HA flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door RoAn1981, 20 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik ben me een beetje aan het oriënteren op flesvoeding voor onze tweede die in augustus geboren wordt. Bij onze dochter hebben we ook vanaf dag 1 flesvoeding gegeven, toen Friso Standaard. In de loop der tijd hebben we heel wat verschillende soorten flesvoeding geprobeerd want het liep niet bepaald makkelijk. Ze dronk haar flessen bijna nooit leeg en had last van overstrekking en dat soort dingen. Ze had reflux en later kwam er een vermoeden van KMA waarvoor we bij de kinderarts terecht kwamen. Einde van het liedje bleek het niet zo te zijn en met een maand of 5,6 was de ellende opeens voorbij.

Nu zou ik heel graag bij nr 2 deze ellende proberen te voorkomen. En natuurlijk kun je dit soort dingen nooit helemaal uitsluiten maar wellicht dat gelijk beginnen met hypo allergene voeding een slimme zet zou zijn, volgens mijn verloskundige in ieder geval. Zelf ben ik bijv. allergisch en heb eczeem en astma, verder komt allergie sowiezo in onze families voor.

Wie heeft ervaring en/of tips?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #2 Averlhach, 20 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    Ik ben beide keren begonnen met h.a. voeding.

Mijn oudste werd geboren en eerst bv gegeven, maar door omstandigheden snel over naar fv, h.a.. Toen hij een week oud was begonnen de drama's. En vlak erna voldeed hij meer dan genoeg aan de richtlijnen voor een huilbaby. (Krijsde 8 tot 10 uur per dag, dagelijks)
    Uiteindelijk toch kea, verborgen reflux en kiss. Pas nadat we de juiste voeding hadden, nutramigen, medicatie en behandelingen bij een osteopaat kregen we een 'tevreden' baby.

Bij de jongste direct fv. In eerste instantie ging het prima, maar na een maand kwamen de problemen. Ook huilen, maar gelukkig minder. Mijn vermoeden was reflux en kea, ondanks h.a. voeding. Reflux werd erkent door ka, ha wou er niet aan, maar kea was niet mogelijk. Medicatie voor reflux, wat uiteindelijk wel goed hielp.
    Uiteindelijk met 12 maanden werd het te gek en zijn we koemelkvrij gaan eten. En toen bleek ook hij kea te hebben.

Ja, h.a. voeding kan helpen bij het voorkomen van kea. Het is lichter verteerbaar, dus makkelijker te verwerken voor de darmen. Maar het geeft absoluut geen garantie.

Tips;
    Wat voor fv je ook geeft, bouw niet zo snel op kwa hoeveelheden. Volg dus niet het standaard advies op van het cb, zo snel mogelijk naar zo weinig mogelijke flessen. Bijna elk kindje heeft in meer of mindere mate reflux en grote flessen zijn echt funest. Liever wat langer door op kleinere flesjes. Want of je nu 8 x 90/3 (=24 schepjes) of 6x 120/4 (=24 schepjes) geeft, dat maakt voor het totale plaatje en de groei niet uit, maar voor je kindje juist wel. Kleinere flesjes betekend minder volle maag, betekend minder reflux klachten en veel gelijkmatiger werken voor de darmen. En je kindje gaat echt niet slechter groeien door die kleinere flesjes.

Blijf naar je kindje kijken en de leefregels voor reflux kan je al vanaf de geboorte opvolgen, waardoor de heftigheid van de klachten minder kunnen blijven.

Deel Deze Pagina