Haagse basisschool moet schadevergoeding betalen wegens missen schoolfoto

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 10 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    .

2. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik heb daar ook wel eens last van hoor.

Ik dacht dat er wel oplossingen geboden waren. De klassenfoto zou gelijk aan t begin van de morgen gemaakt worden zodat de moslimkinderen daar voor konden komen en de rest van de dag offerfeest konden vieren.
    Maar misschien was dat niet zo handig omdat ze eerst uit wilden slapen ivm het laat naar bed gaan?
    De portretfoto's konden op een later tijdstip gemaakt worden.
    Waarschijnlijk was het niet te realiseren om de klassenfoto nogmaals te maken. (die fotografen zitten vaak al een jaar van te voren volgepland)
    En als dat voor die ouders de enige goede oplossing was, tja dan was er voor hun dus geen goede oplossing in hun ogen.

Yasmientje14 vindt dit leuk.
  3. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hey, in het laatste artikel stond, dat op de dag van het offerfeest in de ochtend de fotos zouden zijn, dat is geen oplossing natuurlijk los van het feit dat zoals hiervoor verteld werd het belangrijkste onderdeel dan plaats vind namelijk het gebed blijf je dus de fotos op de dag van het feest maken.. het ging deze moeder om de klassen foto niet om deze portret foto's. Verder zou er een uitnodiging later zijn gekomen door de directeur, die dan met zijn telefoon een klassenfoto zo maken (moeder zegt geen uitnodiging te hebben gehad daarvoor in het artikel) en bovendien natuurlijk niet echt een oplossing...

In ieder geval fijn om te lezen dat je het begrijpt :)! Bedankt daarvoor, want velen kunnen het begrip er niet voor hebben dat je je onrecht aangedaan voelt.

4. Oumi86

Oumi86 Bekend lid

13 jul 2014
    610
    445
    63
    Vrouw

Als je, zoals al eerder aangegeven, even wat verder verdiept had dan had je gelezen dat dit in 2015 is voorgevallen en de kinderen nu op een islamitische basisschool zitten.

Ik vind het heel jammer te lezen dat een deel zo negatief over de islam staat.
    Waar is de tolleratie gebleven en verder kijken dan je neus lang is? Er is een groep mensen die haat zaaien maar meer en deel dat hier leeft wil gewoon saamhorig leven. Wederzijds recept en open en eerlijk met elkaar in gesprek gaan.

Je kunt een mening hebben over of de moeder wel of niet in haar recht staat. Maar de rechter heeft haar in het gelijk gesteld dus blijkbaar heeft ze een punt.

Wat me teleursteld is dat als deze moeder zich gediscrimineerd voelt, het nu in deze topic opeens over alle moslims gaat... Dit is een individu die een verdrietig kind heeft en van daaruit een keus gemaakt heeft.

Dan betekend het niet dat wij (alle moslims) zich opeens gediscrimineerd voelen of het een probleem zou moeten zijn dat islamitische kinderen verlof krijgen.

Stel dat mijn kind met kerst wel naar school zou moeten en de christelijke kinderen niet dan zou ik dat geen probleem vinden. Maar het is een nationale feestdag dus tja. En het offerfeest niet. Daarvoor mogen ouders verlof aanvragen ivm vrijheid van Godsdienst.

Waarom gunnen we elkaar niet en proberen we allemaal rekening met elkaar te houden? Dat is toch een stuk gezelliger..

Fuddey en Yasmientje14 vinden dit leuk.
  5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Volgensmij begin je een fijne samenleving met communicatie. Als je meteen van leer trekt in een rechtsgang ipv met elkaar aan tafel gaan roep je dit over je af. En dat is dom, je kunt je recht ook op een manier krijgen waarmee je niet inboet aan een prettige omgang. Een rechtsgang maak je pas als er echt geen alternatieven zijn.

merah en dds vinden dit leuk.
  6. Oumi86

Oumi86 Bekend lid

13 jul 2014
    610
    445
    63
    Vrouw

Maar wie zegt dat dit niet gebeurd is? Heb jij de moeder gesproken?

7. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Zo komt het wel over in de media. En dat lokt weer allerlei reacties uit. (Nadeel van de media...)
    Heb jij die moeder wel zelf gesproken?;)

dds vindt dit leuk.
  8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @Yasmientje14

Ik vind het wel wat overdreven om er gelijk vanuit te gaan dat je onrecht is aangedaan.
    Ik kan begrijpen dat het niet leuk is om gediscrimineerd te worden.
    Maar het is ook niet leuk om als rasist weggezet te worden bij de kleinste dingetjes. Over nederlanders worden ook niet zulke aardige dingen gezegd.
    Het kan toch gewoon een fout zijn van de school, je kan toch begrijpen dat dat kan gebeuren? En dat hun oplossing voor die vrouw niet goed is, dat kan maar ze hebben wel geprobeerd om mee te denken naar een oplossing.
    Het is ook heel vermoeiend om te horen dat 'wij' discrimineren als het om dit soort dingen gaat.
    In mijn ogen werkt het 2 kanten op, de politie kan niet eens een gekleurd persoon aanhouden of ze worden aangeklaagt (bij wijze van).

9. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Sorry hoor, maar wie zegt dat dit niet gebeurt is?

10. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    #110 Yasmientje14, 11 jul 2017
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017
    Zoals hier boven gezegd is, voelt echt niet elke moslims zich onrecht aangedaan met zo een voorval. Volgens mij ben ik hier de enige moslim die wel achter moeder staat. Dat is niet waar het om gaat. Gelukkig hebben we rechters die zich over dit soort zaken buigen en middels hun vonnis uitspreken of iemand idd onrecht is aangedaan. De rechter beschikt over veel meer info en zal echt niet zomaar moeder in het gelijk stellen.

Als je nooit gediscrimineerd bent geweest kan je echt niet begrijpen hoe het voelt. We hebben het hier niet over 1 voorval we hebben het hier over dagelijkse voorvallen. Jij noemt als voorbeeld dat politie selectief mensen oppakt, daar zijn geen harde bewijzen voor natuurlijk. Maar wat over het feit dat een autochtoon met strafblad eerder wordt aangenomen dan een allochtoon zonder strafblad... dat is echt onrecht, en zolang je nooit tot die groep hebt behoort zul je ook niet snappen hoe diep het bij somige mensen zit.

Fuddey vindt dit leuk.
  11. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.049
    16.562
    113
    Ja het is toch een probleem dat Suikerfeest? Want er is toch meermaals in dit topic gezegd dat: '' als het geen feestdag is, je ook niet moet zeuren dat een klassenfoto op die datum word gehouden.'' Dus ik geloof dat er inderdaad een probleem is omtrent het Suikerfeest. Het word tot een bepaalde hoogte getolereerd, maar je mag dan niet je stem laten horen als er dan een klasse foto op die datum word gehouden. Alsof een klassen foto hier normaal gesproken op een andere belangrijke (feest) dag word gehouden. Ik geloof het niet toch?

Hoezo haalt deze mevrouw zelf zoveel ellende over zich heen? Heeft ze gevraagd om andermans mening? Wie zegt dat zij dacht : ''laten we vooral maar even de pers bellen met dit verhaal en zorgen dat iedereen weer een mening klaar heeft over Moslims.'' Misschien heeft iemand anders wel de pers gebeld en dacht weer een mooi verhaal te hebben. En wat als ze nou wel zelf de pers heeft gebeld, stel dat, is daar dan iets mis mee? En moeten wij als individuen daar dan zo fel op reageren?

Nogmaals, het is belangrijk om te kijken wat een ander belangrijk vind en zelfs als het voor jou niet belangrijk is betekent het niet dat iedereen dan maar zijn mening mag spuien. Luisteren naar elkaar en het niet met elkaar eens zijn mag ten alle tijden, maar het betekent niet dat als je het niet eens bent met de ander je die gene maar woordelijk gezien af mag branden. Soms in je relatie ben je het ook niet eens met andermans mening, maar heb je wel respect voor elkaars gedachtengang.

Oumi86 vindt dit leuk.
  12. Oumi86

Oumi86 Bekend lid

13 jul 2014
    610
    445
    63
    Vrouw

Precies maar ik ben er ook geen mening over.... omdat media een vertekend beeld geeft van de situatie.

Ik heb al eerder geschreven dat we de situatie niet kennen dus waarom wordt er zo fel op gereageerd. Ik zeg alleen dat de rechter haar uiteindelijk gelijk gegeven heeft dus dan zal er ergens wel een punt zijn?

Wat haar reden is en wat er daarvoor is voorgevallen weten wij allemaal niet!

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zit toevallig ook in die groep en heb echt weleens wat dingen meegemaakt maar vind dat het nu gewoon zwaar wordt uitgemolken, vooral nu ik in een ander land woon en pas zie wat 'echte discriminatie' inhoudt. Ik vind dit gebeuren van deze mevrouw gewoon zwaar over de top, denk dat het eerder zo'n gefrustreerde moeder is die haar kinderen als engeltjes ziet en gooit het hierbij op de discriminatiehoop. Zo'n zelfde soort moeder wat elk jaar mee wil op schoolreisje en gaat stampvoeten als dat niet kan. Ik wil als moslim ook echt niet geassocieerd worden met deze mevrouw (overigens was het op onze islamitische basisschool serieus nog een discussie of het religieus gezien wel ok was om foto's te maken van de kinderen, de helft van de school mocht of wilde sowieso niet op de foto).

merah vindt dit leuk.
  14. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik heb er alleen op gereageerd omdat het woord discriminatie genoemd is. Dat vindt ik totaal ongepast.
    Maar goed, misschien komt dat ook wel bij de media vandaan en niet bij de moeder.

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat laatste ben ik wel met je eens. Mijn kinderen zijn half turks en worden moslim opgevoed. En ik heb ook wel angst dat ze later gediscrimineerd worden als ze werk zoeken. Dat vind ik ook heel erg.
    Mijn man heeft weleens een sollicitaties ingevuld met mijn achternaam. Toen werd hij meteen gebeld of gemaild, en met zijn eigen naam niet.
    Maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik het zelf als nederlander heel vervelend vind als er bij bepaalde dingrn gelijk geroepen word dat er sprake is van discriminatie, terwijl dat heel vaak ook niet zo is, maar dat de ander denk oh ja komt vast omdat ik buitenlander ben.
    Ik vind het een beetje lastig uit te leggen, hopelijk snap je wat ik bedoel.

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    De meeste werkgevers weten niet of iemand een strafblad heeft of niet.
    Ik ben het ook met je eens dat er wel eens gediscrimineerd wordt bij een sollicitatie proces, maar sommige mensen voelen zich gediscrimineerd omdat ze ergens niet aangenomen terwijl dit niet altijd de reden is natuurlijk. Soms heeft iemand anders gewoon betere papieren of meer ervaring.

Ze heeft wel degelijk gevraagd om de mening van een ander, anders gaat ze er niet mee naar een rechter.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Nu we toch over discriminatie spreken....

Weet je wie er ook worden gediscrimineerd?

Atheïsten

Als atheïst kun je bijna niet onder de gelovige maatschappij uit komen. Alles is doordrenkt van religie of heeft wel iets met religie te maken. Zelfs dus scholen en politiek. Je mag er niet voor uit komen dat je zeker weet dat er niet zoiets bestaat als een god en dit eigenlijk gewoon zelfs onmogelijk is. Dat er een oerknal is geweest en dat de mens langzaam is ontstaan ( de hele dierenwereld die we nu kennen) door evolutie en dat dit dus niet slechts 6000 jaar is gebeurd door een god.

( even voor de goede orde...wat hierboven staat is niet wat ik perse denk...maar is puur van wat ik hoor en zie in de maatschappij... )

18. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.049
    16.562
    113
    Terecht toch dat ze er mee naar de rechter gaat als de school haar de mond wil snoeren? Maar heeft ze dan om ieders ander mening gevraagd? Ik geloof dat deze mevrouw er gerechtelijk naar wilde laten kijken niet of heel Nederland eigen rechtertje kon gaan spelen.
    Er is toch ook in de aller laatste alinea van het stuk geschreven, dat ze er vooral niet over mocht praten. Dat betekent in mijn ogen dat de school dondersgoed wist dat ze niet zuiver hebben gehandeld. ( klinkt heel zwaar)

Overigens is een rechter er om te kijken of iemand gelijk heeft. Mijn huisdieren zijn door toedoen van derde doodziek geworden en gingen als we een dag later waren gekomen simpel weg dood. (waren op vakantie) Op het moment dat de des betreffende mensen je niet meer te woord willen staan en de verantwoording noch de kosten willen meebetalen, stap ik inderdaad ook naar een commissie of rechter. Iedereen heeft recht op gerechtigheid dus ook deze mevrouw. ( klinkt weer ontzettend zwaar) Ik kan mij heel goed voorstellen dat als een school zegt je zwijgt er over en alleen dan kunnen we praten ze denkt: '' bekijk het maar''

Yasmientje14 vindt dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Op welke manier worden atheisten dan gediscrimineerd? Ik heb me als niet-gelovige nog nooit om die reden gediscrimineerd gevoeld...

nizzie86 en bosi333 vinden dit leuk.
  20. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Zo, even tussendoor voor de luchtigheid: FB_IMG_1499771483878.jpg

meiklokje, Whysteria, Strandbal en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina