Wij zijn in de running voor het kopen van een kavel. Onverwachts lijkt onze droom werkelijkheid te gaan worden; het laten bouwen van een huis. In de plaats waar we graag willen gaan wonen en ook nog eens de mooiste locatie voor ons. Het financiële plaatje is ongeveer rond; we weten wat we max. kunnen lenen en in welke hypotheekvorm we dat willen gaan doen. En dan? Wij willen graag een huis naar eigen ontwerp laten bouwen, dus geen ‘kant en klaar’ prefab huis. De een zegt dat dit veel duurder is, de ander zegt dat het wel duurder is, maar geen enorm verschil. En dan het ontwerp; ik dacht naar een architect te stappen in de buurt. Een ander zegt weer dat een bouwkundig tekenaar net zo goed is maar veel goedkoper. Tja.... En hoe kies je zo iemand uit? Wie wil haar ervaring met het laten bouwen van een huis met mij delen en heeft er goede tips?
Ik heb ervaring, ruim 3 jaar geleden zijn wij gestart met de bouw van ons huis. We wonen er nu ruim 2 jaar. Ik wil je in pb wel t 1 en ander vertellen.
Wij (mijn ex man en ik) hebben in 2007 toen eerst de grond gekocht en zijn daarna op zoek gegaan naar een aannemer. Wij kwamen uit bij Duitse bouw. Dit omdat dit vele malen goedkoper was/is en je zo alles naar eigen wens in kan vullen en in kan delen. Het duurt wel wat langer, maar dan heb je ook wat. Waren voor een vrijstaand huis, inclusief badkamer en toilet en alles betegeld, gestuct, trappen, binnendeuren, kunstof kozijnen, schuif pui, garage, dak, en in totaal 190m2 woonoppervlakte toen € 160.000 kwijt. Je werkt dan wel in losse delen zeg maar. Als je meer info wilt Pb me maar
Wij zijn ook bezig een huis te laten bouwen. Inclusief kavel, notaris, btw en alles afgewerkt en klaar zal dit ongeveer 500000 euro kosten. Dat is een scenario, waarbij je met 1 firma werkt. Het tweede scenario is laten bouwen in delen, dit komt iets goedkoper uit maar duurt ook langer.
Wij hebben gekozen voor een bouwkundig tekenaar puur omdat we die in onze kenniskring hebben. Geloof tussen 1000-1500 euro, maar met uitgebreid constructieadvies tussendoor en latere aanpassingen op de tekening. Het ging bij ons om een aanbouw van 130m2 plus verdieping, eigenlijk een compleet huis! We hebben zelf een klein huisje met basisoppervlakte van 40m2 begane grond. Ik had plaatjes op internet verzameld van wat ik mooi vind en die elementen zijn allemaal verwerkt in het ontwerp. We zijn nu 4 jaar bezig vanaf het storten van de fundering, man bouwt alles zelf, en tegen de kerst wonen we er eindelijk! Kostenplaatje van het zelf bouwen incl afwerking (tweede badkamer op nieuwe slaapverdieping) zo rond de 80.000, incl natuurstenen vloeren en klein keukenblok, 7 grote dakramen a 1000,- per stuk etc. Via een aannemer zouden we het dubbele kwijt zijn geweest, maar wel veel eerder klaar uiteraard. Nu gebeurt alles in de avonduren en weekenden.
Ik werk bij een bouwbedrijf en op jouw vraag is moeilijk antwoord te geven. Zo afhankelijk van wat voor materialen, hoe groot etc etc. Eigen ontwerp kan prima prefab hoor, goedkoper en sneller
Begrijp ik. Het staat ook nog in de kinderschoenen bij ons. Ik vind het wel interessant om verhalen van anderen te lezen. Waar je me wellicht wel mee zou kunnen helpen is de vraag; waar selecteren we een aannnemer/bouwbedrijf op? En hoe kiezen we een architect of bouwkundig tekenaar?
Ik heb geen idee hoe anderen dat doen maar zie bij bedrijf ik werk veel klanten via dealer komen. Klanten verdiepen zich en stappen naar in ons geval kingspan, tek panelen. En die sturen door naar ons indien wij het dichtst bij Zitten
Goed letten op de kwaliteit van materialen! Goedkoper is vaak minder van kwaliteit, bijv in houtsoorten voor je trap. Allemaal kleine dingetjes die je in het oog moet houden. Veel plezier!