Wanneer in de zwangerschap hebben (of gaan) jullie, of eigenlijk je partner, het kindje erkent? Wat is 'normaal'? Ik ben nogal iemand die graag dingen op tijd regelt, haha.
Er word over het algemeen geadviseerd om het voor de 20 weken te hebben geregeld. Ivm bijv extreme vroeggeboorte, overlijden vader, etc. Nu zijn dit wel extreme dingen die ik noem, maar dat zijn wel de zaken waarbij het "fijn" is dat het dan is geregeld. Bij de eerste hebben we het idd rond de 20 weken geregeld, mede omdat we zaten met een geplande verhuizing naar het buitenland. Bij de tweede hebben we het volgens mij met 25 weken gedaan.
Wij hebben het bij 21 weken geregeld. Toen hadden we de 20 weken echo en daarna zijn we doorgegaan naar het gemeentehuis voor de erkenning.
Voor de 24 weken omdat vanaf 24 weken je kindje mocht het te vroeg geboren worden bestaansrecht heeft volgens de wet. Je kan het kindje ook erkennen wanneer het geboren is tegelijk met het aangeven van de geboorte
Wij hebben het met de 23 weken gedaan maar bij mijn tweede ga ik het vanaf de twaalf weken doen. De baliemedewerker bij de gemeente zei dat mensen dit pas veel te laat doen. Hij gaf namelijk aan dat als je zwanger bent en je partner overlijd het kind dan officieel geen vader heeft en dus ook nergens recht op heeft.
Wij ook al heel vroeg bij 12 weken ofzo.. moesten toen toch bij de gemeente zijn en hebben het dus maar gelijk gedaan. Kan maar gebeurt zijn weer wat om af te strepen op t lijstje!
Denk er wel aan dat je bij de meeste gemeentes een afspraak moet maken. Zo niet, dan kan het zijn je alleen op bepaalde tijden terecht kan. Vergeet dat dus niet van tevoren na te kijken/vragen.
Het is mijn eerste kindje dus nog allemaal nieuw voor ons Maar als je getrouwd bent dan hoef je het kindje niet te erkennen toch dat gaat dan toch automatisch.of heb ik dat verkeerd. Liefs
Als je getrouwd bent gaat dit automatisch en heb je geen erkenning nodig nee. Wij hebben wel met 20 weken de achternaam vast gelegd. Ook al zijn we getrouwd, want het kindje krijgt wel mijn achternaam (dit heeft meerdere redenen)
@mamavjulia: over tegelijk met aangeven van de geboorte: vergeet niet dat je wel mee moet als moeder, kan lastig zijn na pittige bevalling/keizersnee. De formulieren voor erkenning moeten namelijk door vader en moeder beiden worden ondertekend. Tegelijk met aangifte was mij niet gelukt: 4 dagen in het zkh gelegen ivm keizersnee. Wij hebben het erkennen vrij laat gedaan: rond 30 weken.
Nee hoor moeder hoeft niet mee als kindje geboren wordt en aangeven wordt bij het stadhuis. Gewoon briefje mee of kopie id kaart paspoort van de moeder en dan komt het ook in orde. Hebben we bij de eerste ook gedaan. Kon toen ook mn bed niet uit.