Na aanleiding van verjaardagskaarten en kerstkaarten sturen na elkaar begon ik me wat af te vragen. Misschien een leuk idee voor hier?? Vroeger toen ik klein was kreeg ik weleens een ketting brief, ik vond dat altijd heel leuk om te doen en deed daarom ook altijd mee. Ik vroeg me af of zoiets nog steeds in omloop is? Of is zoiets weer op te starten? En hoe werkte het ook alweer? het is alweer een jaar of 16 geleden hihi.....
Een kettingbrief is een brief die de ontvanger enige malen moet kopiëren en vervolgens door moet sturen. De bedoeling is dat zo veel mogelijk mensen de brief ontvangen. Vaak speelt er wat eigenbelang mee. Dat kan onschuldig zijn, maar ook illegaal. Betrekkelijk onschuldig lijken het soort kettingbrieven waarin men bijvoorbeeld zijn naam onderaan een lijstje moet zetten en de bovenste naam weglaat, maar aan deze persoon wel een ansicht moet sturen. Als men dan de kettingbrief naar vijf verschillende mensen stuurt en de lijst 5 namen bevat zou men na enige tijd zelf 55 = 3125 ansichten ontvangen, mits iedereen mee zou doen. Veel kwalijker wordt het als men op deze manier geld moet overmaken, dan begint het al snel te lijken op het piramidespel. Dat de methode niet werkt, blijkt na enig rekenwerk. Als de brief 11 maal verder gaat, is het aantal brieven dat moet worden verzonden 511 = 48.828.125, dus meer dan het aantal inwoners van Nederland en België tezamen.
Ik heb er nooit kwaad in gezien, k heb altijd mee gedaan vond het erg leuk, kreeg altijd kaartjes van overal weg!