Nou ja! Mijn oudste (8) wil meedoen aan de triathlon run-swim-wheel. (400 m hardlopen, 100 m zwemmen en 800 m steppen (in zijn geval)). Bijzonder, want hij is zo sportief als een pot augurken. Nou zijn het geen mega-afstanden, maar hoe kan ik hem hier op voorbereiden? Want zwemmen is leuk, maar baantjes zwemmen is zo'n beetje het meest idiote wat er bedacht is en het is absoluut geen hardloper. Steppen doet hij wel regelmatig. Nou wil ik het ook niet groter maken dan het is, maar hij is het wel nodig dat hij weet wat er gaat komen. En het zou fantastisch zijn als dit hem echt zou lukken. Hij groeit van positieve ervaringen. Door zijn ADHD en ASS heeft hij al vaak genoeg negatieve ervaringen.
Ik ga er van uit dat dit vanuit school is aangedragen? In dat geval zal er vanuit school ook de nodige begeleiding zijn. Dat merk ik in ieder geval bij de verschillende sportevenementen hier. Is dat niet het geval, dan zou ik samen met hem voorzichtig aan gaan hardlopen en zwemmen. Wat is de uiteindelijke datum van het evenement? Wanneer je redelijk ruim in de tijd zit, kan je ook rustig aan opbouwen. Ik denk dat het juist voor zijn ADHD fijn kan zijn dat hij zijn energie kwijt kan in sport.
Het papier is op school uitgedeeld, maar het is geen schoolse activiteit. Ze zwemmen in het buitenbad, dus gewoon 4 baantjes. Het duurt nog ruim een maand, dus alle tijd nog om af en toe even met hem een paar baantjes te zwemmen, stukje te rennen en te steppen. Het lijkt heel simpel, maar daarnaast moeten we hem ook nog voorbereiden op het publiek, het feit dat hij met een natte broek op de step moet en dat hij alle onderdelen na elkaar moet uitvoeren zonder pauze te nemen. En dat hij zich niet druk moet maken om het feit dat er ws veel kinderen zijn die veel sneller kunnen dan hem. Hij heeft er vier jaar over gedaan om zijn diploma te halen, omdat hoofd en lijf niet altijd goed met elkaar communiceren. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat hij mee wil doen. En zoals het nu lijkt ook nog aan de mudrun later dit jaar. Wij zijn nog erg zoekende naar een uitlaatklep voor hem, want naast paardrijden en fietsen naar school toont hij geen enkele interesse in welke sport dan ook .
Mijn zoon vindt zulke dingen ook leuk. Hij zit momenteel even niet op een sport, maar hij is van zichzelf zo druk dat hij wel een aardig uithoudingsvermogen heeft. Hij scheurt veel buiten rond op zijn fiets etc. Toch trainen we voor sportevenementen wel, vooral met hardlopen. En het gaat hem meestal prima af. Nee, hij wordt nooit eerste, want er zitten ook kinderen op athletiek enzo, maar hij vindt het wel heel leuk. In september ofzo een mudrun gedaan, rennen, klimmen en zwemmen (door sloten en een meertje). Laatst een hardloopwedstrijd. Ik zou inderdaad van tevoren wel vertellen hoe het ongeveer in de praktijk is. En mocht het straks echt niet gaan, nou, dan heeft hij het in ieder geval geprobeerd. En ze krijgen vaak wel een medaille ofzo als ze over de streep komen, ongeacht de tijd, dus zoiets vinden ze vaak ook al stoer.
Waarschijnlijk lukt het hem wel als hij het zelf wil. Zou hem inderdaad wel voorbereiden, maar ondanks dat het hem toch ook proberen te laten ervaren. Wie weet gaat dit wel gewoon goed (omdat hij het zelf wil)? Snap dat dat heel lastig is, hoor, vooral door alle eerdere ervaringen, maar ze worden ouder en als ze iets zelf willen maakt dat vaak veel verschil.
Ik zou hem juist niet voorbereiden, want straks wil hij niet meer of maakt hij zich extra druk erover. Wel overigens superleuk!! Hier hebben we net mudmasters afgerond!