Vanmorgen toen ik onze dochter ging halen zag ik dat een van de moeders haar twee jarige dochter op de passagiersstoel had gezet zonder stoeltje Ik kon het bijna niet geloven, maar zelfs na een verbaasde tweede blik was het toch echt zo. Hoe achteloos ga je dan om met het leven van je kind? Een autostoeltje kun je al voor 35,- kopen, daar zal het dan toch niet aan liggen? Zelfs voor een klein stukje vind ik hetnal levensgevaarlijk! Helaas niks ervan kunnen zeggen omdat moeder al in de auto zat voordat ik goed en wel besefte dat er ook moeders bestaan die dit echt doen.
Ik beken schuld......heb dit maandag ook gedaan. Onze zoon is 3,7 jaar en groot voor zijn leeftijd.. Toen ik hem maandag met de auto naar de oki bracht vroeg hij of hij een keer langs mama mocht zitten...en dat mocht van mij. Is een minuut rijden naar de oki en in een rustig dorp dus zag er eigenlijk het gevaar niet van in.....
Niet meer doen dus! Al rij jij van je oprit af, er hoeft maar een gek de hoek om te komen... *en nee bedoel dit nu niet boos naar jou, je weet nu wel beter*
Is toch een kleine moeite om hem dan in zijn eigen stoel naast je te zetten? Al is het maar voor die ene minuut.
Ik begrijp er ook niets van! Mijn buurman kwam vanmiddag ook aan met 1 kind op de stoel en 1 zelfs op schoot. Grappig wat hij het vond.. Ik snap het niet!
Ik zou me daar niet zo druk om maken .. Is hun eigen verantwoordelijkheid. Ik doe ze hier ongeacht de afstand in de auto stoel .. Doen andere dat niet tja moeten ze zelf weten toch ?
Ik begrijp zulke dingen ook helemaal niet. Gisteren waren wij een hapje gaan eten en daarna gingen we boodschappen doen. We hadden de auto geparkeerd bij de plaats waar we gingen eten, de AH was 50 meter verder. Na het eten zet ik ons zoontje in de auto en maakte hem goed vast, toen zei mijn vriend dat dat helemaal niet nodig was omdat de AH maar 100 meter verder was. Heb toen toch even duidelijk gezegd dat ook al was het 5 meter,veiligheid voor alles!!! En dat als hij in de zomer nog zo denkt over de veiligheid het samen een ijsje eten hij mag vergeten als vader zoon moment! Want dan zou ik het niet vertrouwen. Daar kan ik echt boos om worden! Veiligheid zoontje gaat boven alles!
Je hebt gelijk hoor.... Doordat ik in een klein dorp woon en hier rond die tijd weinig verkeer is zag ik er voor dat stukje geen kwaad in... Vooral omdat hij wat groter is...maar nu ik het zo lees denk ik,wat dom van mij... Normaal breng ik hem met de fiets naar school,maar omdat ik na het wegbrengen direct door naar Venlo moet pak ik nu ff de auto...
Zo zag ik vorige week iemand die de maxicosi met de rijrichting mee in de auto had staan. En geen gordels! Was zo verbaasd en staat een enorme sticker op hoe te monteren! En weet toevallig dat die baby max 3mnd is.
Erg onverantwoord ja, maar ik snap de ophef niet zo, telkens wanneer het om dit onderwerp gaat. Ik vind sommige dingen veeeeele malen erger, maar daar is nooit zo'n ophef over. Ik vind bijv. dat een rokende zwangere een hogere boete verschuldigd zou moeten zijn, of een fietsende mama met baby in draagzak. Deze acties vind ik vele malen gevaarlijker dan een kind los in de auto, hoe erg dat laatste ook is. Zal wel weer aan mij liggen
Dat doe ik dus wel. Stel je voor dat ze een aanrijding krijgt door eigen onoplettendheid. Zij rijdt 30km en die andere ook, als dat botst is dat op een snelheid van 60km/ph. Dat kind heeft geen schijn van kans en raakt of heel ernstig gewond met alle gevolgen of erger...overlijd..die andere bestuurder blijft daarna met een trauma zitten wat niet nodig was geweest en het kind is ook zwaar de dupe om mama's besluit om geen autostoel te gebruiken. Als ik er alleen al aan denk wil ik mijn kids meteen even knuffelen.
Tja, zie helaas vrijwel dagelijks dingen die ik onverantwoord, verwerpelijk of echt helemaal niet ok vind: roken in bijzijn van kinderen, ouders die geen gordel om hebben, bellen achter het stuur, niet stoppen bij een zebrapad, kinderen los in de auto, taalgebruik van kinderen/ouders, kinderen zonder zwembandjes in het zwembad en weet ik wat niet al.. Zelf zal ik ook wel weer dingen doen die een ander mogelijk onverantwoord vindt. Zo zit de middelste geregeld in het fietsstoeltje, maar zonder gordeltje achterop de fiets. De oudste fietst en skeelert zonder helm. Zullen sommigen vast onverantwoord vinden, maar zijn onze kinderen.
ohhh ik zal wel wat gemopper over me heen krijgen... maar vanmiddag heb ik ook dochter naast me laten zitten en ze heeft zelfs een stukje mogen sturen. het was dan ook maar voor 1 straat.. van mn s.zus naar mn eigen huis in een redelijk afgesloten buurt , dus effectief maar 100 meter ofzo.. zie daar het kwaad niet van in. en ja het kan een gevaar zijn.... maar vroeger zaten we überhaupt niet vast en soms heel soms vind ik dat we in deze tijd te veilig bezig zijn.... sommige zouden me veroordelen maar wellicht dat deze hun kinderen wel laten fietsen zonder een helm op, in nederland niet ongewoon, terwijl in andere landen iedereen met een helm fietst. etc... tis ook maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Ik wil niet denken wat voor nare dingen er kunnen gebeuren wanneer je omvalt of wanneer je wordt aangereden door een motor of auto. De kans dat je van de fiets valt lijkt me vele malen groter dan een zeer ernstige autoongeluk. Ik zeg dit niet om alle met draagzak fietsende ouders te veroordelen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik de grote ophef mbt dit onderwerp niet goed begrijp, nu er ergere dingen gebeuren, waar niemand wat over zegt.
Dit dus. Verstandig is het niet maar zo heeft iedereen haar eigen grenzen, waardes en normen. En waar de een veel gevaar in ziet vindt de ander het wel mee vallen. Misschien doet ze het anders nooit en is het een veel betere, zorgzame moeder dan wij allemaal bijelkaar......