Hoi allemaal, Ik heb een kleine van bijna 3 jaar(maart) en ze zit 4 halve dagdelen op de psz. Ik werk fulltime (kon niet anders, gescheiden en ex-man wilt niets met ons te maken hebben) en mijn ouders helpen mij enorm door haar op te vangen, zowel voor als na de psz. Zij hebben mij ook opgevangen na mijn scheiding. Maar sinds kort merk ik dat er weinig tot bijna geen regels zijn bij oma en opa. Ze mag daar letterlijk alles. Ze is tot nu toe, de enigste kleinkind en opa en oma verwennen haar tot en met. Zij geniet daar natuurlijk volop van, met gevolg dat ze totaal niet naar mij wilt luisteren. Zodra ik ook maar iets zeg dan roept/gilt ze al: "wil naar oma/opa toe". Ik heb dit ook al aangekaart bij mijn ouders en die antwoorden heel bot, als jij van je werk komt, dan moet je je regeltjes maar uitvoeren én wanneer je alleen bent met haar en niet in het bijzijn van ons. Hallo, ze is mijn kind en ik beslis wat goed is en niet. 1 van mijn regels, wat betreft voeding, rond 10u fruit eten, gebeurt dat welnee. rond 12u een boterham, gebeurt af en toe. Als zij niet wilt eten, mag ze zelf kiezen wat ze wilt (uiteraard snoep etc) en dat is. Tegen de tijd dat ik thuis kom, rond 17uur zit zij al vol van de troep en wilt ze ook niet meer warm eten. Ik weet echt niet wat ik nou nog moet doen. Gesprekken met mijn ouders lijken ook niet te helpen, zij hebben hun mening al klaar. Mij ondersteunen hierin doen ze ook niet. Hebben jullie nog tips voor mij? Groetjes, een zeer overspannen moeder
Lastig... Ik zou geloof ik toch proberen afspraken te maken met je ouders (al heb je dat al geprobeerd...) en als dat niet kan, andere opvang zoeken voor je dochter... Want als ze veel bij hen is, dan zijn regels, naar mijn idee, gewoon noodzakelijk, dan nemen ze een deel van de opvoeding op zich (net als een KDV toch doet). En zeker dingen mbt eten moeten dan gewoon goed geregeld zijn...ze is in de groei en in ontwikkeling... Is ze er maar af en toe, dan kunnen ze 'opa en oma zij' wat ze willen. Maar ook op die momenten vind ik dat jij jouw regels wel moet mogen 'uitvoeren'. Maar het blijft erg lastig, want het zijn toch je ouders en ze proberen je te helpen...
Ik kan goed begrijpen dat je er geen raad mee weet. Mijn regeltjes gelden ook bij de oma's en opa's maar daar mag natuurlijk wel iets meer dan thuis. Maar dan heb je het ook over iets en niet alles. Het is misschien geen goede oplossing voor je, maar ik zou haar naar een creche o.i.d. toe brengen. Krijgt ze gewoon regeltjes en opvoeding. En dan kunnen opa en oma haar gewoon verwennen als ze dan daar eens is. Misschien 1 dag (dagdeel) per week opa en oma en de rest van de dagen (dagdelen) naar de creche.
In dit geval zou ik idd kijken of formele (betaalde) opvang geen optie is. Hoe lief het ook is van je ouders om jou en je kindje zo liefdevol op te vangen, zij zijn niet de ouders!
Mijn moeder past op dinsdag op ons jongste zoontje en past dan helemaal mijn regeltjes toe. Ze is wel iets losser dan dat ik ben, maar in grote lijnen komt het overeen. Op andere dagen is ze echt oma. Dus dan ben ik degene die corrigeert en is zij de oma die hem een beetje verwend. Klinkt misschien ingewikkeld, maar voor Jasper is het duidelijk en werkt het super. In jou geval is het anders. Ik begrijp je ouders wel een beetje, maar aangezien ze wel heel veel bij hun is en ze wordt ergens toch ook een beetje door hun opgevoed en dan vind ik wel dat er regels gehanteerd moeten worden. Lastig onderwerp, zeker als je ouders er niet voor open staan. Misschien een keer een avondje rustig bespreken waarom jij graag wilt dat ze niet zo verwend hoeft te worden. Meestal als je zoiets rustig bespreekt snappen ze beter wat je bedoelt. En jij kunt je goed voorbereiden op wat je duidelijk wilt maken. Succes!
Wat een moeilijke situatie voor je. Kan je een gesprek plannen met je ouders waarin jij je zorgen uitspreekt? Geef aan waar je tegenaan loopt en hoe ze jou kunnen helpen hiermee. Maak samen met je ouders een A3 papier met regels die jij belangrijk vindt. Het hoeft niet in detail te gaan, maar bijvoorbeeld tijdstippen van eten én wat ze eet zijn wel belangrijk. Maak samen een beloningsbord; dochtertje, jouw ouders en jezelf. Hierdoor staan jullie samen in de opvoeding. Deze leeftijd is zo vormend wat betreft het leren van grenzen e.d. Heeft dit allemaal niet het gewenste effect dan zou ik opzoek gaan naar formele opvang voor je dochter. Sterkte!