Hoi hoi! Ik sta bekend met hyperventilatie. Soms kan ik heel verkeerd ademen, waardoor ik benauwd word en ook duizelig. Ze vermoeden bij mij dat ik last heb van chronische hyperventilatie, omdat ik vaak op dezelfde plekken last heb van duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, etc. Nu is mijn vraag: zijn er mensen die ook last hebben van hyperventilatie en hoe ging dit bij de bevalling bij jullie? Ik ben zó bang dat ik straks zo benauwd word bij de bevalling, helemaal verkeerd adem, en dan flauwval of zo! En hebben jullie eventuele tips voor mij?
Hier ook iemand met chronische hyperventilatie. Ik kan je natuurlijk nog niet vertellen hoe dat gaat met bevallen, maar wat ik wel weet is dat je met hyperventilatie het gevoel kan krijgen dat je flauw valt, maar nooit echt flauw zult vallen. Ik heb op het moment hulp voor mijn hyperventilatie, omdat ik graag wil genieten van mijn zwangerschap zonder de klachten van hyperventilatie. Ik moet zeggen dat het dit keer (al tig dingen geprobeert) echt helpt. Dus als je een adres zoekt dat je kan helpen hoor ik het wel.
Ik was daar ook heel bang voor! Heb ook veel last gehad van hyperventilatie en ook wel eens flauw gevallen. Ik weet niet of je een zwangerschapscursus volgt (heb gevolgd)? Probeer je zoveel mogelijk aan die tips te houden. Bij het wegpuffen van de weeën is het namelijk de de bedoeling dat je relatief kort inademt (bij voorkeur door je neus) en met kleine stootjes door je mond uitademt. Zo komt er nooit teveel zuurstof binnen, want daar word je juist dol/benauwd van, met als gevolg dat je nog dieper gaat inademenen en er nóg meer zuurstof binnenkomt. Dan ga je dus hyperventileren. Bij mij hielp het heel erg om me bij het 'puffen' te houden. Als je dit goed doet (en vol kan houden) kun je in principe niet gaan hyperventileren. Ik heb er in ieder geval helemaal geen last van gehad, gelukkig! Probeer ook heel rustig te blijven, paniek werkt ook hyperventilatie in de hand.
Ook ik heb heel erg hyperventilatie gehad, zo'n 4 jaar lang. Durfde de deur niet uit omdat mijn grootste angst was: flauwvallen. Het is me overigens nooit gebeurd! Nu jaren later heb ik er soms nog last van, maar ik herken het meteen. Mijn vraag aan jou is dan ook: ben je er nog angstig voor? Ik ben nu zo ver dat ik er niet meer bang voor ben. Zodra ik het voel aankomen, weet ik gewoon dat ik verkeerd adem. Ik probeer dan opnieuw te 'aarden' door bewust mezelf te ontspannen. Wat mijn enorm heeft geholpen is mensendieck therapie. Ik heb dit bijna 2 jaar gehad en daar heb ik eigenlijk pas goed leren ademen. Er zijn ook mensendieck therapeuten die zwangerschapsbegeleiding geven weet ik! Soms ben ik ook nog wel eens angstig voor de bevalling, maar door de zwangerschapscursus die ik nu heb (zwangerfit) leer ik weer goed te ademen diep in mijn onderbuik. Wat ik 's avonds vaak doe als ik ga slapen is mijn handen in mijn liezen leggen en mijn adem als het ware naar beneden probeer te brengen (en dus niet oppervlakkig ademen). In ieder geval succes met je zwangerschap en straks de bevalling!