Onze jongste heeft een mooie volle bos haar. Ik denk dat het nu zo'n 25 cm over haar schouders hangt. Borstelen is best lastig en eigenlijk moet er een stukje af. Opeens bedacht ik dat als ze het nog even door laat groeien misschien wel een keer kan doneren. Een meisje in haar klas heeft dit ook eens gedaan. Dochter leek het wel een mooi idee maar weet het nog niet helemaal zeker. Ik denk dat het sowieso goed is om het nu nog door te laten groeien. Maar is het verstandig om wel even de puntjes bij te laten werken? En heeft iemand ervaring met haar doneren. Ik zag dat stichting haar wens pruiken voor kinderen regelt.
Hier kun je meer informatie lezen: https://haarwensen.nl/over-ons De staart die afgeknipt wordt, moet minimaal 30 cm lang zijn, dat is best lang bij een kind (afhankelijk van de leeftijd). Ik heb zelf nooit haar gedoneerd, nooit aan gedacht, maar ik weet ook niet zeker of ik weleens zo’n lengte ineens heb af laten knippen. En nu niet meer geschikt, want grijze haren ertussen en highlights om te verbloemen Een meisje dat ik ken dat leukemie heeft gehad, had overigens een haarwerk van haar eigen haar, dat was dan geen volledige pruik, maar een band en in combinatie met een mutsje, leek het dan gewoon alsof ze lang haar had nog.
Mijn jongste had met 2,5 jaar zo lang haar . Maar die wilde het niet te kort, dus niet gedoneerd. Nu twijfelt ze, ze zit nu aan die lengte maar zou dan een korte boblijn overhouden, dat wil ze niet, dus ze spaart door en twijfelt nog even verder
Dochter heeft onlangs gedoneerd. Als je het door wil laten groeien dan zeker de punten bijwerken. Gezond haar groeit makkelijker
Dat hoor je vaker, maar kan gewoon niet waar zijn volgens mij. Je haar groeit van binnenuit, bovenaf, dan maakt het volgens mij echt geen bal uit hoe de punten er bij hangen. Het ziet er netter uit, maar heeft echt geen invloed op de groei.
Zelf 2 keer mijn haar laten knippen voor haar wens. Vond het speciaal om het voor kinderen af te staan. Tegenwoordig is het 30 cm en op een gegeven moment vond ik dat te lang om te sparen. Volgens mij rekenen ze wel zo dat de dode punten er nog af moeten. Dus dan kun je beter al meteen doen.
Onze dochter heeft nu 2x haar haar gedoneerd. Eerste keer met 5 jaar en de 2de keer met 9 jaar. Eerst was het 27 cm in vlecht en de laatste keer 30 in vlecht. Ze doneerde het pas als ze haar haren in een staart kon doen, ze wilde niet een te kort kapsel. De punten waren niet geknipt trouwens, dat hoefde niet. De volgende keer zal ze ongeveer 13 jaar zijn om te doneren, maar of ze dat dan nog doet weet ik niet. Maar ik vind het nu al knap dat ze het 2x heeft gedaan .
Mijn oudste dochter heeft juni haar haren gedoneerd. Heb ook regelmatig gedacht om het eerder te laten knippen, maar het was nog maar zo'n klein stukje. Uiteindelijk had ze 2 vlechten van 34 cm. Ze hield een leuke bob over. Ik had een kapsalon opgezocht die vaker knipten voor stichting haarwens. Hebben eerst gemeten en daarna 2 vissengraatvlechten gevlochten. Ik deed zelf een gewone vlecht, maar zo'n vissengraatvlecht geeft net wat extra lengte. Het was voor mijn dochter de tweede keer dat haar haar geknipt werd; eerste keer was toen ze 3 jaar werd en nu was ze 5 jaar. De kapster gaf aan dat het wel wat dunner werd onderaan, maar dat ze zelden zulk mooi haar zag terwijl het verder niet geknipt was. Dus punten knippen hoeft niet, maar kan wel fijn zijn (als ik terugdenk aan alle klitten die op het laatst in mijn dochters haar zaten). De vlechten mochten we nog meenemen naar huis en heeft onze dochter laten zien op school. Daarna hebben we ze opgestuurd. Onze tweede dochter is 4 weken geleden voor het eerst naar de kapper geweest. Er mocht maar een klein stukje af, want ze wil ook vlechten opsturen (al is het waarschijnlijk alleen maar vanwege de pop die we onze oudste hebben gegeven). Ik vermoed dat zij ook rond haar 5e verjaardag genoeg lengte heeft. Tegen die tijd vragen we wel weer wat ze wil. Ze vraagt nu iedere avond of haar haar al op haar billen komt.