Vindt jij dat deze mevrouw gediscrimineerd is dan? Volgens mij had de schoolleiding er gewoon geen erg in gehad bij het inplannen van de fotograaf. Ze hebben netjes een alternatief geboden (toch even komen ondanks feestdag of later een portretfoto) Dus ik snap je link naar discriminatie niet helemaal. Als ze nou gezegd hadden, mevrouw het is uw eigen probleem dat uw kind niet kan komen omdat u persé offerfeest wil vieren....
Nee, ook dan had ik het niet oke gevonden. School heeft de reikende hand aangeboden door, zodra ze de fout door hadden, het naar de ochtend te verplaatsen, zodat de kinderen even snel 's morgens op de foto konden. Het ís nl gewoon geen vrije dag in nederland, dat je vrij krijgt is netjes genoeg. Als ik op Maria Hemelvaart (wat vroeger in Nederland voor Katholieken als een verplichte zondag gehouden moest worden) vrij wil, moet ik hier óók gewoon vrij voor nemen. Mijn kinderen krijgen er geeneens vrij voor, terwijl zij zelfs op een Kath school zitten. En kinderen onrecht aangedaan? Ze konden gewoon op de foto, er is alleen door de ouders voor gekozen om ze thuis te houden. Ik vind het voor haar kinderen erger dat zij hier waarschijnlijk op aangekeken gaan worden door veel mensen. Ik zou me als kind geloof ik erg geschaamd hebben als mijn moeder zoiets gedaan had.
Je kunt het ook anders bekijken: mijn zoontje valt als 'witte' ook uit de boot op school. Omdat hij sociaal en taalvaardig gezien niet sterk is, en hij zich als Engelssprekende op een Franse school staande moet houden. En ook hij wordt soms (lees: vaak) gepest op school, maar toch neem ik mijn pet af voor de mensen die zich wél inspannen voor hem, zoals zijn superlieve juf en overblijfmoeders. Geld claimen via de rechter voor een ongelukkig gekozen schoolfotomoment is m.i. Voornamelijk gebaseerd op egoïstische/slachtofferrolmotieven, en zal m.i. echt geen positief statement maken.
Sorry... Maar je kunt niet alles onder de noemer discriminatie scharen. En dit is geen discriminatie. Dit is een toegegeven onhandige actie van een school. Punt. Niets meer en niets minder. Om hier een discriminatie in te zien vind ik ronduit schandalig.
Ik vind deze zin overigens óók discriminerend naar mij als Nederlandse toe. * gaat huilen in een hoekje*..... Overigens niet persoonlijk naar jou gericht Yasmientje, maar je ziet toch wel dat discriminatie naar 2 kanten op werkt he? En ja discriminatie is vreselijk.
De 'witte' mens kan niet gediscrimineerd worden. Dit komt omdat zij al eeuwenlang superieur zijn aan de 'gekleurde ' mens. Tenminste, volgens verschillende artikelen op Google.. Dus de 'gekleurde' mens kan niets beledigends zeggen over de 'witte' mens maar andersom is het al snel discriminatie. Ik ben vroeger ook wel gepest e.d. om mijn bijna witte huid. Ik krijg er regelmatig nog vervelende opmerkingen over. Is dat dan ook discriminatie of is dat dan een gevalletje aanstelleritis als dat mij raakt?
Gewoon aanstelleritis joh! Overigens: IEDEREEN krijgt ooit in zijn leven wel eens te maken met discriminatie. Omdat je een vrouw bent, omdat je blond of roodharig bent, omdat je gelovig bent (en geloof mij, het maakt écht niet uit of je wat dat betreft Moslim, Jood of Christen bent), heb overigens vaak wel het idee dat wanneer een Moslim ergens voor kiest vanwege zijn/haar geloof, dit een stuk makkelijker geaccepteerd wordt dan bij een Christen. Moeten we dan maar met zijn allen rechtzaken gaan aanspannen? of wordt het onderhand niet gewoon eens tijd om IEDEREEN in zijn/haar waarde te laten?
Sorry, maar niet alleen 'zwarte' mensen worden gediscrimineerd, hoor. Ik hou niet van de zwart wit terminologie, maar in reactie op jouw' witte'... ook 'witten' worden wel gediscrimineerd: om geloof, geaardheid, uiterlijk, mening, pro of anti zwarte piet, whatever. Het lijkt soms wel of discriminatie gevoel alleen nog is voor behouden aan.... Hoe noem ik dat nu ook weer netjes? ... nieuwe Nederlanders. (?)
Ik vraag mij af hoe het kan dat deze kinderen zomaar een dag vrij kregen voor het offerfeest?! Als ik een dag vrij vraag voor mijn kinderen om de strijd om het vergiet bij te wonen dan krijg ik daar ook geen vrij voor. Als mevrouw wilde dat haar kinderen vrij zouden zijn met het offerfeest dan had ze haar kinderen maar op een islamitische school moeten doen. Daarvan zijn er genoeg in den Haag en dan was de foto in elk geval niet tijdens het offerfeest gemaakt. Zij heeft zelf gekozen voor deze school dus dan moet ze ook niet gaan zeiken dat er dingen tijdens het offerfeest gepland worden. Bah ik walg van dit soort graai mensen.
Ben het echt niet met je eens. Mensen hebben het veel te goed joh in Nederland, dan gaan ze zo mekkeren over discriminatie. Dit is geeneens discriminatie. Als dingen niet helemaal volgens jouw padje gaan moet je niet naar anderen gaan wijzen.
Andersom is het ook erg vermoeiend. Dat de "witten" continue moeten letten op wat ze doen, omdat iets anders gelijk als discriminatie gezien kan worden. Zoals in dit geval. Jij ziet het gelijk als discriminatie. Wat ik uit het verhaal opmaak is dat het gewoon een ongelukkige samenloop van onstandigheden is en heeft totaal niks met discriminatie te maken.
Ja hoor, als moslims hun kinderen op een Islamitische school doen is het niet goed, want dan integreren ze niet. En oeh, misschien zijn het wel van die enge extreme, die een terroristische aanslag gaan plegen. Doen ze hun kind op een openbare school is het wéér niet goed, want dan mogen ze gewoon helemaal geen moslim meer zijn. Zucht. Integratie werkt twee kanten op, mensen. Dat betekent dat iedereen de Nederlandse wetten en regels onderschrijft. Dus ook streng gelovigen zullen gewoon moeten accepteren dat er hier mensen zijn die niet geloven of openlijk homo zijn of in een naveltruitje rondlopen of whatever. En dat mensen die niet geloven moeten accepteren dat sommige mensen hun eigen feestjes hebben, andere keuzes maken wat betreft kleding enzovoorts. Daar hoort ook voor iedereen bij de vrijheid om de school te kiezen die het beste bij jou voelt. En -ja echt waar- het recht om op religieuze feestdagen je kinderen thuis te houden van school.
Dit licht er voor mijwel aan. Is dit het enige Islamitsiche gezin op school, dan snap ik dat men er nog niet aan gewend is hierop te letten. Onze school heeft al jaren 1/3 tot de helft moslims op school, dus is het inmiddels vanzelfsprekend. Maar met slechts 1 Hindoestaans gezin op school, zitten die feestdagen nog wat minder in ons systeem. Dan kan zo'n foutje gebeuren. Maar als er meerdere kinderen met een ander geloof op die school zitten en dit misschien al eerder is voorgekomen en ouders hier al vaker iets van gezegd hebben... ja dan snap ik dat als de school blijft weigeren hier iets mee te doen dat je dan op een gegeven moment deze stap zet. Want dan wordt er wel willens en wetens de keuze gemaakt om kinderen buiten te sluiten. En dat is wel degelijk discriminatie. Maar goed: we weten niet hoeveel moslims er op die school zitten en of er al eerder is gevraagd hier rekening mee te houden in het plannen van activiteiten.
Het is een recht om vrij te krijgen voor godsdienstige feesten. Ik walg van die bekrompenheid;'Moet je maar naar een islamitische school!' Bah zeg, doe normaal.
Kruip vooral nog iets verder in de slachtofferrol en dan kom je er wel. Waarom heeft die vrouw haar kinderen niet naar een islamitische school gedaan als ze het allemaal zo belangrijk vindt? Blijkbaar speelde een andere factor in haar schoolkeuze een grotere rol. En dan ook nog verwachten dat deze school zich buigt naar haar wensen. Dat heet egoisme, geen discriminatie.
Jammer de negatieve reacties terwijl de gehele situatie niet bekend is bij ons. En dit slechts is wat de media weergeeft. Wie weet had de vrouw meer aanvaardingen met de school. Het is dus nog steeds niet helemaal duidelijk dat VANUIT DE LEERPLICHT islamitische kinderen het RECHT hebben op 2 dagen verlof in het schooljaar namelijk suikerfeest en offerfeest. http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/
Dat is dan toch ook discriminatie, islamitische leerlingen wel vrij en de niet islamitische kinderen moeten wel gewoon naar school. Ik zat op een middelbare school waar zeker 70% islamitische kinderen zaten, met suikerfeest zaten we soms maar met zijn drieën in de klas.
Dat is gewoon bij wet geregeld, dat scholen hier voor vrij mogen geven. Het gaat er hier om dat deze vrouw een schadevergoeding eist terwijl school toegeeft dat het niet handig gepland was, met de schoolfoto. En de school aanpassingen heeft gedaan zodat deze kinderen gewoon op de foto konden. Ook heeft de directeur op een later moment nog extra groepsfoto's gemaakt en deze gratis aan de ouders aangeboden. Daar gaat het om. Niet dat deze kinderen vrij kregen op deze dag.
Als je vrij had gekregen waren er weer geluiden dat dankzij de moslims er geen les werd gegeven en dat dat toch veel te ver zou gaan bladiebla, dus wat is jouw oplossing?