Hoe is dat discriminatie dan? Op mijn school deden we spelletjes tijdens suikerfeest, klassen werden samengevoegd etc, heel gezellig
Poeh wat een reacties zit wel die zeg aan beide kanten... Als jullie het laatste stuk uit het ad hadden gelezen hadden jullie gezien dat het wat ingewikkelder in elkaar zat. 1. In de ochtend komen, is geen optie, dan is het belangrijkste onderdeel van het offer en suikerfeest...namelijk het gebed.. 2. De fotos waar de fotograaf voor terug kwam, waren de portretfotos niet de klassenfoto die heeft de directeur met zijn eigen telefoon gemaakt en de uitnodiging hiervan heeft de moeder niet eens gehad... broodje aap waarschijnlijk... 3. Ik weet 100 procent zeker dat deze moeder niet zomaar alleen hiervoor gaat, als je gediscrimineerd word dan is dat echt wel een tikkeltje erger dan een eenmalige gebeurtenis. Ze is zelfs weg gegaan van de school vanwege het voorval naar jawel een Islamitische school.... 4. De opmerking over "witte" wil ik even toelichten, dat was bedoeld naar aanleiding van de docu die er laatst was over discriminatie en het supereuriteits gevoel... dat vele "witten" maar denken te kunnen vertellen wanneer we wel gediscrimineerd wordt en wanneer niet. Ajb zeg, als je nooit gediscrimineert bent dan weet je echt niet hoe hoog deze dingen oplopen! Het gaat echt niet om dit specifieke voorval, maar met dit voorval kan moeder wel duidelijk aangeven dat het "weer" gebeurt. 5. Al die zeggen, dat we dan geen dagen meer over hebben en met tig feestdagen rekening moeten houden... je kijkt toch naar de populatie van je klas, in een streng khatoliek gebied houd je idd rekening met de minder gebruikelijke feestdagen, en in Den Haag houd je rekening met de moslims. Is toch appels met peren vergelijken, weten julie wel hoeveel moslims er in Nederland zijn die het suikerfeest vieren (bijna allemaal) en hoeveel streng khatolieken net die ene onbekendere dag vieren...
Maar waarom kan ze niet gewoon denken van, goh, wij vieren het offerfeest, geen foto voor ons dit jaar, jammer de bammer maar lekker boeien. Waarom van het dramatische uitgaan dat dit allemaal wel zo tegen moslims gepland zou zijn, waarom jezelf zo zielig neerzetten?
Ik vond de domme blondjes moppen vroeger ook niet echt grappig. Maar dat vind ik een totaal anders soort discriminatie dan als moslim rondlopen op straaten als potentiele terrorist gezien worden. Ben benieuwd hoe men er op reageert als elke gereformeerde gezien wordt als een gevaar voor de samenleving en als aanslagpleger, puur omdat die een rok dragen "want dan zul je er ook wel zo 1 zijn". Ik denk dat een hoop mensen onderschatten hoe dat voelt om zo over straat te moeten.
Nou, ik kan je verzekeren dat die ook regelmatig heel wat over zich heen krijgen! Zoals laatst in Hardinxveld Giessendam waar een optreden van Jebroer in opspraak kwam. Dat liep hoog op. Er zijn verschillende christenen met de dood bedreigd. Heb je daar landelijk veel over gehoord? Nee dus, het is " gewoon" weer als een kaarsje uitgedoofd, omdat de " gereformeerden" het maar laten voor wat het is. Dat moslims als potentiele terrorist worden gezien is echt iets van de afgelopen jaren. Daarvoor werden er in Europa nog geen aanslagen gepleegd en was dat nog helemaal niet aan de orde. Maar ook toen werden zaken zoals dit al breed uitgemeten. Ik ken genoeg moslims en heb helemaal niks tegen hun geloof, maar de rotte appels die altijd alles maar meteen als discriminatie zien, daar word ik zooooo boos om!
Ik las hier dat s ochtends de kinderen niet naar school kunnen omdat dat het belangrijkste gebed is. Ik dacht atijd dat kinderen nog niet hoefden te bidden en niet verplicht mochten worden om mee te doen aan religieuze verplichtingen. Dat is wat een moslima mij ooit vertelde. De kinderen konden dan dus prima dat gebed missen en iemand anders had ze dan ook kunnen brengen toch?
Mensen die zo denken zijn gewoon dom of weten niet beter. Zo kun je namelijk ook wel bang zijn van elke motorrijder, die clubs komen ook regelmatig negatief in het nieuws. En zo is ook niet elke vent met een gemilimeterd kapsel een nazi. Overal heb je rotte appels en domme mensen.
Mijn man is Katholiek en ik gereformeerd, dat was ooit ook ondenkbaar. Ik weet dat het geen echte vergelijking is maar ik hoop dat dit mbt de Islam ook zo wordt ooit. Ik begrijp oprecht niet waarom het zo erg moet zijn om iets anders te geloven, zolang je een ander maar niet moedwillig kwaad doet. En (voor zover ik weet met mijn weinige kennis hierover) is de Islam geen gewelddadige religie toch? En ik denk dat het voor moslims vreselijk is om zo'n slechte naam te krijgen door een kleine groep. Maar nogmaals: dit specifieke voorbeeld vind ik overtrokken.
Ik geloof dat bijna iedereen in Nederland wel weet wanneer het ongeveer suikerfeest is. Als je logisch na denkt is dat altijd na het vasten,vooral scholen zouden dit moeten weten(!) Toen ik 4/5 was, mochten kinderen al vrij van school hebben en nu ben ik 26 en is het opeens een big issue? Waarom? Gelukkig weten we wel met zijn alle wanneer het pasen en kerst is... En ja ik weet heel goed dat dat een officiële feestdag is, dus een vrije dag is. Maar jeetje zeg, heb wat compassie met elkaar en kijk eens verder dan je neus lang is. Laten we eens met zijn alle wat toleranter zijn, meer naar elkaar luisteren zonder gelijk een oordeel over iemand of een geloof te hebben. Kijk eens verder dan het geloof aan zich en gun die mensen die vrije schooldag zonder te zeggen dat ze dan maar moeten accepteren dat ze dingen missen. (zoals een schoolfoto)
Inderdaad. Het moet van BEIDE kanten komen. Iedereen weet ook wanneer het Sinterklaasfeest is, maar dat is ook bijna uit den boze. Kijk eens verder dan je neus lang is voordat je met discriminatie gaat smijten. Het wordt zo langzamerhand een beetje eenrichtingsverkeer vind je ook niet? Een groot deel van Nederland dient zich steeds maar aan te passen aan een veel kleiner deel van Nederland....
Klopt, het moet van ''beide'' kanten komen. Ik geloof niet dat de mensen die Moslim zijn ook maar 1 woord zeggen over het sinterklaasfeest noch kerst noch pasen. Althans ik hoor daar echt zelf nooit wat over. Ik vind niet dat je aan Feestdagen moet zitten, dus ook niet het sinterklaas feest, dat is voor mij precies het zelfde als het suikerfeest. Leef en laat leven. Laat mensen hun ''geloof'' vieren, vind daar wat over maar beslis of het nodig is om altijd alles maar te moeten willen roepen. Ik heb naar mijn inziens helemaal niks over discriminatie gezegd maar over tolerantie en compassie. Je buigt het zelf om naar discriminatie en daar kan ik niks aan doen, dat is jou interpretatie en denkwijze. Ik vind namelijk discriminatie een heel groot en vooral een woord wat veel inpact kan hebben op mensen. Ook op mij, ik vind mij persoonlijk alles behalve discriminerend ik vind mijn Nederlandse buurvrouw met haar gebruike net zo aardig als de Turkse overbuurvrouw met haar gebruike. Maar ik wil het nu wel even ombuigen, als je mij discriminerend vind naar in dit geval jou, (of iemand anders) zijn de mensen die dan zo heftig op het suikerfeest reageren niet net zo discriminerend als ik ''naar jou''? Nogmaals ik vind mezelf echt alles behalve discrimineren.
Nou genieten van je 500 zeg. De school inclusief leraren en ouders kotsen je uit en zullen weinig meer dan het hoognodige voor je kinderen betekenen. Wat een winst dit...
Big issue het offerfeest? Volgens mij niet hoor. Praktisch iedereen vindt t prima dat moslimkinderen vrij krijgen. De 'schoolfotodame' heeft er met haar actie voor gezorgd dat er weer van alles in de media wordt geroepen over moslims, vrij krijgen voor offerfeest enz. Erg dom van haar. En dan voelen mensen zich weer gediscrimineerd door allerlei uitlatingen. Als de 'schoolfotodame zich gewoon geschikt had naar de oplossing die school geboden had was er echt niet zoveel aan de hand geweest. Eigenlijk heeft zij zelf een hoop ellende over zichzelf (en indirect ook over andere moslims die zich aangesproken voelen) uitgeroepen.
Praktisch iedereen vindt het prima dat wij vrij krijgen voor het Offerfeest? Heb je deze topic wel goed doorgelezen? Het schijnt dat ik als trotse Nederlander "dankbaar"moet zijn dat ik als gelovige Moslim, mijn feestdag mag vieren.... Het gaat de moeder helemaal niet om dit voorval, maar om het principe. Er wordt tot de dag van vandaag nog weinig rekening gehouden, en gemiddelde moslim (en gemiddelde allochtoon) wordt tot de dag van vandaag nog dagelijks gediscrimineerd. Ik geloof dat deze moeder een statement wilt maken. Even serieus hoe kan je in hartje Den Haag, nou het Suikerfeest over het hoofd zien?!?! En vervolgens de ochtend voorstellen om even te komen voor de schoolfoto?? Ik wil een klein beetje uitwijken, om de ernst te laten inzien. Ik heb zelf meerdere dingen meegemaakt ook tijdens mijn basisschool en middelbare schooltijd. Maar ik had geen poot om op te staan, als zich de kans voordeed met iets waar ik wel kans van rechtvaardiging zou kunnen krijgen in de rechtzaal dan zou ik deze zeker pakken. Het is zo moeilijk om ergens terecht te kunnen vooral omdat het meestal hogere "pieten" zijn op de school waar je zit dit net zo hard mee doen. Voorbeeld: ik had een goede cito score, en advies, en schreef me hiervoor in. De directeur wilde alleen met mij in gesprek gaan, om vervolgens mij in zijn kamertje vierkant uit te lachen. Dat ik het wel eerst even mocht bewijzen op het vmbo. Lang verhaal kort, ik heb me prima bewezen maar mocht nog steeds geen hogere stappen maken, ik heb uiteindelijk met een omweg op het vwo moeten komen (telkens eerst mijn diploma behalen). Vertel mij als 13 jarige maar waar ik aan had moeten kloppen? Voorbeeld uit de basisschool groep 4, leerkracht trekt mijn hoofddoek af, en hangt hem aan de kapstok, "die mag je aan in de pauzes"..... misschien dat ik wel bevooroordeeld ben wat betreft dit onderwerp maar ik snap deze moeder volkomen, want het zal geen op zichzelf staande voorval zijn geweest... Daar waar de meeste in deze topic dit artikel lezen als losstaand voorval, kan ik dat dus niet. En misschien wel verkeerd...
Ik denk niet dat t verkeerd is, maar t beïnvloed wel hoe je t allemaal opvat. Ik lees nergens letterlijk dat moslims dankbaar moeten zijn voor hun vrije dag. Wel lees ik dat mensen zich afvragen waar het nodig voor is en waarom zij niet voor een bepaalde gelegenheid extra vrij krijgen. Verder weten we helemaal niet hoe het op die basisschool is gegaan qua planning voor die schoolfoto. Misschien heeft er iemand een agenda bijgepakt waar de ramadan en t offerfeest niet in vermeld staan en zo die datum afgesproken. Is misschien een beetje dom, maar in mijn ogen niet meer dan dat. Ik vind het dan netjes dat ze toch hebben geprobeerd om het op te lossen. Dat sommigen de oplossing dan ook weer vreemd vinden blijf je houden. Je kan t niet iedereen naar de zin maken. Jouw persoonlijke ervaringen op een heel ander vlak hebben hier eigenlijk niks mee te maken. Hoe vervelend ze ook zijn. Het is jammer dat je reactie op zo'n soort voorval dan gelijk 'heftiger' is. Ik herken dat wel. Als zwaar gereformeerde wordt ik (in mijn ogen) ook niet altijd even netjes behandeld en zijn de vooroordelen niet van de lucht. Maar ik probeer alles toch objectief te bekijken anders ben ik snel een heel ongezellig mens die me van alle kanten aangevallen voel.
I know, het stukje bevooroordeeld zijn is zeker niet goed te praten.. Ik weet niet of je het laatste artikel uit het AD hebt gelezen, maar er waren geen echte oplossingen geboden. Wat ik duidelijk probeerde te maken met mijn voorbeelden, is de machteloosheid, en dit gebeurt meerdere keren per maand/jaar en niet alleen bij mij, al mijn vriendinnen is iets soortgelijks overkomen, mijn nichtjes en neefjes en ga zo door. Dit is het topje van de ijsberg, en ik vind het tof dat deze moeder het er niet bij heeft laten zitten, iedereen gaat wel uit van de goedheid van de school (vast vergeten, etc) maar niet van de goedheid van de moeder (niet het eerste voorval etc.)