handen. Ik verdeel het altijd over 2 porties omdat dit makkelijker kneed. Blijven doorkneden tot het een smeuige zachte deegbal is. Deze vervolgens of uitrollen met een deegroller en met koekvormpjes de koekjes uit stansen. Of het deeg tot een rol maken (soort van leverworst) en er plakjes van snijden. Oven (hetelucht) voorverwarmen 5 minuutjes op 150 graden. Koekjes op de bakplaat met bakpapier leggen, hou voldoende ruimte tussen de koekjes. En doe de bakplaat op de middelste hoogte in je ogen, of één daarONDER. Niet bovenin. Als het deeg teveel is voor 1 bakplaat doe je nadat de eerste portie klaar zijn de volgende portie in de oven. Laat ze niet TE donker worden, als ze een beetje gelig zijn van kleur dan is het goed! De koekjes zijn nog een beetje warm en zacht als ze uit de oven komen dus gebruik een platte spatel om ze van de bakplaat op het (schone) aanrecht neer te leggen. Laten afkoelen en klaar Als ze afgekoeld zijn kun je als variatie ze nog versieren met glazuur of andere 'versiersels' maar eigenlijk vind ik ze 'kaal' het lekkerst! Mmmmmmmmmm eet smakelijk. Ik hoor graag van jullie of het is gelukt en wat jullie ervan vinden! Oh sorrie dames ik vergeet helemaal de tijd erbij te zetten hoelang ze in de oven moeten. Tsja dat verschilt nogal per oven (een oude of nieuwe of het merk). Maar wat ik al zei, laat ze niet TE donker worden en niet te geel. Als ze nog erg bol staan dan zijn ze nog niet goed, dan is de binnenkant nog niet doorgegaard. Maar ze moeten zeker 25/30 minuten maar blijf er even bij vanaf 20 minuten, dan kun je het beter in de gaten houden. __________________
Deze ga ik proberen! Al zat er in het recept uit dat ene boekje van BlueBand volgens mij geen ei, en vanille-aroma gebruik ik niet i.v.m de alcohol maar dat is vast wel te vervangen door vanillesuiker.
Ik gebruik altijd een recept van de AH website: Zandkoekjes Ik gebruik dan gewone suiker, witte basterdsuiker heb ik niet in huis. Deze zijn iets minder zoet doordat de verhouding suiker/bloem anders ligt maar ze zijn wel erg lekker!
Bij mijn weten is het 1:2:3 recept het standaard zandkoekjes recept. Evt. 1 ei toevoegen maar hoeft niet. Zandkoekjes 100 gram suiker 200 gram boter 300 gram meel evt 1 ei evt. wat citroenrasp of 1 zakje vanillesuiker Met de ingrediënten een soepel deeg kneden. In de koelkast een uurtje laten opstijven. Uitrollen (tussen twee stukken keukenplastic) maar zorg dat het vrij dik blijft (min. halve cm), koekjes uitsteken. Bakken bij 140/160 graden, ongeveer een half uur / tot ze lichtbruin zijn.
Ik ben net 200 koekjes aan het bakken voor school Gebruik het volgende: 100 gram bloem 75 boter 50 suiker. Bewust zonder ei omdat er nog wel eens mensen allergies zijn voor ei.
JA, die is het! Idd van dat 1-2-3, alleen ik onthoud nooit van wat nou 1, van wat 2 en 3. Hartelijk dank <3