Ik geef nog steeds volledige borstvoeding aan mijn bijna 6 maanden oude dochter, inmiddels krijgt ze ook wat bijvoeding maar daarvan eet ze nog zo weinig dat ze eigenlijk nog even veel bv drinkt. Met moeite heb ik haar rond 5 maanden in een ritme van 5 voedingen per dag kunnen krijgen. Tijden ongeveer 7 - 11 - 15 - 19 - 23 uur. Maar sinds 3 weken is het slapen verschrikkelijk. Ze wordt 's nachts tussen 2 en 4 uur wakker, huilen, uren wakker, alleen maar bij mij in bed in slaap willen vallen. Soms drinkt ze dan wat, maar ik heb het idee dat ze dat niet uit honger maar uit troostbehoefte doet. Toch vraag ik me af of het aan te weinig voeding kan liggen? En wat doe ik daar dan aan? Haar zuigbehoefte is trouwens nog steeds vrij hoog volgens mij. De fles weigert ze, een speen ook al vanaf het begin, maar ze valt enkel in slaap door een pink (of wiegend in auto / kinderwagen).
Veel kindjes hebben de nachtvoeding nog erg nodig: dit is een voeding waar de meeste kindjes de meeste calorieen uit halen. (tot een 25% van totale voedingsbehoefte wordt vaak in de nacht gedronken) Veel moeders hebben ook de nachtvoeding nodig om hun productie in balans te houden. Ik weet niet of dat bij jullie ook aan de orde is, of dat je makkelijk voldoende produceert. Daarnaast komen kindjes in de nacht wanneer het dagritme anders wordt, weer aan het werk bijvoorbeeld, of iets onder de leden. Voor het eerst naar opvang of een groeispurt die er aan komt. Dat ze nog niet veel eet is niet erg: 6-9 maanden is periode van ontdekken van andere smaken en structuren. Kennismaken dus met eten, meer dan eten zelf. tussen 9-12 maanden verwachten we dat er daadwerkelijk calorieen binnen komen naast borstvoeding Met 12 maanden kunnen kindjes een heel eind met de pot mee eten. Bij sommige kindjes helpt het om het zelf te doen: geef wat in de hand en zie maar wat er gebeurt. Eigen tempo respecteren kan vooruitgang betekenen! Succes!