Het lijkt weer erger te worden. Al toen dl nog in het ziekenhuis lag, hadden wij het vermoeden van verborgen reflux. Dl heeft tot 4 weken na de uitgerekende datum deels sondevoeding gehad. Ze dronk zelf ongeveer 20-25 cc, aan de borst of uit de fles. Dan was het huilen, onrust etc. Ze wilde dan niet meer drinken. Ze kreeg het restant dan via de sonde. Dat was drama, ze werkte de voeding tegen, ze duwde het terug de spuit in etc. De artsen en verpleging zeiden dat dat door de krampjes kwam. Na de voeding was ze erg onrustig en vaak aan het naslikken. Dat hoorde er volgens hen bij. Uiteindelijk wilde 1 van de kinderartsen, omvan mijn gezeur af te zijn, nutriton door de voeding proberen. Vanaf dat moment is dl beter gaan drinken en ging de sondevoeding zonder problemen. Iedereen stond verbaasd. Dit zo thuis ook doorgezet. Toen ik om medische redenen moest stoppen met kolven, zijn we overgestapt op kv, Enfamil AR. Dit is tot 2 weken geleden vrij goed gegaan. Drinken is wel al die tijd moeizaam gegaan. Zolang wij op verzoek voeden ging het goed. Sinds 2 weken is het weer mis. Het begint 1,5 uur na het begin van de voeding. Je hoort dl een paar keer slikken en dan begint ze te huilen. Noem het maar gerust krijsen. Het is duidelijk dat ze pijn heeft. Veel slikken, hevig overstrekken en veel speekselbellen. Ze ruikt ook vaak iets zurig dan. We voegen inmiddels weer nutriton toe aan de voeding. Dat helpt maar heel iets. En dl drinkt er slecht door, de voeding is te dik. Ook is ze langer verzadigd, dus kleinere porties en vaker drinken werkt niet. Ik heb maandag het ziekenhuis gebeld. De verpleegkundige heeft overlegd met de kinderarts. Antwoord, minder nutriton gebruiken of gewone voeding + nutriton ipv AR. Dat levert alleen maar meer pijn op bij dl. Ik heb vrijdag een afspraak bij de neonatologie verpleegkundige voor gewone controle. Dan kunnen ze deze klachten nogmaals bespreken. Hoe kan ik ze overtuigen dat dl echt pijn heeft en dat er "iets" moet gebeuren? Rechtop houden na de voeding doen we. Bedje staat goed schuin. Ze doet 30 min. over de fles. Rechtop in de draagdoek doen we ook vaak met wandelen. Overdag slaapt ze hazenslaapjes, 's nachts slaapt ze prima (6-8 uur). Ik ben inmiddels einde raad. Ze heeft zo'n pijn en ik kan niets voor haar doen.
Ik zou heel duidelijk aangeven dat jouw dochter ontroostbaar huilt, last heeft, slikt, zuur ruikt etc en dat jij het het waard vind om daar iets aan te doen. Vraag om Nexium! Bij de meeste kinderen lijkt dit het beste te werken en is fijn(er) om te geven. Daarnaast moet je overwegen of zij misschien last heeft van koemelkallergie (drinkt zij onrustig? Drinkt zij slecht haar flessen leeg?) Mijn zoontje had al 3 dagen na de geboorte zogenaamd last van krampen, daarna werd het verborgen reflux maar medicijnen hielpen gering. Hij was een huilbaby en toen ik na 3,5 mnd radeloos bij de kinderarts zat kreeg hij eindelijk Nutramigen. Na 2 wk was hij een ander kind. Op den duur ook gestopt met de Nexium. Je moet je vooral bedenken dat jij het voortouw moet nemen en niet moet gaan wachten totdat de arts met ideeën komt. Wees helder en duidelijk in wat je ziet, wat je daarbij voelt en wat jouw beleving is en dat je wilt dat er wat aan gedaan wordt omdat je het niet langer aan wilt kijken. Succes!
Ik zou minimaal van de vpk eisen dat zij dit overlegd met de KA... Ik zou daarbij ook je eigen vermoedens uitspreken. En als ik het verhaal zo lees, lijkt het ( heel erg) op ons verhaal. Dat werd ook slechter naarmate ze langer thuis was... Wij hebben van alles geprobeerd ook. Wij hebben nooit verdikt, omdat je als je een verborgen reflux hebt, dat het zure dan in de slokdarm kan blijven staan en daardoor de slokdarm kan aantasten. Wij hebben motilium en zantac gebruikt en dat hielp wel wat. Nexium ook geprobeerd, maar dit had bij onze dame geen effect. Hier las ik dat veel baby's het daar goed op doen, dus daarom gevraagd en geprobeerd, maar hielp hier dus niet... Uiteindelijk ging het hier vanzelf over... Maar ook wij hadden een lange(re) adem nodig. Ik hoop dat het snel beter gaat bij jullie! Het is zo sneu voor die kleintjes! Grtz.
Heel herkenbaar. Mijn zoontje heeft ook een verborgen reflux. En krijgt nu nexium. Nu heeft hij ook een koemelk allergie/ lactose intolerantie. Ik zou op je strepen blijven staan en vooral je gevoel volgen
Ons mannetje spuugde alles uit (niks verborgen aan zijn reflux) en van de nutriton door de afgelkolfde melk bleef het binnen, maar krijste hij het uit... Het bleef dus in zijn slokdarm hangen. Onze ka was heel begrijpend, heeft eerst zantac (met spoed via de huisarts) en toen dat niet hielp nexium voorgeschreven. We kregen een heel ander kind... Ik hoop dat als de ka jullie ziet dit ook begrijpt.
Hier een beetje hetzelfde verhaal. Onze kleine meid krijgt sinds afgelopen zaterdag ipv pepti junior voeding nutramigen en Nexium. Het gaat langzamerhand iets beter. Hoe veel boeding krijgt je kleintje?
Wat een moeilijke situatie. Mijn zoontje is met 35,2 geboren en had alle tekenen va reflux. Wat ik toen merkte was dat ik echt moest door drammen voor hij medicijnen kreeg. Maar zodra hij deze kreeg was de pijn minder zichtbaar. Sliep hij langer etc.. Blijven doordrammen erover..zelf voorstellen of hij een zuurremmer mag proberen... succes
Sorry, ik zie nu de reacties pas. Tijdens de afspraak heeft de verpleegkundige gelijk de kinderarts erbij gehaald. Die heeft Nexium voorgeschreven. Dit hielp met een paar dagen al. Wat een verschil zeg! J. is rustiger, slaap beter, is vrolijker. Ze heeft duidelijk geen pijn meer. De kinderarts heeft in het systeem laten zetten dat we ten aller tijde een telefonisch consult met hem kunnen krijgen als er iets is. Dan is dat voor de dienstdoende verpleegkundige ook duidelijk. Wel een geruststelling!