Slaapschema baby 12 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pn2012, 18 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

ik ben benieuwd hoe het schema van slapen en wakker zijn er uit ziet bij jullie kindjes. Het liefst ervaringen in combinatie met kv.

Mijn zoontje laat ik alles zelf regelen, alleen overdag niet meer dan 4 uur tussen een voeding. Hij slaapt savonds van 19 tot 03:30, krijgt dan zo'n 100ml en slaapt dan van ongeveer 03:45 tot 08:00. Heel netjes vind ik en vind dit heel prettig. Om 8 uur krijgt hij een flinke fles en gaat dan een uurtje later weer naar bed om vervolgens na een uur weer echt wakker te zijn..maar honger kán echt niet want hij heeft dan 2 uur geleden nog een flinke fles gehad. Ik wil hem dan uiterlijk 11 uur weer een fles geven zodat hij wel weer genoeg drinkt om van 12 tot 3 te slapen. Om 4 uur gaat hij dan weer naar bed tot 6 uur en gaat dan om 7 uur weer naar bed.
    Hij slaapt natuurlijk erg veel snachts dus kan me voorstellen dat hij sochtends minder moe is, maar om 9uur is hij echt wel weer moe en wil dan naar bed..dan is hij dus na een uurtje wel weer opgeladen.
    In het kader van regelmaat verschoon ik hem na het wakker worden, dan voeden, dan spelen, dan zelf spelen en dan naar bed. Dit gaat heel goed, maar als hij s ochtends zo snel alweer wakker word dan gaat dit niet...hoe kan ik met die rommelige ochtend om gaan?

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Hier een zoontje van 11 weken. Ik probeerde ook continue bezig te zijn met de regelmaat: slapen-voeding-spelen/knuffelen-slapen-etc. Maar aangezien zoon telkens slaapjes doet van ca. 45 minuten, heb ik dat maar gewoon los gelaten. In de tijd die ik moet overbruggen tot de volgende fles maak ik vaak even een wandelingetje met hem, soms slaapt hij dan ook nog wel even.
    We hebben totaal nog geen schema. Het ligt er maar net aan hoe laat hij 's morgens wakker wordt. Het enige wat zeker is dat hij heerlijk een nacht van 8.00 tot 7.00 kan maken (soms iets korter, maar ook wel langer). De rest van de dag zien we wel.

3. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Wees blij met alleen een rommelig ochtendje...:D

Hier net als Feye een kindje die hazenslaapjes van 30/45 minuten doet (áls dat al gebeurd). Hier zit er totaal geen ritme in, ook niet met voeden (bv op verzoek).

Ik heb het maar losgelaten, dat is beter voor zoonlief en voor mij. M'n zoontje is vrolijk, alert en groeit prima en nu ik niet meer steeds op de klok kijk voel ik mezelf ook beter, al is het lastig bijna geen tijd meer voor jezelf/huishouden te hebben. Ik vertrouw erop dat het vanzelf anders wordt, misschien al wel vanaf volgende week als ik weer ga werken.

4. meelezer

meelezer Niet meer actief

Met 12 weken heb je ook best een grote sprong, die had mijn dochter ook. Veel hazeslaapjes, ander schema wbt drinken, langer slapen 's nachts. Wie weet gaat het over een paar dagen beter?

5. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Wat is een flinke fles? Je zou ook de fles kleiner kunnen maken en vaker kleine flesjes kunnen geven.
    En op een gegeven moment slapen ze ook niet meer van voeding naar voeding. Gewoon mee gaan met t ritme van je kindje, dan zit je altijd goed.

6. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    #6 pn2012, 19 jan 2014
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
    Hoe prop jij minimaal 5 voedingen tussen 7 en 8 als ik vragen mag?:D En mijn zoontje krijgt inderdaad ook erg veel slaap snachts (de nachtvoeding gebeurt bijna slapend; is misschien 15 min echt wakker) dus wie weet dat hij daarom overdag wat minder nodig heeft..?

7. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie weet.. maar dat lange slapen savonds en snachts mag van mij wel blijven hoor :p
    hier is het nu al een paar dagen 's ochtends 1 uurtje wakker, 1 uurtje slaap, dan 2 uurtjes wakker, dan 2,5 uur slaap en dan 1 uurtje wakker en dan 1,5 uur slaap tot ongeveer half 6/6 uur en dan 1,5 uur wakker en dan de nacht in met 1 flesje om ong. 04:00.

Ik vond het nogal handig dat ik een beetje kon vertrouwen op minimaal 3 uur slaap elke keer, want als ik hem moet vervoeren/wandelen wordt hij standaard erna wakker dus zorgde ik dat ik op locatie / thuis was als hij de fles zou moeten krijgen en dus wakker mocht worden.

8. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat heb ik vandaag maar gedaan, na dat uurtje slaap vanochtend eerst een halve fles, en een uur erna de andere helft aangeboden. Dit vond hij wel ok. Vanaf morgen ga ik de ochtendfles ook iets kleiner maken, aangezien ik er nu bijna wel vanuit kan gaan dat hij toch na 2uur weer komt. En dat ze op een gegeven moment niet meer van voeding tot voeding slapen...dat is toch veel later? Want hij kan zichzelf nog niet lang vermaken en als ik niet blijf rondlopen met hem gaat hij jengelen..

9. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Dat was hier ook een probleem. Maar sinds een weekje (of 2) kan onze kleine man zich redelijk vermaken in de box op een activitykleed met zo'n boog erover waar dingen aanhangen en een muziekje uitkomt. Daar vermaakt ie zich meestal wel 10 minuutjes zodat ik even zijn bedje kan verschonen, een wasje weg kan pakken etc.
    Dus dat wordt gelukkig beter.

10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Haha typfoutje :D

Zoontje ligt trouwens het liefst na een slaapje van een uur gewoon in z'n box of speelkleed met wat speeltjes. Hij vermaakt zich dan zo een half uur. Bij mij op schoot vind ie maar even leuk en dan begint ie ook al te jengelen. Dus na zijn slaapje gaat hij hier gewoon in de woonkamer liggen of we maken een wandelingetje.

11. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ik begreep je goed hoor..tenminste jouw zoontje slaapt toch van 8uur savonds tot 7 uur sochtends? Hier gaat hij om 7uur naar bed tot half 9 's ochtends, maar dan een nachtvoeding ertussen. Maar dan vind ik het moeilijk om overdag 4 flessen te plannen zonder dat hij eigenlijk nog vol is van de vorige..hoe ziet dat er bij jou uit aangezien jij tussen 7uur sochtends en 8 uur savonds 5 flessen 'moet' geven?

12. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Hij slaapt idd van 20.00 tot 7.00 uur (ongeveer).
    Vanmorgen heeft hij zijn eerste fles om 7.45 uur gehad, dan zou ik ongeveer uit komen op: 7.45-10.45-13.45-16.45-19.45. Het liefst voed ik niet zo op de klok, maar omdat ik 5 flessen wel het minimum vind op zijn leeftijd en hij zulke lange nachten maakt moet ik de klok wel een beetje in de gaten houden omdat hij anders gerust op 4 flessen uit komt.
    De flessen drinkt hij met gemak op (als hij geen zin meer heeft, laat hij gewoon stug zijn mond dicht), dus heb het idee dat om de 3 uur voor mijn zoon niet te snel achter elkaar is.

13. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even na zitten denken, maakte me zorgen om te weinig slaap overdag, maar hijslaapt savonds / snachts zo'n 13 uur en overdag ook 2x een uurtje en tussendoor 3 uurtjes als ik aan het wandelen ben. Ik vond het zo raar waarom hij elke keer na 1 slaapcyclus wakker wordt maar blijkbaar is dit gewoon genoeg voor hem :)
    Blij met de nachtvoeding want hij gaat rond 7 uur de nacht in ( 6 uur laatste fles) en anders zou ik echt niet aan zn hoeveelheid komen! Topkind dus ;)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier borstvoeding maar dat maakt eigenlijk niet uit (met mijn andere kinderen ging het op flesvoeding ongeveer hetzelfde)

8:00 wakker maken en voeding
    9:30 naar bed - 11:00
    11:30 voeding
    12:30 naar bed tot 15:00
    15:00 - 15:30 voeding
    ergens tussen 16:00 - 17:00 max 30 minuten slapen box ofzo
    17:00-17:30 voeding (deze gaat vervallen)
    19:30 voeding en daarna naar bed (circa 20:00)
    23:00 - 23:30 droomvoeding

(doorslapen is nog geen vast gegeven... de afgelopen week vaker wel dan niet dus het gaat de goeie kant op. Maar als hij 's nachts komt dan is dat tussen 4:30 - 5:30)

We beginnen de dag altijd om 8:00

15. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is het de laatste week ook een rommeltje..waar ik net een mooie regelmaat had ontdekt is er nu soms geen touw aan vast te knopen :) ik probeer maar gewoon goed op haar signalen te letten om zo te zien waar ze op dat moment behoefte aan heef :)

Zo kwam ik erachter dat ze ineens nog maar hazenslaapjes deed omdat ik haar slaapzakje niet aan deed overdag, nu ik dit wel weer doe slaapt ze ineens weer veel beter, maar ze heeft wel savonds vaka al eerder als om de 4 uur honger en vanacht kwam ze ineens om 5 uur voor een fles terwijl ze dat sinds dr geboorte nog nooit heeft gedaan.

Ze kan zichzelf wel al best goed amuseren in t wippertje of onder een speelboog. niet te lang natuurlijk..maar een kwartier zeker wel.

16. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Hier 5 flessen van 180+6 kv per dag. Overdag is dit om de drie uur. 's Ochtends vaak een slaapje van 2 uur. 's Middags 2 korte slaapjes van een half uurtje of drie kwartier. Ik probeer het nog een beete te rekken met de wandelwagen of draagdoek, want ze is dan nog wel moe.

Na de fles rond etenstijd krijgt ze vaak al na 2 uur de laatste fles (rond 20.00 uur). Ze heeft dan tussendoor niet meer geslapen en is dan echt moe. Daarna gaat ze de nacht in tot de volgende ochtend. Ik maak haar 's ochtends weer wakker als de laatste voeding 12 uur geleden is.

Ik vind het een heerlijk schema :) zo hebben papa & mama nog een gezellige avond en een goede nachtrust! Overdag heb je niet altijd veel tijd voor het huishouden, maar dat probeer ik dan tijdens haar ochtendslaapje te doen.

Deel Deze Pagina