Dames, wij zijn net verhuisd naar een nieuwe huurwoning, ons inkomen is nu geaccepteerd op jaarloon van 24 duizend euro (partner), ik zit momenteel nog op school dus voor de belasting heb ik 0 inkomen. nu is de inkomens grens rond de 34 duizend euro, stel ik ga straks werken en ons inkomen komt boven dit bedrag uit kan de woningbouw dan zeggen je moet meer huur betalen. een familielid van ons vertelde dat als je boven het bedrag gaat uitkomen wat wettelijk vastgesteld staat je een soort maandelijkse huur boete krijgt... naar mijn idee is het zo op moment van acceptatie dat het opgegeven inkomen van dat moment telt en als je later meer gaat verdienen de woningbouw hier niet naar om kijkt maar ik begin nu toch wel te twijfelen en op google kom ik er niet heel wijs uit.. ik hoop dat iemand van jullie weet hoe dit precies zit.
naar mijn weten gaat je huur sneller omhoog. Word er gekeken naar inkomen. Nog nooit gehoord van een boete of iets
oke bedankt! ik ga toch even de woningbouw bellen morgen want als de huur dan omhoog gaat heeft het enorm weinig zin voor mij om echt fulltime te gaan werken want dan ga ik meer dan 9 duizend per jaar verdienen en dan zitten wij al samen boven de 34 duizend per jaar
Nee oke gelukkig haha, en de huurgrens voor huurtoeslag gaat natuurlijk ook elk jaar omhoog. wij zitten nu al op 673 euro huur bij 710 krijgen wij geen huurtoeslag meer dan... maar komt goed bedankt voor jullie antwoorden!!
Het kan overigens wel zijn dat ze een huuraanpassing doen omdat het de bedoeling is dat mensen die boven die norm verdienen doorstromen naar een woning die niet onder het sociale woningbouw gedeelte valt. Zodat mensen die minder verdienen meer kans krijgen om bijvoorbeeld op zichzelf te gaan of te verhuizen naar een andere huurwoning die beter aansluit bij hun gezinssamenstelling. Via de site van de Rijksoverheid kun je hier een duidelijke uitleg over terug vinden.
De huur gaat/mag elk jaar in juli verhoogd worden. Hoeveel de verhoging zal zijn, hangt inderdaad af van je inkomen. Dit zijn de bedragen en verhogingen van 2015: Maximale huurverhoging 2015 Ook in 2015 is een inkomensafhankelijke huurverhoging toegestaan. De inflatie over 2014 was 1,0%. Dit betekent per 1 juli 2015 een huurverhoging van maximaal: 2,5% (inflatie + 1,5%) voor huishoudinkomens tot 34.229 (inkomensjaar 2013); 3,0% (inflatie + 2%) voor inkomens vanaf 34.229 tot en met 43.786 (inkomensjaar 2013); 5,0% (inflatie + 4,0%) voor inkomens boven de 43.786 (inkomensjaar 2013). Huurverhoging | Huurwoning | Rijksoverheid.nl
Bij een maximale verhoging zou je bij jullie huidige huur dus een bedrag van 33,65 p/m meer gaan betalen. Dus 400 euro per jaar.... En dan heb ik het dus over de maximale huurverhoging wanneer jullie boven de 45.000 bruto komen... in dat geval zou jij 20.000 p/j gaan verdienen.