Hallo allemaal, Ik heb een zoontje van bijna 2,5 jaar en ben eind maart bevallen van een dochter. Onze zoon zit in de peuter puberteit en hoe? Tja en.hoe dat is een goede vraag. Jason accepteerd het woord nee niet (moet je eens wat aan hem vragen dan weet hij prima wat nee is en weet het.prima uit te spreken) echt jaloers op zijn zusje is hij niet we betrekken hem overal bij hij mag helpen de fles geven en heeft haar regelmatig met toezicht op schoot en het teots straalt er van af. Jason zijn buien, het begint momenteel al zodra zijn ogen open gaan. Het is gelijk mama snoepje, waarop ik antwoord nee Jason we gaan eerst lekker pap of een boterham eten en daarna mag je wat hebben met als gevolg dat het schaaltje pap of het bordje met brood door de kamer vliegt en dan vraagt hij weer om snoep, nee jason jij bent nu stout geweest dus krijgt geen snoep, met als gevolg meneer wordt nog bozer en gooit wat naar me hoof. Op dat moment krijgt hij ook gelijk straf wat hem ook weer niet boeit. Hij blijft wel zitten oo zijn stoel of op de trap maar vervolgens herhaalt alles zich weer. Als het nu niet gaat zoals jason het wilt worden de haren uit je hoofd getrokken en de ogen uit je hoofd geprikt. Wat moet.ik hier nu mee? Hij heeft.me.momenteel al zo ver dat ik uit eindelijk (niet waar hij bij is) in tranen uit barst, waar is mijn lieve jongen gebleven? Jason was een hele rustige en makkelijke baby ook met een jaar was hij mega makkelijk en zo lief je had geen kind aan hem en ineens is dit omgedraaid. Daar waar je hem 30x straf geef blijft hij het de 31ste keer nog doen ik weet gewoon niet meer hoe ik hem aan moet pakken en we doen toch van alles met hem. Naar buiten, kleuren, plakken, hij mag altijd helpen met van alles. Hij gaat 2 middagen per week naar de psz en daar is het een engel en okk bij anderen is het een engel. Zijn 3 rrr heeft hij wel want het is wel een.mannetje voor rust regelmaat en rijnheid. Altijd om 19.00 in de douche en naar bed, altijd avond eten tussen 17.00 en 18.15 ga zo maar door. %k zit hier echt met me handen in het haar
ja moeilijke fase he.. Hier ook af en toe drama. En dan met nog een kleintje er net bij is voor zowel hem als jou wennen. Er zijn een aantal dingen die hier redelijk werken; Net nee zeggen, maar een variant daarop. " ja je mag een snoepje als je vanmiddag uit bed komt " en gelijk afleiden. " zullen we nu een liedje zingen. Verder ( beperkte ) keuzes geven. Als ze naar bed moet en niet wil .. " je mag kiezen of je loopt nu mee naar boven, of mama tilt je naar boven" Verder kies ik echt uit of ik hier wel of niet strijd over ga maken... regenlaarzen aan naar de supermarkt terwijl het 25 graden is.. Pech dan.. maak wel over belangrijkere dingen ruzie. heel veel succes.. het gaat over echt !
En ik zou ook niet onderschatten wat een baby teweeg kan brengen bij een kind van 2. Hier nooit jaloerse buien, maar wel moeilijke slapen en dwarse buien. Het is namelijk ook een manier van aandacht vragen: liever negatieve alleenaandacht dan geen. Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie geen alleenaandacht geven aan J, maar zo kan het voor hem wel voelen Verder zou ik heel erg consequent zijn, proberen het woord nee te vermijden en idd niet overal een strijd van maken: beslis wat echt belangrijke zaken zijn. Als T bij het ontwaken direct om een snoepje zou vragen, zou ik in lachen uitbarsten en er een grap van maken. Gewoon om ook de absurditeit van de vraag te benaderukken . En hem dan over mn schouder gooien, naar beneden tillen en ondertussen een liedje zingen over de lekkere boterham die we gaan eten, met een heerlijk kopje thee en verse sinaasappelsap die papa speciaal voor m maakt (oid) . Negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, niet te veel straf geven (vaak is even een timeout op de gang al meer dan genoeg om negatief of driftig gedrag te doorbreken) want ook dat is aandacht én roept alleen maar meer weerstand en negativiteit op en goed gedrag zoveel mogelijk belonen. Misschien is het een idee om een avond over Triple P te volgen? Als het goed is kun je daar info over krijgen op het CB of bij de peuterspeelzaal als hij daarheen gaat (en misschien is dat ook een goed idee als hij daar nog niet naartoe gaat: wellicht toe aan 'school'). Succes!