Haagse basisschool moet schadevergoeding betalen wegens missen schoolfoto

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 10 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind het bizar. Hoe kom je er uberhaupt op om € 10.000,- te eisen omdat je kind niet op de klassenfoto staat?! Ik denk dat deze vrouw beslist niet dom is en dit als een mooie opening heeft gezien voor een leuk bedrag op haar rekening. Jammer voor haar dat het "maar" € 500,- is. 500 teveel vind ik. De kans is groot dat hierdoor meer ouders dit gaan proberen en omdat er nu één rechter is geweest die dit heeft toegewezen, kan de volgende rechter het niet zomaar afwijzen als dezelfde gegronde redenen er zijn.

Het hele discriminatie verhaal vind ik nergens op slaan. Alsof het zo makkelijk is om de fotograaf op een andere dag te plannen en ze het bewust op de dag van het offerfeest hebben laten plaats vinden, kom op zeg.

Overigens komt mijn vriend uit een Islamitisch land en hij geloofde zijn oren niet toen ik dit vertelde. Hij vond het belachelijk en had ook het argument dat er nu weer een mogelijkheid is om alle moslims over één kam te scheren. De eerste discriminerende Geert Wilders fb post stond binnen no-time online (iemand van mijn "vrienden" had dit geliked). Voor deze mensen is dit perfect om nog meer haat te zaaien.

In ieder geval heeft deze vrouw het slim gespeeld...

2. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Belachelijk! Überhaupt als je je druk maakt om een schoolfoto heb je al een klap van de molen gehad. En dan ook nog een schadevergoeding eisen... idioot.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik hoorde net op het nieuws dat andere "moslims" hun kinderen wel naar school hebben gedaan.

Dus het is echt iets van de ouders zelf en dus niet vanuit het geloof.

Ik vind trouwens helemaal niet dat ze dit niet zouden mogen...dat mogen ze best. Alleen dan wel met het risico dat je dus iets mist op school.

Ik vind het nog altijd de wereld op zijn kop. De hele school van 300 leerlingen rekening houden met 2...die er ook nog eens zelf voor kiezen om niet te komen.

Nikki88 en lies276 vinden dit leuk.
  4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Natuurlijk heeft dit niks met geloof te maken, vanuit het geloof is het zelfs nog maar de vraag of je jezelf überhaupt mag laten fotograferen.

En dat het begrijpelijk zou zijn dat niet-moslims nu een hekel krijgen aan moslims? Euhm, nee, gewoon niet.

Kukido, Nikki88, Chocolat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. jupke

jupke Niet meer actief

Wouw wat een racistische reactie.

Wie zegt dat het buitenlanders zijn. En dan nog, is het in mijn ogen logisch dat een school hier rekening mee houdt,

10.000,- is te gek voor woorden. Daar ben ik het wel mee eens.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Hoezo zou een school daar rekening mee moeten houden.

Daar kan ik echt niet bij.

Om 2 kinderen 300 andere kinderen dan maar niet op de foto?

Ik snap die gedachtegang niet.

Dat je kunt eisen dat er met jou rekening wordt gehouden vind ik echt te zot voor woorden. Hoe egoïstisch ben je dan. Draait de wereld om deze mensen of nemen zij deel in de maatschappij waar ze af en toe zich moeten schikken naar de meerderheid.

Nikki88, lies276, Chocolat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En daarom staat het dus tussen aanhalingstekens...

8. tuc

tuc Niet meer actief

@Fuddey ik zal niet al je reacties in dit topic liken, want dan blijf je meldingen binnen krijgen;)
    Maar ben het helemaal met je eens.

Nee ik zou zelf ook geen schadevergoeding eisen, maar ik denk dat deze mevrouw een punt wil maken. En dat de rechter daarom haar in het gelijk gesteld heeft, dat hij dat ook snapt.
    Met pasen, kerstmis e.d. zijn er ook geen schoolfoto's, om het simpele feit dat wij deze dagen als officiële feestdagen zien en gooien de school dan dicht. Maar in onze huidige multiculturele samenleving mag het offerfeest toch ook als een echte feestdag gezien worden. En ik vind dat van alle schooldagen waarop zo'n foto kan plaats vinden het toch een kleine moeite is om dat dan niet op het offerfeest te doen?
    Je kunt met zn allen roepen dat het belachelijk is, maar wat worden wij er minder van om daar rekening mee te houden? Gewoon een beetje rekening houden met elkaar daar wordt de wereld een stuk beter en verdraagzamer van.
    Ik denk dus dat deze mevrouw alleen maar wil laten zien hoe jammer dit weer is.

Net zo jammer (of dieptriest) als sommige opmerkingen in dit topic. Ik schaam mij soms echt voor het feit dat ik Nederlander ben.

Ik persoonlijk heb met kerst en pasen net zoveel als met het offerfeest. Snap dus niet waarom op de ene feestdag het halve land wel dichtgaat en op de andere niet.

nizzie86, Luuz, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat heeft dan weer met de cultuur van het land te maken. Net zoals ze in de zuidelijke landen katholiek zijn, en dus ook meer vrije dagen heeft.

Maar ik snap het punt gewoon niet. Het is a frigging foto ... ffs!!! een FOTO. Get over yourself denk ik dan. Er zijn belangrijker zaken om voor te vechten, maar een simpele school, die een eerlijke fout heeft gemaakt (die planning wordt volgens mij namelijk een eeuwigheid van te voren gemaakt, voordat echt duidelijk is wanneer er geen christelijke feestdagen zijn). Maar nee, een punt moet worden gemaakt ... over een FOTO!!!!
    Maar goed, het leed is geschiedt, en het punt nu is dat er een jurisprudentie is (en de deur wagenwijd open) voor anderen om een vergoeding te eisen als de planning net ff anders uitkomt dan gewenst.

Nikki88 en Whysteria vinden dit leuk.
  10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het echt belachelijk dat iemand zo'n idioot hoog bedrag eist en ik schrik ervan dat een rechter hier deels in mee gaat. Het had me afdoende geleken om de school erop te wijzen dit soort activiteiten in het vervolg niet meer te plannen op dit soort dagen, desnoods met een dwangsom ofzo.

Ik vind het namelijk ook belachelijk dat je de schoolfotograaf of een andere activiteit plant tijdens het offerfeest of suikerfeest, als een aanzienlijk deel van je leerlingen moslim is. Je weet dat een deel van je leerlingen er dan niet is. Ik zou het zelf ook echt niet leuk vinden als ik zo'n incomplete klassenfoto zou krijgen.
    Het zou op onze school in ieder geval niet gebeuren, opnzo'n dag. Hoewel... ik sommige leden van onze ouderraad er wel toe in staat om het met opzet zo te plannen. :rolleyes: Maar je bent daar als team zelf ook bij om dat in de gaten te houden en dan anders te doen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  11. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Dubbel...

Ik snap dat deze mensen boos zijn.

Als je weet dat je islamitische kinderen op school hebt weet je ook dat het offerfeest elk jaar terug komt dus dat die kinderen er dan niet zijn.

Ik geloof alleen niet dat de school expres dacht yes a... en b... zijn er die dag niet laten we dan de fotograaf komen!
    Ik denk dat het een hele stomme fout is die niet meer gemaakt zal worden.

Wat ik raar vind is het eisen van geld. Daar heb je alsnog je kind niet mee op de klassenfoto?! Had dan een eis neergelegd dat er alsnog een fotograaf moet komen voor een klassenfoto met alle kids erop!
    En wat dat betreft weer slecht van school want als er een inhaal moment was voor de individuele foto waarom dan niet op dat moment nog 1 klassenfoto schieten? (Als je al weet dat het mensen heel hoog zit!). Op mij komt dat over als te trots om de fout toe te geven waardoor de rechter nu dus besloten heeft deze ouders een schadevergoeding toe te kennen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Maar wat aanzienlijk is, is een lastige en subjectieve overweging. In de klas van mn dochter zitten 3 moslims = net geen 10%. Moet je daar dan rekening mee houden of niet? Ik vind niet dat openbare basisscholen met religieuze feesten rekening moeten houden als het om niet officiele feestdagen gaat en als er geen speciaal verzoek voor wordt gedaan door de ouders. Er zijn zoveel geloven en culturen met ieder zn eigen bijzondere dagen- daar moeten we gewoon niet aan willen beginnen, zeker niet naarmate de samenleving steeds multicultureler wordt. Overigens vind ik die Christelijke feestdagen ook achterhaald. Geef iedereen gewoon 5 vrij inzetbare extra vrije dagen. Kan iedereen lekker doen wat ie wil! En als je dan een schoolfoto of schoolreisje of wat dan ook mist- tja- dat is dan maar zo.

merah vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dus omdat de samenleving steeds multicultureler wordt kunnen we er beter maar helemaal geen rekening met houden? En een openbare school moet wel de christelijke feestdagen vrij geven maar niet de islamitische? Vind dat juist krom.

De schadevergoeding die werd geëist en de vergoeding die is gegeven vind ik belachelijk, maar de school had ook wel even verder kunnen kijken en beter kunnen nadenken...

Ysabella, tupp, fanona en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De school heeft direct toegegeven dat het niet handig was gepland. Daarom is de planning aangepast dat de klassenfotos meteen vroeg in de ochtend werden gemaakt. Zo hadden de kinderen de rest van de dag nog vrij. Andere moslims hebben hier gebruik van gemaakt maar deze ouders niet.

Daarnaast heeft de school zelf nog klassenfotos gemaakt op een later tijdstip met alle kinderen en deze zijn gratis aan alle ouders gegeven.

Om in die situatie als ouder toch nog naar de rechter te stappen, 10.000 euro schade vergoeding te eisen en je kind belasten met deze zaak, vind ik echt te ver gaan.

nizzie86, chrystel73, Kukido en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Volgens mij hebben kinderen nu meer last van deze idioterie van de ouders. Die kinderen worden nog járen op deze kwestie aangekeken. Alsof ze daar geen schade van gaan ondervinden.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als dat idd de situatie is, en de kinderen dus wel een klassenfoto hebben, dan ben ik het met je eens. Dan zou ik zeggen dat er sprake was van een vergissing, zeker geen buiten sluiten, en dat school er alles aan heeft gedaan dit op te lossen. Hoe ik het begreep waren er wel individuele foto's gemaakt alsnog, maar geen klassenfoto's.

merah vindt dit leuk.
  17. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

3 jan 2016
    387
    90
    28
    Hier wordt steeds de belachelijke 10.000 euro aangehaald, volgens mij gaat het niet om het geld want de 1000 euro die ze hebben gekregen gaat naar het goede doel.
    Bedrag was inderdaad belachelijk maar volgens mij was het de moeder daar niet om te doen.

Ysabella, Yasmientje14 en DastyQueen vinden dit leuk.
  18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vind het absurd. Wat voor last hadden die kinderen er dan van? Mijn dochter mist ook wel eens wat leuks op school doordat ze er om één of andere reden niet is. Vind ze ook jammer maar ja wat doe je er aan? Ik krijg persoonlijk het idee dat school heel meedenkend is geweest en dat mams haar poot stijf heeft gehouden ten koste van haar kinderen die blijkbaar elke dag huilend in de klas zitten omdat ze niet op de foto staan. En het inplannen gebeurt volgens mij ook al ruim van tevoren. En ook staan feestdagen niet op elke kalender/ agenda. Ik heb het zelf pas ook nog gehad dat ik een afspraak had gepland die op een vrije feestdag zou vallen. In de computer van het desbetreffende bedrijf stond het niet aangegeven als een feestdag. En oh jee het was nog een christelijke ook. Dus moeten we allemaal maar 100 verschillende agenda's en kalenders erbij pakken om zeker te weten dat we geen enkele religie buiten zullen sluiten? Kom op zeg. De school heeft mi genoeg alternatieven geboden. Ik zie het ook absoluut niet als een punt maken maar gewoon ordinair gratis geld willen hebben. Als je kinderen het zo erg vinden koop je wat leuks voor ze om het een beetje goed te maken. Dan ga je geen school voor de rechter slepen. En dan 10.000 euro eisen? Welke school heeft er zoveel geld?

19. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Ik ben moslima, en ik ken een beetje de procedeures voor schadevergoedingen e.d. hadden jullie het wel oke gevonden als ze 500 euro had gevraagd? Ik denk namelijk dat het bedrag hier onbelangrijk is, daar zit vaak een rekensom door de advocaat achter. Volgens mij gaat het voor de meeste hier niet eens om het bedrag maar het feit dat ze aankaart dat haar kinderen onrecht is aangedaan.

Ik kan in alle eerlijkheid vertellen, dat het vreselijk is als je gediscrimineert wordt. En wat nog vreselijker is, is als "witte" vertellen waarover wij mogen piepen en waarover niet. Je moet eens weten hoe vaak discriminatie plaats vind, en er NIKS mee wordt gedaan. Chapeu voor deze vrouw die een statement wilt maken. Ik geloof niet dat ze dit doet voor het geld, maar om duidelijk te maken dat het een keer genoeg is! Want dit zal vast niet de eerste keer zijn dat haar zo iets overkomt op school, geloof mij, als minderheid zijn we echt wel wat gewend qua discriminatie.

Ysabella, DastyQueen, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. mamabri

mamabri Niet meer actief

En door wie wordt dat geld betaald? Door de verzekering van de school of uit de schoolpot zelf? Leuk als je kind daar op school zit en door zo'n aktie van een wel erg snel op de tenen getrapte moeder, sommige uitjes of andere aktiviteiten niet meer door kunnen gaan.

Kan het wel naar het goede doel gegaan zijn, ze had het ook gewoon in de pot van school kunnen (terug) doneren. Al was het maar uit goede wil, omdat het haar puur om het principe ging. Hadden de kinderen (ja, óók die van haar) er ook profijt van gehad.

Bah, bah! egoïstisch gedrag. Mevrouw heeft blijkbaar nog nooit van coulance, excuses accepteren en zelf een beetje meewerken gehoord, gezien het feit dat school wel de reikende hand heeft aangeboden en heeft meegedacht. Fouten maken kan nu eenmaal gebeuren, maar om dat zó op te rekken is niet bepaald chique te noemen.

Nikki88, lies276 en Aszz vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina