Er niet voor uit mogen komen zonder daarna als een paria behandeld te worden. Buitengesloten worden in een groep. Niet op een christelijke school een spreekbeurt kunnen houden over evolutie. ( In Amerika zelfs op elke school verboden...) Een aardig voorbeeld van een incident op onze school is dat het lied van Jebroer niet aan mocht. Terwijl andere hardcore geen probleem is. Er is vast nog wel veel meer op te noemen. Maar ik kan me voorstellen dat moslims zich op dit moment nog wel meer gediscrimineerd voelen omdat ze worden gezien als terroristen ( vaak door niet al te slimme mensen) terwijl dit natuurlijk niet het geval is. Wat ik eigenlijk wilde aangeven met mijn stukje is dat iedereen zich weleens gediscrimineerd voelt...als vrouw, als niet gelovige, als buitenlander et cetera... ( ik heb het meegemaakt...mijn vader is buitenlander) Om dan gelijk zoveel gedoe te maken over een keuze die ze op dat moment maakte voor haar gezin vind ik echt nog altijd de wereld op zijn kop.
Geen idee hoe dat werkt hoor maar ze kunnen tussendoor toch wel even van dat feest weg voor de foto. Zijn ze al mooi gekleed ook. Nee dit gaat echt te ver echt heel triest. Mooi geld verdienen dit.
Dit plus....waarom niet in gesprek gaan met de school om een oplossing te bedenken voor VOLGEND schooljaar? Ik blijf er bij, dat de school, de leerkrachten hun best doen om iedereen te woord te staan/ te betrekken in schoolse gebeurtenissen. Dus vooruit kijken ipv achteruit.
Sorry hoor, maar ik ben in moslim landen gediscrimineerd, mijn kinderen zelfs ook. Mijn kinderen beide met wit blond haar en blauwe ogen, mochten van moslims niet van de glijbaan in het zwembad, deze was alleen voor moslims werd er gezegd. Eerst alleen door kinderen en later ook door hun vaders, de vaders hielden mijn kinderen zelfs tegen boven aan de glijbaan... Dit is ook nog maar 1 voorbeeld van veel dingen die gebeurt zijn. Dus ga nou niet zeggen dat 'witte mensen' nooit gediscrimineerd worden. Heb ik daardoor een hekel gekregen aan alle moslims? Nee. Voel ik mij daardoor de rest van mijn leven gediscrimineerd? Nee. Leer ik mijn kinderen nu dat alles om niet moslims moet draaien? Nee. Sterker nog, ze spelen zelfs soms samen met moslim kinderen. Voor hun zijn het namelijk ook gewoon kinderen. Ik leer mijn kinderen dat iedereen gelijk is, dat betekend ook dat als je niet bij een bepaalde activiteit op school kan zijn, je pech hebt. Het leven bestaat uit keuzes maken en gelukkig hebben we hier in Nederland ook de vrijheid om te kiezen. Kies je voor A prima, maar ga dan achteraf niet lopen huilen als je toch B had willen doen. Dat heeft in mijn ogen niets met discriminatie te maken maar met opvoeding. De moeder van deze kinderen geeft nou niet bepaald een goed voorbeeld aan haar kinderen. Daarnaast kan je, als je goed je best doet, overal wel een reden tot discriminatie zoeken. Maar met zo'n slachtoffer instelling vrees ik dat je nou niet bepaald een leuk leven zal hebben. Beter is om in gesprek te gaan met mensen op het moment dat jij je gediscrimineerd voelt, 9 van de 10 keer is het niet zo bedoeld en anders weet je direct dat je met zulke mensen niets hebt en niets te maken wilt hebben, klaar.
Hoezo weet jij dat 100% zeker dan? Ken jij deze moeder? Heb je haar gesproken? En nee, ik vind het geen appels met peren vergelijken. Ik vind het raar dat een moslim op onze katholieke school wel vrij kan krijgen voor het offer of suikerfeest, maar een katholiek kindje geen vrij krijgt om op Aswoensdag met zijn moeder een 45 min naar de kerk te gaan om het askruisje te ontvangen. Vertel jij mij dan maar wie er wordt gediscrimineerd?
Het is ook "maar" 1 gezin met 2 kinderen, als het echt discriminatie is, zal ze toch bijval krijgen van anderen. Dan zullen toch meer verhalen opduiken? Het boeit me niet als ze christen, katholiek, moslim, enz.enz. is.....mijn mening is dat ze weinig kan incasseren. De wereld draait niet om haar en haar kinderen. Leer je kinderen dat het leven vol teleurstellingen en meevallers zit. Dat mensen discrimineren, maar dat je met een gesprek ook ver kan komen....Dit voorval is een slecht voorbeeld voor onze samenleving! Op naar de positieve verhalen!
Op onze katholieke school wordt dit geweigerd. Notabene door een directrice die de kerkdeur in ons dorp zelf platloopt.
Dat is voor jou vervelend maar de oplossing daarvoor is toch niet dat moslims dan geen verlof meer mogen? Stap naar de leerplicht en ga aan de hand van je ingewonnen informatie in gesprek met de directeur..
Het is bij wet geregeld : In artikel 13 (Gronden voor vrijstelling van geregeld schoolbezoek) staat dat de jongere wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging vrij mag krijgen van school, mits er op tijd een aanvraag wordt gedaan. http://maxius.nl/leerplichtwet-1969/artikel13
dat weet ik, ging ook niet om mijn eigen kind, maar om het broertje van een vriendin van mijn dochter. Hij ging dit jaar zijn vormsel doen en dus vond zijn moeder dat het dan een mooie gelegenheid zou zijn, wanneer hij dan voor het eerst op Aswoensdag een askruisje ging halen. Dit is tenslotte onderdeel van ons geloof. Kerk is hier van half negen tot negen uur, maar hij kreeg daar geen vrij voor van de directrice, die zélf dus minstens 3x pw in dezelfde kerk is. Zij vond dat moeder maar 's middags na schooltijd naar een andere kerk moest in een ander dorp, zo'n 25 km bij ons vandaan. Dat heeft ze dus ook gedaan, haar dochter is bij ons komen spelen omdat ze geen andere oppas had en het voor haar zoon een leermoment moest zijn het gewoon niet zo handig was om haar mee te nemen. Bij mij had school het niet gered, als mijn dochter haar vormsel doet, gaan ook zij eerst haar askruisje halen. In onze eigen parochie, omdat ze daar ook haar vormsel moet doen en "kerkt". Ik weet dat ze voor religieuze verplichtingen vrij moeten geven. Maar moeder van deze jongen had geen zin in "gedoe op school", zeg maar.
Nee, uiteraard niet, dat zeg ik ook niet. Het ging over dan Yasmijn het over "niet zo bekende feestdagen" heeft, waar in haar optiek niet standaard vrij voor gegeven hoeft te worden. Wanneer je als katholieke ouder je kind naar een katholieke school doet, vind ik dat je als ouders bepaalde verwachtingen van de school hebt en naar mijn mening is het dan zeer vreemd wanneer er geen vrij wordt gegeven voor verplichtingen van de EIGEN (daar bedoel ik dus de school mee) religieuze verplichtingen. Verplichtingen die dus niet onbekend zijn bij deze school. Daarentegen geven ze nl wél vrij voor het offer- of suikerfeest. Is net zoiets als een islamitische school geen vrij zou geven voor deze dagen. Over discriminatie gesproken.
Ja, dan ga je als ouder toch in gesprek? Ik snap je punt niet. Je hebt recht op vrij, kom dan op voor je recht ipv hier te gaan huilen dat moslims wél vrij kregen. Maar het gaat niet eens over jouw kind dus, waarom dan zo'n probleem ervan maken? Die moeder had voor haar recht op kunnen komen, deed ze niet, tja...
zucht....lezen is moeilijk geloof ik..... Nu gaat het inderdaad niet over mijn kind, over een jaar of 4 wel. waar het mij om gaat is dat het belachelijk is dat van scholen blijkbaar verwacht wordt dat zij overal maar rekening mee moeten/kunnen houden in hun agenda. In een land wat in principe eigen vaste vrije dagen heeft. En dát, terwijl scholen niet eens zomaar vrij geven voor religieuze verplichtingen tav hun eigen geloofsgenoten. En dat het dus om die reden absurd is, dat zo'n moeder zich gediscrimineerd voelt.
Natuurlijk is het stom dat die school geen vrij gaf op Aswoensdag, maar dan kom je op voor dat recht. Dan ga je bv in gesprek met de directeur of je belt even met de leerplichtambtenaar en vraagt om advies. Ik vind het vervolgens niet absurd dat die moeder zich gediscrimineerd voelt... dus omdat een ánder geen vrij krijgt op Aswoensdag, mag een moslim zich niet gediscrimineerd voelen als een schoolfoto tegelijk wordt gepland met het Offerfeest? Huh? In béide gevallen gaat er iets mis.
Nee, jij dat zeg ik toch niet? Het één heeft niet te maken met het ander. In beide gevallen gaat iets mis, ik vind zelfs dat in het geval van onze school dat het zelfs nog een beetje verder mis gaat dan in het geval van de moslim moeder. Dit ivm de geloofsovertuiging van onze school. Bij de andere school is het tenminste nog een "andersdenkende of openbare school'. Maar ik blijf erbij dat de moeder zich gewoon helemaal niet gediscrimineerd hoeft te voelen. Om het vervolgens voor de rechter te gooien. Vind het nogal een gevalletje "aanstelleritis". Ik geloof er nl helemaal niet in dat het discriminatie is, ik geloof oprecht dat de school gewoon een (weliswaar domme) fout heeft gemaakt. en om het dan zó hoog op te spelen vind ik serieus enorm kinderachtig en heel zielig voor de kinderen.